Reeperblog 2: Racerbiler og svælgen i fortiden

Udgivet
28.09.2013
The Strypes (Foto Sara Lindbæk)
The Strypes (Foto Sara Lindbæk)

Vi kan vel forsvare os med, at man også på en Roskilde Festival laver andet end at høre musik. Så mens branchefolkene networkede, snakkede om distribution og musik på mobiltelefoner, holdt møder om festivalsamarbejde osv. tog vi et kort break fra musikken og virvaret omkring Reeperbahn. For at se på racerbiler!

Den nuværende Formel 1-verdensmester Sebastian Vettels første Sauber-BMW-racer, Michael Schumachers gamle Jordan, smukke Porscher i alle afskygninger og nogle af de gamle, minimalistiske fartmonstre fra 40’erne og 50’erne. Alle udstillet på Auto Museum Prototyp i Hamborg.

Det hele krydret med billeder, modelbiler, memorabilia som køredragter, pokaler, hjelme, mekanik, samt historier og tragedier om tyske motorsports-helte som Graf von Trips, der omkom på Monza-banen i 1961, eller rekordmageren og fartdjævelen Bernd Rosemeyer, der døde under et forsøg på at sætte hastighedsrekord en januardag i 1938.

Efter på den måde at have svælget i fortiden, kunne man igen kaste sig over musikken og maden omkring Reeperbahn, der oftest af nød kommer til at bestå af Currywurst eller lignende grillmad, mens det er nærmest umuligt at opdrive en gedigen Wienerschnitzel. Verdammt! Og samtidig gjorde det almindelig fredagsmylder af gå-i-byen-folk og desperate hustlere det besværligt at bevæge sig rundt i den travle bydel.

Nå, men hypede Birth Of Joy viste sig hurtigt umuligt at komme ind til, så der blev i stedet plads til at studere gamle og nye koncertplakater i boderne på det centrale festivalområde i begyndelsen af Reeperbahn og besøge den fine vinylbutik Groove City i Markstrasse inden aftenprogrammet – hvor vi så kunne fortsætte med at svælge i fortiden …

The Strypes (Foto Sara Lindbæk)
The Strypes (Foto Sara Lindbæk)

Mest udtalt hos de unge irske knægte i The Strypes, der helt uhæmmet trækker på blues og rock’n’roll fra Chuck Berry over Yardbirds og Stones til Dr. Feelgood. Til nøds kan man vel også sammenligne dem med Arctic Monkeys, og det var vel meget passende, at opvarmningsmusikken bestod af hits med The Strokes, The Kinks, The Jam, Queens Of The Stone Age, New Order og The Beatles.

Men at se disse teenageknægte iklædt stramme jakkesæt give sig i kast med koryfæerne i et pænt fyldt Gruenspan var lidt som at se en debutant kaste sig over en af de erfarne madammer i de nærliggende forlystelses-etablissementer på Grosse Freiheit … Vældig energisk, men også hektisk, febrilsk og hurtigt uinteressant.

Igen kan man ikke undgå at tænke, at man måske bare har set for meget musik, og at det på den måde kan være en utaknemmelig opgave at stå på scenen og forsøge at overbevise os gamle røvhuller.

Men modsat, så er der også købmænd i det publikum, som jo er ligeglade med den slags og blot ser et band, hvis debutalbum har ligget nummer fem på albumhitlisten i UK og givetvis har henrykket et ungt publikum, der er befriende ligeglade med alle vores referencer og sammenligninger.

Forinden havde vi kunnet konstatere, at buzzen om Broken Twin fortsætter, da hun leverede et til tider smukt sæt i en fyldt sal i Imperial – et lille teater, der har specialiseret sig i krimiforestillinger.

I det hele taget byder Reeperbahn Festival på mange specielle spillesteder, hvilket også koncerten med finske Death Hawks på Grüner Jäger understregede. Det var nærmest som at være til privatfest med 50 personer i en stue.

Girls In Hawaii (Foto Sara Lindbæk)
Girls In Hawaii (Foto Sara Lindbæk)

Det var til gengæld en sjov fest, det psykedeliske band leverede, med både brune skindveste med frynser, fløjsbukser, stort hår, en spøjs saxofon og lange syrede, tunge passager. Fedt!

Mindre overbevisende var Girls In Hawaii, hvis indiepop ellers formåede at fylde spillestedet Knust. Men bandet fik en varm og sympatisk modtagelse, hvilket nok ikke mindst skyldes, at den belgiske sekstet i disse dage er tilbage med et nyt album, tre år efter at have mistet den oprindelige trommeslager Denis Wielemans, der omkom i en bilulykke. Og så var man pludselig i tankerne tilbage på Auto Museum Prototyp …

 

Redigeret
28.09.2013