Dansk version English version Facebook Twitter Youtube Instagram

Fra den elektroniske undergrund til den internationale klubverden

admin
Noir (Rene Kristensen).

Noir (Rene Kristensen).

Noir og Rune RK er to af landets mest succesfulde dj’s og producere indenfor elektronisk musik. Vi var med, da de to travle herrer fortalte om deres erfaringer med branchen til en master class i København.

Som en del af ”Electrifying Denmark”-initiativet, der fremover vil sætte fokus på og samle erfaringer fra den elektroniske musikscene, havde Strøm og Music Export Denmark tirsdag aften inviteret til master class med to af dansk elektronisk musiks største kommercielle succeser, Rune RK og Noir. ”Underground Crossover” var titlen på aftenens debat, der dækker over den svære balancegang at få succes med en genre, der traditionelt er forbeholdt undergrunden uden at gå på kompromis med sin integritet.

Rammerne for aftenen var meget passende en af Københavns fremmeste klubber for elektronisk musik, TS Bar i en baggård i Studiestræde, hvor 50-60 musikinteresserede gæster havde fundet vej til det dunkle kælderlokale. Denne aften var øl og drinks imidlertid byttet ud med danskvand, Rune og Noir havde parkeret sig selv på et par barstole foran dj-pulten i stedet for deres sædvanlige plads bag ved den og Thomas Madvig havde skiftet sin rolle som bestyrer af TS Bar ud med tjansen som ordstyrer for en debat, der især kom til at handle om inspiration, netværk, samarbejde, integritet og evnen til at skille sig ud.

Den skelsættende begivenhed
Noget af det første Madvig spørger om, er, om de to kunstnere kan pege på et skelsættende øjeblik i deres karriere, der åbnede døren til den bredere musikverden.

Rune startede som musikproducer i midt-halvfemserne og måtte igennem talrige timer i studiet, før han endelig fandt sit fodfæste.

– Jeg var et rodehoved på det tidspunkt. Det hele sejlede rundt for mig, og alt skulle være så artsy og mærkeligt, fortæller han, og fremhæver et lavpunkt fra tiden, da en pladeselskabsmand spurgte, om ikke der snart kom nogle flere demoer, fordi de var ved at løbe tør for tomme kassettebånd på kontoret:

– Så nåede jeg til et punkt, hvor jeg besluttede mig for at skære det helt ned og fokusere på nogle simple loops, og så ændrede det hele sig pludselig. Det kom der det her track ud af, ’People Don’t Know’, som simpelthen bare fungerede.

Rune var så heldig at kende den danske house-duo Brother Brown, der så potentialet i nummeret og udgav det på deres eget selskab. Det betegner han i dag som den hændelse, der satte skub i en karriere, der i dag har gjort ham til en af dansk musiks største succeser.

René Kristensen, der går under navnet Noir, havde ikke på samme måde nogen, der umiddelbart så lyset i ham. Den aalborgensiske dj og producer startede med at producere musik næsten ti år efter Rune, der dengang var blevet en af hans forbilleder, og er dermed fra en tid, hvor mange flere håbefulde producere kæmpede om rampelyset.

– Jeg lavede nummeret ”My MTV” i 2004 og sendte det til et dansk pladeselskab, men der skete ikke rigtig noget. Så jeg bad dem sende det til det engelske pladeselskab Toolroom, hvilket de sagde, de ville gøre.

Noir hørte stadigvæk ikke noget, og på et tidspunkt i 2005 besluttede Noir sig for selv at sende dem et nyt track. Det kunne de godt lide, men syntes ikke helt, at det passede til dem og bad ham sende noget mere.

– Så jeg sendte dem ”My MTV”. De havde jo hørt det, havde jeg fået at vide, men jeg syntes alligevel, de lige skulle høre det igen, for jeg havde oprindeligt lavet tracket specielt til dem. Et kvarter efter ringede de mig op, og spurgte, hvad de skulle gøre for at få det.

Megahit på havlanden time
De to stier til at bryde lydmuren til musikbranchen afspejler nogle af de parametre, som Noir og Rune vender tilbage til igen og igen i løbet af aftenen: gå-på-mod, netværk, selvsikkerheden til selv at tage kontakt til pladeselskaber, andre producere og dj’s samt en lille smule held.

De unge og håbefulde producere blandt aftenens publikum ville ikke kunne klandres for at tro, at man bare skal få den rigtige idé på det rigtige tidspunkt, som ved hjælp af et par lukrative kontakter, kan sikre en plads på den elektroniske musiks stjernehimmel. Og det er da heller ikke fordi det store hit nødvendigvis er produktet af en udførlig strategi og måneder i studiet, som Rune RK’s kæmpehit, ”Calabria” er et godt eksempel på.

– En aften i studiet legede jeg lidt med denne her saxofon-lyd og besluttede mig for, at så snart jeg var færdig med min halvanden-liters cola, så skulle nummeret være færdigt, fortæller han.

Det lykkedes, og produktet af en times tid i studiet blev således en af klubverdenens mest sejlivede hits i flere år efterfølgende. I begyndelsen var der dog ingen, der ville høre på det enkle housenummer med det genkendelige saxofon-loop. Her var det en uvurderlig hjælp, at Rune var fast dj på natklubben Rust, hvor han hårdnakket blev ved at udsætte gæsterne for nummeret:

– Første gang tømte det gulvet, anden gang var der en smule genkendelse og reaktion og tredje gang var det bare blevet megastort.

Kunstnerisk og forretningsmæssig modningsperiode
Men selvom der har været en portion held med i spillet, når Rune erobrede verdenen med ”Calabria”, eller Noir indtog alverdens klubber med det dybe vokalnummer ”Around”, snyder man sig selv ved at sidde i studiet og vente på at klubscenen pludselig falder pladask for ens produktioner, er de to herrer enige om.

– ”Calabria” er jo succeshistorien”, fastholder Rune.  – Halvfems procent af det, jeg har lavet, er slet ikke blevet til noget. Da jeg startede med at producere, lavede jeg måske 6-700 tracks, jeg ikke kunne få udgivet. Man skal huske på, at det er en periode, hvor det er meget trial and error – man skal finde sin lyd.

Hele ens raison d’être som elektronisk musiker, er ifølge Rune at finde frem til et personligt musikalsk udtryk:

– Hvis man virkelig vil noget med det, skal man finde ud af, hvorfor folk skulle købe din musik i stedet for noget andet musik. Hvad er det, du kan tilføje, der gør, at folk skulle have en interesse i dig?.

Og selv når man har været igennem en teknisk og kunstnerisk modningsperiode med at lære programmer og hardware at kende og at finde sit musikalske fingeraftryk, venter der en masse udfordringer af mere praktisk karakter. Det handler især om det, Noir kalder ”drive” – evnen og modet til selv at tage kontakt til dem, der kunne have interesse i ens musik. Også selvom det indebærer at troppe op hos ens personlige helte:

– Det gik jo op for mig, at jeg blev nødt til at tage sagen i egen hånd, uden at det skulle gå igennem nogle andre. Og så begyndte jeg bare at sende tracks rundt til pladeselskaber jeg godt kunne lide, siger han.

Det sikrede ham blandt andet en udgivelse på Wise Recordings og med hjælp fra ejeren Grant Nelsons netværk, endte nummeret ”All About House Music” først på buzz chart’en og siden på stjernedj’en Pete Tongs ”Essential Selection”.

Tryk folk i hånden
At den personlige kontakt er uhyre vigtig, har Noir efterfølgende oplevet på den anden side af bordet på sit eget pladeselskab, Noir Music. Han peger på, at en demo altid ryger højere op i bunken, hvis produceren for det første ved noget om pladeselskabet og har en idé med at sende det til netop ham – og for det andet, at vedkommende selv griber fat i ham, og musikken ikke bare ankommer gennem en upersonlig mail fra en mellemmand.

Rune er af samme opfattelse:  – Det bedste man kan gøre, er at trykke folk i hånden, så de kan huske en. Som A&R-mand eller dj får man tonsvis af demoer, så det handler om at skille sig ud fra mængden. Det kan lyde totalt latterligt, og det har ikke noget med musik at gøre, men man kan ikke komme udenom hele image-tingen. Det er vigtigt at efterlade et indtryk.

DYI-kultur
Det peger alt sammen på den meget udbredte Do-It-Yourself-ånd, der lader til at være særligt udbredt blandt elektroniske musikere og også skinner tydeligt igennem fra selv to af landets mest succesfulde elektroniske kunstnere. Både hvad angår selve musikproduktionen, der som oftest opstår igennem talrige eksperimenter med software og hardware, men også med hensyn til arbejdet med at få sin musik ud til folket.

Rune RK er i dag så stor, at han har sin egen manager til at tage sig af det praktiske, mens Noir først for halvandet år siden fik et bookingbureau. Men de har først fået de ekstra hænder efter mange år med et væld af forskellige kasketter. Dengang som nu, skal elektroniske musikere både lave musik, bygge netværk, promovere sig selv og i mange tilfælde sågar stå for de helt lavpraktiske aktiviteter, man ellers overlader til pladeselskabet.

For eksempel holder Noir fast i at holde kontrol med langt de fleste elementer omkring sine udgivelser. Han bruger udgivelsen af hittet ”Around” fra 2011 som et eksempel:

– Jeg er jo helt alene. Det var mit eget track, mit eget pladeselskab, min egen promotion. Jeg står selv for distributionen af musikken osv. Men det er alt sammen noget jeg har lært igennem årene, siger han.

Det har også givet ham en indsigt i hele processen omkring udgivelsen af musik, som han ofte oplever, at nye producere mangler:

– Når man udgiver musik skal man have tålmodighed. Nogle gange tager det oceaner af tid. Artister kan ikke forstå, hvorfor deres tracks ikke får succes i løbet af en uge eller en måned, efter det er udgivet, men det tager bare tid.

Den kontrol bør man forsøge at fastholde, selv hvis succesen kommer, mener Rune:

– Nu til dags kan man gøre alting selv. Og det er mit bedste råd: gør det hele selv, så vidt som det er muligt. Også når man kommer til det punkt, hvor man har lavet et hit og pladeselskabet er helt oppe at køre.

Det oplevede Rune selv efter succesen med ”Calabria”, og der blev trukket i ham fra alle sider efter et album, en USA-turné osv. Den gamle kliché om at følge hjertet gælder også i elektronisk musik.

”Det skal være mig en dag”
– Er det så det hele værd, spørger Thomas Madvig lettere retorisk.

– Det kan være røvhamrende ensomt, minder Rune RK om.

– Det med at flyve til en lufthavn, sætte sig på et hotel og tage ned til en klub. Og man skal af en eller anden grund altid have det første fly næste morgen. Det er ikke altid så skide glamourøst som man forestiller sig.

At være professionel i nattelivet bærer også sine faldgrubber med sig, som man skal tage alvorligt, hvis succesen tilsmiler en.

– Recepten på at overleve det er, at på et eller andet tidspunkt bliver man nødt til at indføre noget disciplin. At spise ordentligt, prøve at sove så meget man kan og lade være at drikke sig pivstiv hver gang. Det tog mig noget tid at lære, griner Rune og bliver bakket op af Noir, der minder om, at man også skal lære at sige fra. Man er effektivt et enmandsband uden de logistiske og organisatoriske udfordringer, som bands eksempelvis oplever. Men det slider en ned, hvis man tager ud og spille hver aften.

– Når tingene begynder at ske, bestemmer man selv tempoet, siger han.

Men mestrer man den kunstart, kan de to djs og producere ikke lægge skjul på glæden ved deres erhverv. Noir husker tilbage på sine unge dage, hvor han læste et interview med house-legenden Roger Sanchez:

– Hans uge startede med en tur i træningscenteret, så tog han i studiet og lavede musik, og de sidste fire dage af ugen rejste han rundt i hele verden, oplevede en hel masse, spillede for en masse glade mennesker. Det var første gang jeg tænkte ”Det vil jeg fandme også, det der. Det skal være mig en eller anden dag”.

– Det har jeg tænkt en del over de sidste par år. Det har jeg faktisk opnået, så det skal man huske at nyde, siger han.

Det skader heller ikke, at der rent faktisk er gode penge at tjene som elektronisk musiker, selvom scenen i Danmark stadigvæk ikke helt er stor nok til at gøre en rig, fortæller han: – Men ude i verdenen kan man tjene masser af penge på at dj’e.

De fremmødte publikummer var hovedsageligt folk med relation den elektroniske musikmiljø.

De fremmødte publikummer var hovedsageligt folk med relation den elektroniske musikmiljø.

Nye muligheder på nye kanaler
Efter debatten inviteres publikum til en uformel sludder med de to garvede producere, som besvarer spørgsmål om produktionsteknikker, hvordan man kan teste sin musik på klubberne, og hvordan man skal bære sig ad, hvis man bor i en del af landet, hvor der ikke er nogen scene for elektronisk musik.

– Man kan flytte, griner Noir, da jeg hiver dem til side bagefter. Men det gjorde den aalborgensiske producer og dj ikke selv. Med hårdt arbejde fik han vendt Vesterå til en klub med housemusik i højsædet, og den aalborgensiske klub vandt international anerkendelse for Noirs fester. Men har tiden ikke ændret sig, spørger jeg de to travle herrer om. Er der ingen genveje i dag?

– Lige meget hvor meget man arbejder, er det stadigvæk 10% held. Hvis ikke man bare har en lille stjerne over sig, kommer man bare ikke igennem. Og især ikke når der er så mange om buddet, fastholder Rune RK.

– Den største genvej er nok at lade være med at være en nar, at arbejde på sine sociale færdigheder og charmere folk i branchen. Grunden til at man bliver stor, er fordi folk kan lide en. Den der rock star-ting er overstået.

Alligevel mener Rune RK, at netværket i en eller anden forstand er blevet mindre vigtigt i dag, fordi man i dag har uhindret adgang til en bred vifte af kommunikationsplatforme.

– Da jeg startede, kunne jeg ikke bare smide mine tracks på Beatport eller Soundcloud. Processen fra det færdige stykke musik til udgivelse var virkelig lang.

Både Rune og Noir er enige om, at den moderne kommunikationsteknologi med alle dens sociale medier er en af de største esser i ærmet på den nye generation af producere. Noir nævner hans podcast ”Noir Recommends” som en af de vigtigste kanaler for eksponering til udlandet:

– Jeg har oplevet at spille i udlandet, hvor dj’en før mig spiller et track, og alle pludselig står og peger på mig. Det er ikke fordi, jeg har noget med det at gøre, men simpelthen fordi jeg har anbefalet det i min podcast.

At alle kan få deres produktioner ud på nettet, betyder selvfølgelig også, at lytterne og køberne har meget mere at vælge imellem, og producerne derfor skal arbejde endnu hårdere for at skille sig ud fra mængden, påpeger Rune.

– Men det gør jo bare det hele mere meget mere interessant.