Dansk version English version Facebook Youtube Instagram

Et godt Dúné-døgn i Cannes

Publiceret

Dúné  i gang med søndagens anden optræden
i Cannes. (Foto: Henrik Friis)

Det er sjældent der kommer umiddelbart afkast af musikbranchemesser som den igangværende Midem i franske Cannes. Men i dag – dagen efter Dúnés to optrædener i den franske Middelhavsby – lukkede Manfred Zähringer fra gruppens pladeselskab Iceberg endelig den aftale med det japanske selskab Dreamusic, som gennem måneder har været under udarbejdelse.

– En ”longterm agreement”, som en rigtig tilfreds Zähringer udtrykker det om aftalen, der blev indgået mandag eftermiddag. Og det var netop den japanske interesse, der havde overbevist Zähringer om, at det var værd at betale MIDEM-festivalen  en pæn pose penge, for at præsentere gruppen på messens ”Talent-stage” mandag aften.

Efter en lille sightseeing-runde ved den franske riviera søndag formiddag, startede Dúnés egentlige MIDEM-indsats præcis kl 17, da gruppen modtog European Border Breakers Award i et 4.sals-auditorie i det store messe- og festival-palæ – En pris der hvert år gives til en 10 nye europæiske bands, der både har gjort sig godt på hjemmemarkedet, men også eksportmæssigt.

Dúné med Border Breaker-prisen i hænderne.
(Foto: MyMusic.dk)

Dúné serverede ”Dry Lips” frisk fra fad, modtog prisen, blev live-interviewet på scenen – og kunne så gå ud af den branchefolk-fyldte sal igen for at forberede sig til aftenens show, hvor gruppen delte plakat med nordiske og engelske kolleger.

– Jo, det er lidt mærkeligt at fyre den af i én sang, siger gruppens sanger Mattias Kolstrup.- Men vi har prøvet det før, så nu gør vi det bare. Vi følte vi havde styr på det – sådan da – og i hvert fald har prisen været med til at sikre os en masse omtale, siger Mattias

– Og aftenkoncerten  var også typisk branche-agtig. De stod alle sammen med armene over kors – sådan lidt reserverede og afventende – men alligevel synes jeg de lod sig rive med. Selvfølgelig er det en kunstig situation, og rent koncertmæssigt er det da federe at spille over for et normalt koncert-publikum. Men det her giver os netværk og kontakter, som vi forhåbentlig kan drage nytte i fremtiden. Derfor er messer som Midem også værdifulde for os – det er ikke spildt energi, sagde Mattias Kolstrup i den kolde natte-Cannes-luft umiddelbart efter aftenens show.

Hvilket også var en helt rigtig iagttagelse omkring koncerten i træpavillonen uden for messe-palæet. Det var et tilbageholdende publikum – og så var der endda forholdsvis mange i forhold til det antal,  der var blevet lokket til grupperne, som spillede før Dúné – for ny livemusik er ikke altid den mest naturlige kombination med Midem.

Vild energi på svenen – det smittede af ude
i salen.
 

"Generte" branche-folk
Men Dúné fik midtvejs i optrædenen hevet de omkring 200 tilstedeværende helt op foran scenen efter at have drille-spurgt alle branchefolkene om de var generte. Erfaren ”handling” af et publikum, der har set og hørt lidt at hvert, men som sig rive med af gruppens ligefremme kommunikation, melodiøsitet og energieksplosioner.

Så ud over alle de danske vidner, sås amerikanske, og libanesiske, tyske m.m. gæster rocke med. Også japanske Tom Yoda fra Dreamusic, som stod ude i siden med et lille smil på læben over gruppen og publikumsmodtagelsen: Var han ikke allerede blevet overbevist om eftermiddagen ved prisoverrækkelsen om, at han skulle gøre kontrakten ekstra lukrativ for at få den i hus, så blev han det her.

– Forbindelsen til Dreamusic blev i øvrigt skabt allerede på Popkomm i september sidste år. De har set gruppen flere gange, og der har været intense forhandlinger gennem de seneste seks uger, som altså nu er afsluttet godt. Nu håber vi også snart at kunne afsluttet forhandlingerne om en europæisk kontrakt (minus UK), siger Manfred Zähringer, der har forhandlet med BMG Tyskland mindst lige så lang tid som den nu afsluttede japanske deal.

Og så kan gruppen i øvrigt se frem til et travlt efterår, når studentereksaminerne er på plads til sommer. Showcases og PR på det europæiske marked, planer om showcases i USA, længere Jägermeister-tur i Tyskland, festival i Basel m.v. Bare til en start, forhåbentlig….

Amerikanske Sat Bisla fra A&R Worldwide Music & Media (t.v) er allerede fan af Dúné. Han så gruppen på SPOT Festivalen for 1 ½ år siden  og præsenterede Dúne på sidste års Musexpo-messe i L.A.– han havde taget stationsleder Dawn Cirocco fra LA radiostationen  ”Indie 101.3” med til Dúne-showcasen: – Dúné er fantastiske: Energi, udstråling, performance – og en helt speciel sanger. Vi har allerede spillet ”Dry Lips” meget på vores station – men yderligere er jeg helt overbevist om, at de kan klare en klubtur i staterne efter at have set dem her, sagde Girocco, bl.a. med Dúné-bassist Nicholas Hedegaard. (Foto: Henrik Friis)

Der var også en flok libanesiske branchefolk
til Dúné-koncerten – og de var også overbevist:
Dúne har god energi, gode melodier – og de vil
helt sikkert tiltale vores unge publikum, og vi
vil både gerne have deres musik og gruppen
selv til vores land, fortalte Mohamad Hamzeh,
marketing manager fra Virgin Megastore, Beirut
og Jyad Mutt fra radiostationen Energy bagefter
 – veninden Carine i midten nikkede ivrigt med.
(Foto: Henrik Friis).