MØ rykker i mere end én forstand

Udgivet
16.01.2013
MØ har fundet koncertformen.
MØ har fundet koncertformen.

MØ har medvind for tiden. Hun har skrevet kontrakt med Sony Music, og debutalbummet ventes ude i løbet af foråret 2013.

MØ, aka 24-årige Karen Marie Ørsted, leverer en unik blanding af indie, pop, hiphop og elektronisk soul, som bl.a den engelske avis The Guardian har kaldt forfriskende. I efteråret havde avisen en feature om MØ i klummen ”Band of the day”, hvor hendes musikalske stil blev sammenlignet med canadiske Grimes. Engelske NME har også nævnt hende flere gange, og så har hun været på forsiden af Soundvenue. Alt sammen uden at have et album ude endnu…

Alligevel har MØ altså skabt interesse: Singlerne ”Maiden” og ”Pilgrim” har begge over 100.000 YouTube-hits, og hendes nyeste single ”Glass” er lige udkommet. Netop dén blev præsenteret under hendes optræden på Eurosonic, hvor hun var blevet tildelt en af festivalens mindre scener, Up på spillestedet Simplon. Men det viste sig at fungere rigtig godt, og den lille scene bidrog kun yderligere til den lidt mystiske fremtoning, der kendetegner MØ.

Kun akkompagneret af en guitarist, en keyboardspiller og en stor skærm i baggrunden – der viste sort-hvide klip fra hendes videoer – kom MØ på scenen uden sko på, og gav en yderst solid performance. Der er en helt særlig indlevende energi over hende: MØ virker gådefuld og sært fascinerende – som en mere elektronisk og skæv udgave af Lana Del Rey. MØ optrådte på SPOT Festival i 2012 og hendes optræden på Eurosonic vidner om, at hun har rykket sig meget på den front siden maj sidste år.

Eneste anke er, at man kunne have ønsket noget mere interaktion i forhold til publikum. Sangene og energien redder dog det samlede indtryk. I alt ni velspillede og interessante numre blev der fremført.

NME har MØ med på deres liste over favoritter fra Eurosonic, og beskriver musikken som “edgy electro-pop, der er sindssygt smittende”.

Redigeret
16.01.2013