Deltag i Nordisk Handelsmission Tokyo: Sangskrivning, Showcases, Seminar og Networking med den japanske branche

Udgivet
28.06.2016
Nordisk Handelsmission Tokyo

Japan udgør verdens næststørste musikmarked, og er et marked, hvor det fysiske salg af indspillet musik fortsat er højt (omkring 90%).

For mange kan markedet synes vanskeligt at angribe, pga. de kulturelle forskelle og sproglige barrierer, ligesom musikmarkedet adskiller sig væsentligt fra andre hovedmarkeder.

MXD tilbyder derfor i samarbejde med NOMEX adgang til markedet igennem introduktioner til og samarbejder med nogle af den japanske industris nøglespillere via følgende program (NB: Bemærk ansøgningsfristen d. 15. august):

Handelsmissionen, onsdag d. 16. – lørdag d. 19. november 2016

[1] Handelsdag 

Handelsdagen afvikles over 4 timer med 1-til-1 møder mellem de nordiske og japanske selskaber, hvor du kan promovere din musik over for potentielle samarbejdspartnere.

Der udsendes forud for handelsdagen en invitation til den japanske industri med biografier på de nordiske selskaber og de kunstnere, som I vil præsentere for det japanske marked. Materialet er oversat til japansk og nærstuderes af de japanske branchefolk, som er grundige i deres research.

Hvert år deltager mere end 50 japanske professionelle fra essentielle labels, distributionsselskaber, forlag og medier i handelsdagen, der afholdes i hjertet af Shibuya-distriktet, som er et centrum for den japanske musikindustri.

De nordiske repræsentanter får hvert deres bord, hvor man kan udstille produkter (a la en old-school messestand).

Der vil være translatører tilstede.

_PAA1567
Fra Handelsmissionen i 2015. I forgrunden: Managing Director Yoko Hatano for Five Crosscultural Media overrækker sit visitkort til en høfligt bukkende Jacob Stærmose fra Crunchy Frog. I baggrunden: Ved næste bord ses Morten Winther fra Copenhagen Records over for general manager Aya Ohi fra JVC Victor Entertainment Corporation. Foto: Petri Artturi Asikainen

[2] Seminar

Få et overblik over det japanske musikmarked og indsigt i, hvordan du optimalt markedsfører musik mod det japanske marked.

Fem oplægsholdere vil give dig en grundig indføring med masser af data og konkrete tips. Talere og de præcise emner annonceres senere. Tidligere har seminaret berørt emner som: “International artists working with an indie label in Japan”, “Sync in Japan” og “Publishing in Japan” med oplægsholdere fra fx Universal Music Japan, RIAJ og Sony Music Publishing.

[3] Reception

Formalia spiller som bekendt en stor rolle i det japanske samfund. Ambassaderne er således vigtige brobyggere mellem den japanske og de nordiske industrier. NOMEX afholder derfor en reception i samarbejde med de nordiske ambassader i Japan, hvortil nøglespillere fra den japanske musikindustri inviteres.

[4] Showcases – Metal og indie/pop

Showcases afvikles over to dage under det veletableret brand, Hokuo Music Night, som er bygget op over mere end 10 år (Hokuo er en betegnelse for den nordiske region).

I 2016 vil Hokuo Music Night bestå en metalshowcase under titlen “Loud & Metal Mania” og en Ja Ja Ja Club Night vil præsentere indie/pop fra Norden.

Songwriting Camp, tirsdag d. 15. – fredag d. 18. november 2016

Sony Music Publishing Japan inviterer én topliner/tracker/producer fra hver af de nordiske lande til at arbejde sammen med japanske sangskrivere på opgave fra andre japanske forlag og  j-pop label-A&R’s.

Den danske deltagelse støttes af Danske Populær Autorer (DPA), som yder støtte til den danske sangskrivers rejse og ophold, og Musikforlæggerne (DMFF), der støtter produktionen af campen. 

Sådan søger du og dine støttemuligheder (deadline: 15. august)

Branchefolk: Du kan søge om deltagelse ved at indsende en ansøgning om ”eksportstøtte til branchefolk” via det vanlige ansøgningsskema. I feltet “projektbeskrivelse” skriver du “Ansøgning om deltagelse i Nordisk Handelsmission til Tokyo” og uddyber dine eventuelle tidligere erfaringer med eller kommende planer på markedet. Der ydes en støtte på op til 7.500 kr., dog maksimalt 50% af omkostningerne. Der er et begrænset antal pladser og MXD prioriterer imellem ansøgningerne.

Bands: Danske bands, som ønsker at komme i betragtning til showcasen indsender en kort bio med link til musik/videoer samt info om det forretningsmæssige set-up og udgivelse(r) og andre eventuelle aktiviteter i Japan. Materialet sendes pr. mail til thomas@mxd.dk og bemærk, at al info skal være på engelsk. Bands med planer/en historik i Japan prioriteres. Bliver dit band udvalgt af den japanske jury kan du få ”eksportstøtte til markedsudvikling”, efter de gældende regler.

Sangskrivere-producere: Danske sangskrivere (tracker/topliner/producer), som ønsker at komme i betragtning til campen bedes indsende CV, BIO og info om du har en sub-publisher i Japan (al info skal være på engelsk) til thomas@mxd.dk.

Sangskriveren udvælges af Sony Music Publishing Japan.

DPA yder som nævnt støtte til rejse og ophold, mens Musikforlæggerne yder støtte til produktionen af selve campen. Medlemskab af ovennævnte foreninger er ikke en betingelse for deltagelse eller støtte.

Læs mere

Du kan danne dig et indtryk af handelsmissionen og og det japanske marked via disse reportager og artikler fra sidste års fremstød:

[Handelsmission til Tokyo] En hilsen til Mr. Mik Christensen samt konkrete råd til danskere, der vil ind på det japanske marked

[Handelsmission til Tokyo] Interview med Nanna Larsen om Sangskrivning i Tokyo for Sony Music Publishing

Hvordan Eksporterer Du Din Musik Til Det Japanske Marked?

Japanese Fan Culture and Tips for Working the Japanese Market [An Overview]

What You Should Know About The Japanese Music Market [In-depth]

A Brief Overview of The Japanese Music Industry (2014-15)

Om produktionen

Fremstødet er produceret af NOMEX (samarbejdet mellem de nordiske eksportkontorer, heriblandt MXD – Music Export Denmark). Showcasen produceres i samarbejde med Creativeman, som står bag nogle af Japans største musikfestivaler (fx Loud Park og Summer Sonic). Det samlede fremstød projektledes af Music Finland.

Redigeret
28.06.2016