Karriereindblik: Anders Trentemøller

Udgivet
02.01.2015
Trentemøller og band på scenen - det visuelle er en vigtig del af showet
Trentemøller og band på scenen – det visuelle er en vigtig del af showet

Af Henrik Friis

Anders Trentemøller har det med egne ord ”som blommen i et æg”. En meget kompromisløs tilgang til musikken og karrieren – og et stærkt hold hjælpende hænder er grunden til, at det er kommet så vidt.

Lige nu: 14 måneder helt uden for offentlighedens søgelys. Han og live-bandet har netop afsluttet et turné-besat 2014 med 17 succesfulde koncerter i Nordamerika. Det var andet besøg der i år. Og derudover er Europa blevet gennemtrawlet i øst, vest og på kryds og tværs. Mange steder med udsolgte shows.

Nu skal han til at fordybe sig i musikken igen. Gå HELT ind i sig selv. Alene. Gennemnørde lydene, klangene, mulighederne i sit Amager-studie. Bygge op, rive ned, reformulere, forbedre. Helt uforstyrret. Tålmodigt. En proces han regner med kommer til at tage et år. Eller mere:

Anders Trentemøller - har lille gruppe “trusted persons” til at klare myriaderne af praktiske spørgsmål - de kunstneriske står han selv for 100 procent.
Anders Trentemøller – har lille gruppe “trusted persons” til at klare myriaderne af praktiske spørgsmål – de kunstneriske står han selv for 100 procent.

– Jeg glæder mig helt vildt. Det bliver fedt. Uden at der er nogen, der blander sig. Jeg kan ikke få ro andre steder end i studiet. Jeg er nødt til at have en lang sammenhængende periode i en lukket verden. Det er en fantastisk proces. Ligesom jeg også glæder mig til at se bandet igen til sin tid – lade dem møde al den nye musik, når jeg selv er blevet helt kuk-kuk af at sidde her, lyder det med iver i stemmen og glade øjne.

Men Anders Trentemøller kan også fordybe sig med sindsro. For han har et hold bag sig, der nok skal samle de spørgsmål, problematikker og henvendelser op, der måtte komme. En organisation og samling af tætte medarbejdere, som han møjsommeligt og trin for trin har bygget op omkring sig gennem karrieren. Ikke sådan målsat og bevidst efter en stramt defineret plan og ansættelsesprocedure. Men en håndfuld ”trusted persons” som gennem årene hver især har vist deres værd, og nærmest pr. telepati forstår Trentemøllers indgang til musik, praktik, det forretningsmæssige og alt andet som hører med til den danske producer og musikers hverdag.

Sin egen herre indtil…

Indtil for otte år siden klarede Anders Trentemøller rigtigt meget selv: Dels forbindelsen til det tyske pladeselskab Poker Flat (som dog klarede noget af management-arbejdet). Dels svarene på alle forespørgslerne om f.eks. remix fra det hav af navne, som henvendte sig inkl. Röyksopp, The Knife og Moby. Og selv om hans live-makker dengang, T.O.M. hjalp til på livefronten, var der alligevel også masser af kommunikation med Berlin-baserede Clique Booking, som havde booket hans optrædener helt tilbage fra dengang Anders Trentemøller startede med at rejse verden rundt som hot dj med stort fan-følge.

Men: Omfanget af henvendelser voksede voldsomt i midten af 00’erne. Anders Trentemøller bekriver ærligt og med et smil sig selv dengang som ”et rodehovede, der ikke altid tænkte på mål og praktik”:

– Jeg ville gerne være med over alt, men kunne ikke. Og jeg blev jo heller ikke lykkeligere af at stå for så meget selv. Jeg endte simpelthen med at lukke for netforbindelsen, for jeg røg ud af det kreative mode, hvér hang jeg tænkte på henvendelserne. Samtidig spurgte Kasper mig så, om han ikke skulle hjælpe med at svare på alle de mails jeg fik, fortæller Trentemøller om det, der blev indledningen til et langt og fortsat samarbejde med Kasper Bjørke.

Kasper Bjørke spurgte for otte år siden, om han ikke skulle hjælpe Anders Trentemøller med at svare på mails. Det har siden grebet om sig…
Kasper Bjørke spurgte for otte år siden, om han ikke skulle hjælpe Anders Trentemøller med at svare på mails. Det har siden grebet om sig…

De havde egentlig kendt hinanden helt tilbage fra 2001, da Bjørke sammen med sin daværende Filur-kollega Tomas Barfod (kendt fra WhoMadeWho) havde startet et pladeselskab og bl.a. skrevet kontrakt på fire numre med Trentemøller, som dog aldrig nåede at blive udgivet officielt, inden et amerikansk selskab købte rettighederne. Men i 2006 lige efter udgivelsen af Trentemøllersdebut-album ”The Last Resort blev venskabet til konkret samarbejde:

– Anders havde så travlt – og det hele tog om sig. Han havde ikke styr på fakturering og den slags – det interesserede ham ikke. Og han havde heller ikke lyst til alt det arbejde, der ligger i at være i dialog med pladeselskabet – havde ikke lyst til at tale med dem om PR, udgivelsesplaner, kontrakter osv. Anders har altid været helt klar over, hvad det er han vil: Han vil koncentrere sig om musikken og det kunstneriske, fortæller Kasper Bjørke, der i dag er såkaldt day-to-day-manager for Trentemøller – og i øvrigt også er co-manager for Reptile Youth og mentor for det færøske elektroniske navn Brynjolfur – ligesom han har talent-spejdet Oh Land m.fl..

Brandslukning

– Så jeg startede med at lave et revisor-set op for ham. Tog fat på logistikken. De første år handlede egentlig mest om brandslukning, fordi der bare var så mange henvendelser og så meget der skulle sættes i system. Ikke noget at sige til, at Anders nærmest ikke havde tid til lave musik. Jeg overtog bl.a. den daglige kontakt med pladeselskabet omkring alt det praktiske, husker Kasper Bjørke om perioden, der samtidig var brudfasen, hvor Anders Trentemøller gik fra at være et electronica navn og dj til at være et indie -navn og turnerende kunstner.

– Da jeg startede med at arbejde med Anders, var han et nyt elektronisk navn, der som følge af hans udgivelser også ofte blev booket som dj. Han havde fået et internationalt, stærkt brand og en kæmpe fanbase meget hurtigt på grund af hans singler, remix’ene for de store navne – og så dj-jobbene, som faldt ham meget let. Men Anders var bare ikke interesseret i den type karriere, og allerede efter det første album samlede han i stedet et band, så han kunne spille live-koncerter med sin egen musik, som jo er dét Anders brænder for, siger Kasper.

Et brat skifte for mange i øvrigt: – Jeg fik faktisk hademals, som ville have ”den gamle Trentemøller tilbage”, siger Anders Trentemøller selv: – Og jeg vidste også godt, at det ville blive hårdt økonomisk – bl.a. var mine forældre da noget ængstelige på mine vegne. Men jeg har aldrig haft et stort forbrug, og kan godt skrue ned. Og så skal man nogen gange have is i maven i den har branche…

– Men det handler også om en selv. Det er ensomt at være dj. Du skal spille fra 03 til 05 om morgenen. Og så bare fylde dansegulvet. Musikalsk får jeg ikke meget ud af det. Så nu gør jeg det kun 4-5 gange om året. Senest fem jobs i Brasilien – og det var for at få råd til USA-turnéen med bandet…

Vælger det der koster penge

Kasper Bjørke: – Anders kunne have tjent en masse nemme penge, hvis han havde valgt at fortsætte med at dj’e lige så meget, som han gjorde i starten af hans karriere. Men Anders er kompromisløs og utroligt ambitiøs og valgte i stedet det, der i hvert fald i de første år kostede ham mange penge (læs: at turnere med stort band, red.). Og han mistede ganske vist nogle af de fans som elskede hans første plade, da han ændrede sin lyd så radikalt på sit 2. album – men han fik til gengæld mange flere nye fans. Anders har fået et nyt og meget større marked med sin musik:

– Nu er han jo på plakaten med f.eks. New Order, Jesus & The Mary Chain– og han har været support for Depeche Mode. Så igennem hans succesfulde album-udgivelser og en intens touring med bandet, er der blevet skabt en konsistent og dedikeret fanbase i hele verden, der har gjort ham til et langt større navn på musikscenen, end hvis han havde hængt fast i dj-verdenen – som mange andre i hans situation nok havde valgt – pg.a. pengene.

Kasper Bjørke står i dag for al praktisk kommunikation i et arbejde, der er delt fifty-fifty mellem nye forespørgsler og opsøgende arbejde og så opfølgning på sager og projekter, der er i gang.

Og det strømmer stadig ind med henvendelser. Om remixes, producer-opgaver, musik til reklamer, film, tv-serier m.v.: – Jeg kunne fylde Anders’ kalender de næste tre år frem alene med reklame- og film-musik. Og der er hele tiden folk, der får den gode idé, at de vil arbejde sammen med Anders, siger Kasper Bjørke.

– Vi får forespørgsler fra store brands, f.eks. Swatch, som Anders lavede musik til for et par år siden. Men vi siger nej ni ud af ti gange. Også indimellem til uhørt store summer. Vi sagde f.eks. nej til Shell – til et beløb af en betydelig størrelse, der kunne give Anders arbejdsro i flere år. Der skulle endda ikke laves ny musik, de ville bare bruge et af hans eksisterende numre i en reklamefilm. Men det skal være et brand, Anders selv kan identificere sig med og stå inde for.

– Så han laver han højest et par opgaver om året af den slags, selvom der måske er perioder med mindre indtjening, f.eks. imens han indspiller plader – men det er samtidig i de perioder, hvor han har brug for arbejdsro. Så Anders er først og fremmest idealist. Han har sin egen vision for, hvad han har lyst til, hvornår og hvor han vil hen – og det er en stor glæde at løbe maraton for en kunstner af den kaliber, slår Kasper Bjørke fast.

Undgår den forfærdelige skæbne

Eller som Trentemøller selv svarer på spørgsmålet: – Jo, jeg kunne leve fedt af at være dj og lave reklame-musik. Men jeg har lært, at jeg skal stole på min mavefornemmelse. For det andet ville være så trist for mig. Det ville da være forfærdeligt at sidde her i studiet med alle de mange muligheder, og så lave noget musik jeg ikke kan lide. Så vil jeg faktisk hellere tilbage til jobbet i børnehaven, siger han med et fast blik, der understreger, at han mener det.

– Så Nordisk Films lille sekvens med isbjørnen – for det er mig, der har lavet dem – er nok første og sidste gang, jeg har lave den slags musik helt fra bunden. Det tager enorm lang tid –et helt nyt univers man skal skabe ud af næsten ingenting. Og det interesserer mig ikke. Film-musik derimod er noget andet. Og dér har jeg været heldig, siger han med reference til Oliver Stones ”Savages” og Pedro Almodóvars ”The Skin I Live In”: – For det er musik-opgaver med kompromiser og dogmer. Og selv om det er ikke noget, jeg har meget lyst til at lave lige nu i forhold til at indspille og turnére, hvem ved så om 15 år, hvis det pludselig ikke længere er så fedt at rejse rundt…

99 procent til Springsteen – én til Trentemøller

Og så var hans musik faktisk også med i Jacques Audiards ”Rust and Bone” med bootleg-remixet af Bruce Springsteens ”State Trooper”. Et remix, der egentlig kun var tiltænkt Trentemøllers egne, sjældne dj-optrædener men som herefter leakede til nogle musik blogs, da det udviklede sig til et klub-hit. Kasper Bjørke forsøgte flere gange at kontakte Springsteens folk omkring at få rettighederne til at udgive nummeret officielt. Uden at få svar:

– Indtil der en dag kom en henvendelse fra Springsteens advokat ”om jeg kunne bekræfte at min artist havde lavet en uofficiel udgave af nummeret”. Og et ”forslag” til en deal, hvor 99 procent af indtægterne fra nummeret skulle gå til Springsteen og én til Trentemøller.

– Det er den slags, man skriver under på uden at prøve at forhandle flere procenter til Anders – og så bare håbe, at man ikke ender i en retssag, smiler Kasper Bjørke, der normalt er vant til problematikken den anden vej rundt. F.eks. når Trentemøllers egen musik bliver brugt uden tilladelse. Og det sker rimelig ofte. I reklamer på nettet – eller f.eks. i en jingle for en skønhedsklinik eller noget helt tredje. Her hjælper også pladeselskabet og den tyske publisher Freibank – som Trentemøller har indgået en administrations aftale med – hvorefter der som regel indgås et forlig.

– Men i det hele taget er det fantastisk, at Anders’ musik er så sync-bar og passer så godt til film og reklamer. Vi arbejder med sync-agencies på non exclusive basis omkring Anders’ musik. Og så er der ting. som jeg sidder med selv – lige nu bl.a. omkring et par dokumentar-film. Men det skal som altid være ting, han kan genkende sig selv i.

– Anders har valgt ikke at indgå i en stor forgyldt majorpublishing-kontrakt, selv om vi har forhandlet både med Universal i UK og Sony/ATV Tyskland. Klog af skade – bl.a. fra mig selv – har vi takket nej til de helt store forskud og lange kontrakter, fordi de fleste bare er passive og ”collecter” publishing-indtægterne uden at arbejde aktivt med numrene, f.eks. ved målrettet at pitche dem til reklamer og film. Så vil vi hellere stå frie og kunne agere selv og arbejde direkte med nogle folk , som vi ved tager Trentemøller-kataloget alvorligt og pusher det, siger Bjørke.

Trusted persons

Er Kasper Bjørke efterhånden en ”gammel” medarbejder hos Trentemøller, så er der faktisk folk, der går endnu længere tilbage:

Claudia Marquardt fra Clique Booking har været med helt fra Anders Trentemøllers tidlige dj-dage, og hun står stadig for at booke de ganske få dj-jobs han vælger at tage på om året imellem livetours og recording sessions. Det er hun god til.

Og det er nu 13 år siden Hamburg-selskabet Poker Flat lavede deres første aftale med Trentemøller, hvor han nu udgiver musikken på sit helt eget underlabel In My Room:

– De forstod, hvad jeg ville – og det er et firma, der vender tilbage og arbejder for en. De svarer altid med det samme, når jeg skriver til dem – selv på de mærkeligste tidspunkter. Vi skulle lige lære hinanden at kende. Men nu kender de min filosofi. Jeg er den kunstner, som bringer mest økonomi tilbage til selskabet, og derfor får jeg også 1. prioritet, siger Anders Trentemøller.

Kunstnerisk hélt kompromisløs

– Når vi er omkring pladeudgivelserne, har Kasper rigtigt travlt i dialogen med selskabet. Jeg hører kun om det vigtige – og behøver ikke at være i cc på alt. Men alt hvad der gælder det kunstneriske – det er mig: De enkelte filmprojekter der skal til endelig afgørelse, opvarmningsband på turene, instruktørerne til de video’er vi vælger at lave – selv om det er svært, for jeg kan også godt li’ der ikke er billeder med musikken og at folk selv skal skabe dem i underbevidstheden. Så alt det tjekker jeg ud. Kunstnerisk er jeg hélt kompromisløs – og hvad resten angår, stoler jeg på, at folkene omkring mig træffer de rigtige valg.

– Vi har skåret samarbejdet til, fortæller Kasper Bjørke om ”baggrundsgruppen”: – Der er en meget stærk kontakt imellem tre nøglepersoner på pladeselskabet (A&R, Product Manager og PR koordinator), den internationale tourmanager Jonas Jacobsen og mig som manager. Vi er et lille team, der ved hvor vi har hinanden. Anders ønske er at være i studiet – og så komme ud at spille med hans musik. Så er det op til os at koordinere alt det rundt omkring. Men det kreative udover musikken har Anders fuld kontrol over, f.eks. album artwork, remixere, videoer, scenografi osv.

Begejstrede tilskuere i Montreal
Begejstrede tilskuere i Montreal

Live-ambitionerne

Jonas Jacobsen, Beatbox Entertaintment, er Trentemøllers højre hånd i selve turnéplanlægningen, og hvad live-koncerterne angår, er arbejdet med arbejdstilladelser til musikerne noget nær ekstremt, når det gælder USA.

– Derfor har jeg også valgt at få mutiple entry-visa til musikerne, selv om det koster 20.000 kr. pr. mand – i stedet for at skulle igennem samme slidsomme og tidsrøvende procedure igen og igen. Det er dyrt, men til gengæld også rart, når det hele klapper uproblematisk for alle, der er afsted. Og Jonas er en kæmpehjælp i den sammenhæng. Han ved, hvad jeg har lyst til og er meget mere end en tour-manager for mig. Hans og Kaspers områder smelter faktisk lidt sammen. Jonas kender de dygtige folk derude – folk som han er vant til at arbejde sammen med. Det gør også livet lettere for musikerne på de lange ture – og når folk har gode arbejdsbetingelser, så vil de gerne med igen, når det bliver aktuelt, lyder Trentemøllers filosofi.

Jonas planlagde altså også den sidste USA-tur på spillesteder med en kapacitet på 1000-1500 (i samarbejde William Morris Agency, som er Trentemøllers aftalepartner i både Europa og USA):

– Jeg kender heldigvis selv mange af spillestederne fra tidligere, og kan være med til at bedømme om de passer ind i Anders’ ambitioner og udtryk, siger Jonas Jacobsen. – Hér var der måske lidt misforståelser på den forrige turné i USA, hvor agenten hos William Morris’ lavede aftaler med et par steder, som måske passede bedre til Anders’ gamle boldgade. (Og hvor Trentemøller& co. endte med at sige: ”hvis der ikke kommer den rigtige mand på, så rykker vi til et andet agentur”, red.)

– Men det var der rettet op på ved den seneste turné, siger Jonas Jacobsen om den del af arbejdet, som Anders Trentemøller i øvrigt går en del op i – og som bragte ham og bandet til nye udfordringer: Detroit, Minneapolis og Washington.

Stor erfaring påkrævet

Og så styrer Jonas Jacobsen ellers, at alt glider under turnéerne – og der er nok af opgaver i kulissen ud over planlægningen og køb af rejser og lokal transport til musikere og teknikere, praktikken på koncertstederne osv.:

– I flere lande i Europa kræves f.eks. en A1 formular for at man kan i det hele taget kan få udbetalt honorar – et dokument, som pensionsstyrelsen udsteder som dokumentation, for at man er dækket af den danske sygeforsikring. Han fortæller videre: – Og i mange lande bliver der tilbageholdt skat, af det man tjener. Hvert land har sine regler, som man skal kende til – og i de fleste lande er der faktisk meget at spare ved at lave lidt ekstra papirarbejde:

– F.eks. skal man ikke betale skat af produktionsudgifter i Belgien, så der kan det betale sig at fakturere al produktion direkte til arrangøren (der så trækker dette ud af honoraet inden der bliver trukket skat, red.). I England skal man lave en såkaldt FEU som er dokumentation for udgifter og indtægter på en turné – og ud fra det kan man få tilbagebetalt en del af de penge, der bliver tilbageholdt i skat. Mens man i USA kan ansøge om en Central Withholdingagreement (CWA). Det er mere besværligt end i England, og noget som jeg bruger en business manager til at hjælpe med. Men hvis ikke man har en CWA, vil der nemlig blive tilbageholdt 30% af honoraret, lyder nogle af eksemplerne på fælder fra Jonas Jacobsens lange huske-liste i forbindelse med turné-planlægningen.

Den slags viden og arbejde er guld værd, når tur-økonomien skal hænge sammen – især med Trentemøllers fastslåede kompromisløshed til at belaste bundlinjen:

– Økonomisk er det lige til øllet, og koster stadig penge at spille USA, men det er også fordi jeg vil have hele set-up’et med: Fem musikere, fem teknikere – og så en der kan begge dele. Men husk på, at vi også har et stort scene-design, der skal slæbes med, så musikken også får et visuelt stærkt udtryk

– Jeg har prøvet bare med tre musikere før – og så noget backingtrack. Og det fungerede godt til den første plade, men musikken har nok udviklet sig i en mere rocket og mere støjende retning, så nu er band-delen meget mere i fokus siger Trentemøller og understreger at helhedsindtrykket er vigtigt i ambitionen om at slå større igennem i USA, hvor han startede med at turnére i 2009 og fik sit første store succes ved Coachella Festivalen i Los Angeles i 2011: ”Den gav pote – de byer vi spillede i bagefter havde mange flere tilskuere, det blev til mange flere interviews osv.”, siger han. Den succes han siden har været i stand til at udbygge konsekvent. Bl.a. ved de to besøg i 2014.

Blommen i ægget og album-artist

I det hele taget mener Anders Trentemøller, at han med sit set-up ”har det som blommen i et æg”: – Det hårde for mig er udelukkende det kunstneriske. Det er det, jeg skal kæmpe med.

Og han er heller ikke så bange for at blive glemt, når der nu går halvandet år, før han kan vende tilbage: – Det virker, som om folk husker mig. Måske fordi jeg laver den slags musik jeg gør. En musik, der ikke er afhængig af hits. Det er dedikerede folk, der kommer, som kender musikken.

– Jeg er en 100 procent album-artist. Det er egoistisk – jeg ved det godt. Men jeg vil gerne udvikle mit spor. Jeg vil gerne tage lytteren med på en rejse, og kan godt lide at skabe et univers. Og derfor synes jeg også, at det er skræmmende at den gode musik herhjemme skal henvises til en DAB-kanal. Og at så meget musik i dag skal have så meget loudness og presses ned i en mp3-fil – især når man som jeg bruger så meget tid på at skabe varme i musikken.

– Ok, jeg tjekker da selv musik på Spotify og blogs – så det er ikke udelukkende negativt – men forringelsen er hovedtendensen. Men: Jeg fornemmer, at der er et oprør på vej – mod den ensretning og nedgørelse af musikken vi oplever nu. Der kommer en reaktion, siger Anders Trentemøller, og gør sig gerne klar til at være en del af den.

På scenen i legendariske Webster Hall, New York City (som har alt fra Al Capone-ejerskab over studie for Dylan, Elvis og Sinatra til live-scene for U2, Depeche Mode etc på CV’et)
På scenen i legendariske Webster Hall, New York City (som har alt fra Al Capone-ejerskab over studie for Dylan, Elvis og Sinatra til live-scene for U2, Depeche Mode etc på CV’et)
Redigeret
02.01.2015