Dansk version English version Facebook Twitter Youtube Instagram

Reeperbahn Reportage 2 – Primavera efterlyser dansk musik

Carsten Holm

IMG_6104[1]

’Det er svært at høre om det er finsk eller dansk musik’, siger Alberto Guijarro, som er en ud af fire chefer for en af de førende europæiske festivaler, Primavera i Barcelona.
Men der hersker ingen tvivl om, at Primavera år efter år præsenterer et af Europas mest kompetente festivalprogrammer – og når de i slutningen af januar 2016 offentliggører næste års liste af bands, vil de gerne have nogle danske navne med.

Midt i en reception for fransk musik, pindemadder og håndbajere i loungen på et hotel i Hamborg, mødte jeg Alberto Guijarro (AG) og Almudena Heredero (AH) – sidstnævnte er chef for konferrence-delen af Primavera, som også sætter fokus på ny og talentfuld musik. Den del af festivalen hedder Primavera Pro.

Hvor mange gange har i været på Reeperbahn Festival?
AH: ’Det er fjerde gang vi er her’
AG: ’Første gang vi kom, var fordi jeg blev inviteret, og jeg kan se at festivalen vokser og vokser. Det er en af grundene til at vi kommer tilbage. Det er et godt sted at møde mennesker – især branchefolk fra de nordiske lande.’
AH: ’Vi møder også folk fra de nordiske og tysksprogede lande på Eurosonic (Groningen, Holland) og Womex (for tiden i Budapest, Ungarn), men det virker som om det er nemmere at komme i kontakt med folk her på Reeperbahn.’

Hvad er det interessante ved den nordiske musikscene?
AG: ’Den nordiske lyd er så intens og har en stærk identitet. Og så er det lige meget om det er svensk, dansk eller islandsk. Det kan være svært at høre, om det er finsk eller dansk musik, men vi ved at det er fra de nordiske lande. I Spanien har vi nu en lille festival, som hedder Dias Nordicos, som har været i Madrid og Valencia – den er nu også i Barcelona. Det er kun nordiske artister, og publikum kan godt høre og genkende den nordiske tone og musik.’

Er der mange nordiske delegerede, der kommer til Primavera Pro?
AH: ’Ja, der er masser – mest delegerede fra festivaler, som foregår i Danmark, Norge, Finland. Men også promotorer, managere, labels osv. 6 % af de delegerede kommer fra Norden, og det er ganske pænt, synes vi. Der er mange, der kommer pga. festivalen, musikken og byen Barcelona – men det er også her, hvor der er samlet mange branchefolk fra den latinamerikanske del af Europa og ikke mindst England, som bliver anset for at være det vigtigste marked.’

Hvad får i ud af, at være på Reeperbahn?
AG: ’Det er klart, at vi går efter at høre nogle bands. Men også at promovere Primavera og Primavera Pro.’
AH: ’Og så er der hele aspektet med at møde folk – både nye, men også de som vi kender i forvejen og har mødtes med mange gange – for at styrke vores netvæk.’

Er der noget dansk musik, som i går efter på Reeperbahn i år?
AG: ’Ehhhh….. jeg kender ikke nogen der spiller på festivalen i år!’
AH: ’Men vi vil gerne i kontakt med bands – og delegerede. Så kom meget gerne med anbefalinger!’

Det sidste lader vi da bare stå som en direkte opfordring! På vej ud af døren viste Almudena og Alberto mig et billede af en lille scene ved vandkanten i Barcelona – badet i sol og varme. Dér vil de gerne have danske bands til at spille, for at have den nordiske tone repræsenteret!