denmark@popkomm – fem vidt forskellige eksempler på succesfuld dansk musik-eksport
Publiceret
Mobys manager og mange andre så Carpark North fra deres bedste side, da de torsdag åbnede den danske aften ved denmark@popkomm i Berlin. Bandet havde spillet dagen før til en anden showcase, men virkede alligevel enormt opsatte på at vise deres tyske pladeselskab, hvor godt et liveband de er. Det samme kan siges om de øvrige fire danske medvirkende, Kashmir, Nephew, Diefenbach og The Movement, som alle var med til at sætte en tyk streg under dansk kvalitet denne aften. – – – Carpark North Carpark North lagde ud som det første navn på arrangementet denmark@popkomm, hvor de kunne opleves sammen med Diefenbach, Nephew, Kashmir og The Movement på spillestedet Postbahnhof. Der var skrevet over 700 branchefolk i døren til arrangementet, og klubben, der kan huse 1200 gæster, måtte melde udsolgt allerede efter Carpark North-koncerten, så interessen for den danske aften i Berlin var rent ud sagt massiv. Carpark North fik med et hårdtslående sæt virkeligt sat gang i aftenens program allerede fra første nummer. Bandet spillede primært materiale fra deres nye plade, men havde lagt et par gamle numre ind undervejs, og det må have imponeret de udenlandske branchefolk at se, hvordan de forreste rækker gik amok til Transparent & Glass-Like, der allerede dukkede op som andet nummer.
Gruppen havde aften inden spillet til en showcase-arrangeret af radiostationen Motor FM, hvor bl.a. engelske Hard-Fi også havde været på programmet. Radiostationen, der har Carparks Norths Human i Gold Rotation, er ret glade for den danske gruppe og havde meddelt dem, at de bliver ved med at spille sangen, indtil den er et hit i Tyskland. Til stede til showcasen havde været en assistent til manageren Eric Härle, der til dagligt håndterer Mylo, Röyksopp og Moby, og han fik bossen med til denne danske aften. Härle fortalte inden koncerten, at han havde lyttet til Carpark North seneste album og var så interesserede i dem, at der blev aftalt møde fredag morgen. Han synes godt om pladen og det faktum at de er dygtige musikere, og han mener bandet har masser af potentiale, hvorfor han har interesse i at arbejde sammen med dem. Härle var desuden godt bekendt med danske Diefenbach, som han ved en tidligere lejlighed havde sat op som opvarmningsband for Mylo i England. Carpark Norths egen ambitioner for PopKomm handler dog ikke så meget om at få sat aftaler på plads. De har allerede en kontrakt med Virgin i Tyskland, hvor Human er udsendt, og sangen Berlin bliver næste single i det tyske. Deres mål er mere at få vist flaget og vise deres tyske samarbejdspartnere, at de er et godt liveband. Morten Thorhauge fortalte, at gruppen havde haft en dårlig oplevelse med at spille showcase-koncert ved Eurosonic Festivalen sidste år, så nu skulle der tages revanche. Det blev der i høj grad også. Udover at vise flaget hernede har bandet lavet en del presse – bl.a. et indslag til tysk MTV, hvor de tre bandmedlemmer skulle interviewe og interviewes af Simon og Søren fra Nephew. Bandets manager, Jon Schumann fortalte desuden, at der udover MTV var inviteret en lang række tyske pressefolk bl.a. fra musikstationen Viva, og folk fra forskellige publishing-bureauer. Så der var kommet mange specifikt for at se Carpark North. Det bliver spændende at se hvad de kontakter ender ud i.
Diefenbach Med næste tysk præcision fem minutter efter Carpark var gået af scenen – var Diefenbach klar til Postbanhofs lille scene. Kenneth Sarups guitar startede ganske vist med at sætte ud i åbningsnummeret On The Move, men det rystede overhovedet ikke bandet. Den attitude havde gruppen nu også varslet allerede inden koncerten, fordi de gennem de seneste tre uger har turneret i England for at lave promotion, video og give koncerter – hvor det nærmest blev en vane at blive kastet direkte på. Uden lydprøve. – Vi kan heldigvis ikke rystes så let i øjeblikket hverken af det der sker på scenen eller det der sker udenfor, siger trommeslager Stefan Gejsing. – Det er jo næsten ved hvert job at vi får at vide, at dén og dén er blandt gæsterne og at det er sindssygt vigtigt, at vi er ekstra gode netop den aften. Så vi går bare på scenen og gør alt hvad vi kan hver gang. Og vi ved, at showcase-koncerterne ér vigtige: Eurosonic-jobbet i januar betød f.eks. at vi kom med på dettes års Benicassim-festival i Spanien en kæmpe oplevelse så vi gør hvad vi kan. Hver gang. England er måske nok gruppens primære marked, fortæller Kenneth Sarup, qua gruppens pladeselskab, det London-baserede Wall of Sound. Men Tyskland har også rigtig stor betydning. Gruppens nyeste cd Set & Drift har allerede været på gaden i Tyskland i en måned nu (udsendes i England til oktober). Og det tyske marked skal nok blive dyrket mere. Foreløbig gælder resten af året dog mest England, lidt ferie, Italien – og så masser af promotion i England igen i forbindelse med udgivelsen over there.
Inde i den lille Postbahnhof-sal fik Diefenbach hurtigt styr på teknikken, og midtvejs i koncerten havde gruppen for alvor fat – bl.a. i flotte opvoksende Make Your Mind med duo-koret blev der kigget ekstra godt efter ude hos publikum til gruppens særegne blanding af for- og nutid. Inden Glorious-hittet sluttede af. Bagefter var gruppen positivt overrasket over så mange tyske publikummer der var det var ikke kun mænd i jakkesæt med korslagte arme: – Jeg kunne virleig mærke at vi fik meget igen, sagde Stefan Gejsing. Og det gør gruppen tilsyneladende også på en anden front: efter koncerten mødtes gruppens manager Jan-Erik Stig med folk fra det tyske distributions-selskab PIAS (Play It Again Sam) og gruppens engelske pladeelskab Wall Of Sound. De tre parter gav i går hinanden håndslag på en række møder mellem direktørerne fra de to selskaber samt Jan-Erik Stig i oktober for at optimere samarbejdet omkring Diefenbach: – Det tillægger jeg stor værdi. Nu handler det ikke bare om snak det her er noget vi har givet hinanden hånden på, og som helt sikker betyder, at PIAS europæiske afdelinger kommer til at gå meget mere aktivt ind i arbejdet. Nu har vi noget at hænge hinanden op på, sagde manageren, og kunne med tilfredshed også notere sig, at den fransk-tyske tv-station ARTE havde opgtaget tre numre med gruppen under showet med henblik på senere udsendelse.
Nephew Nephew havde tydeligvis trukket en masse danske fans til deres koncert på Postbahnhofs store scene, så det var nærmest som at se bandet på hjemmebane. Der var både lys-sværd og Twix til en koncert, der bestod af sange fra USADSB, der udsendes i Tyskland til oktober. Bandet spillede en stram koncert, der bl.a. bød på den tyske version af Darth Vader med udelukkende engelsk tekst. Basdsisten Kasper Toustrup sagde, at bandet inden koncerten havde lavet interviews med både Radio Fritz og MTV, og det var de relationer, de gerne vil pleje på festivalen. Bandet har allerede en aftale med Universal og diverse bookere, så de var ikke i Tyskland for at sætte aftaler op. Det betød også, at de kunne gå noget mere afslappet til deres showcase, da de blot skulle vise at vi kan noget, som vi godt ved vi kan. Så for Nephew var deres Popkomm-optræden en mulighed for at vise deres tyske samarbejdspartnere, hvad de kan som liveband – og samtidig pleje og videreudvikle de gode forbindelser. som allerede er blevet sat op.
Nephews guitarist Kristian Riis sagde, at der var blevet inviteret folk bl.a. fra EMI Publishing til at se koncerten, og at det tyske booking-bureau MLK også var inviteret, da bandet lige nu er ved at sætte en november-tur op i Tyskland. .Nephew havde for øvrigt haft mulighed for at spille til en aften med internationale navne arrangeret af deres pladeselskab Universal. Men det var blevet besluttet, at den bedste måde at få bandet promoveret på, var at sætte dem sammen med de danske bands, hvilket synes at passe Nephew-folkene ganske fint. Torsdag aften var der rundt om i Berlin en lang række interessante events, så det var positivt for bandet, at de havde kunnet trække så mange branchefolk på en aften, hvor der var hård konkurrence. Og de, der mødte op, oplevede et band, der ikke bare havde et godt tag i publikum, men også et band, der i de knap 40 minutter leverede et sæt, der nærmest lød som om det udelukkende bestod af singler. .
Kashmir For de danske tilskuere endte Kashmir-koncerten som en ekstra spændene oplevelse. For første gang bestod sættet nemlig overvejende af sange fra den kommende cd No Balance Palace, og selv om familie-skabet med gruppens seneste cder er klart, er der også tale om videreudvikling af gruppens stil. Og dertil skal lægges et band, der denne aften virkelig brændte igennem og var høje på scenen. Titelnummeret fra den nye skive var eksempelvis ren musikalsk magtdemonstration af et band helt på toppen af egen formåen. – Ja, det var en meget god aften. Og jo vi var høje på scenen. Jeg havde det supergodt oppe på scenen, og så var det jo endda første gang vi testede sangene fra det nye sæt. Derudover var det skønt at se så mange tilskuere og vi var overrasket over så mange tyskere, her også var. På den måde var det en helt perfekt koncert, mente Eistrup mens bassisten Mads Tunebjerg især glæder sig over det tyske publikums måde at være på i det hele taget:
– Det er dybt motiverende at spille for. De er meget åbne over for musikken hernede og loyale over for deres musikklubber. Samtidig med at de nærmest siger: det er ingen skam at være opmræksom. De lytter, altså. Og med de danske bands, der er netop nu også Mew markerer sig jo fremragende er der virkelig noget at bygge på for de danske grupper Der var nu også noget at være glade for. Ikke kun på grund af koncerten med et meget lydhørt og medlevende publikum – men også på via den udenlandske interesse, der tilsmiler Kashmir netop nu: Svenske Zero Magazine, berlinske Tip Magazine, MTV og Radio 98Eins var blandt de, der fik interview med Kasper Eistrup & co denne dag. – Vi kan virkelig mærke interesse for gruppen hernede, sagde exploitation-manager Eva Dewall før koncerten. – Også selv om det ikke er mere end to uger siden gruppen sidst var hernede for at lave en lang række interviews. – Men nu kommer interessen også på andre fronter. Kasper og Mads skal udstille værker hernede på galleriet Tristesse 16. oktober. Dét er noget medierne kan lide, og det skaber ekstra buzz om koncerterne de tre følgende dage i Berlin, Hamborg og Köln. Cden udsendes jo som prioriteret udgivelse hernede. Og så kommer både Norge og Sverige til i oktober inden et langt stræk i Danmark. Hvorefter bl.a. Australien og Japan melder sig i 2006, sagde Dewall.
The Movement Aftenens afslutning, The Movement er faktisk allerede større i Tyskland end i Danmark, så deltagelsen på PopKomm handlede i høj grad om at lave presse til de tyske magasiner, og så vise de fremmødte branchefolk en anden side af, hvad dansk musik er. Det gjorde de så – med et energisk sæt, der fik de fremmødte punks og skinheads til at slam-dance allerede fra åbningsnummeret Karl Marx. Bassist Lars Schädler fortalte førkoncerten, at den danske trio havde givet interviews til bl.a. Radio Fritz, P3 og musikbladene Visions og Uncle Sallys. Så den tyske scene er ganske bekendte med The Movement, der beregnede at de vil have spillet 150 jobs i Tyskland inden året er omme – mod fire jobs hjemme i Danmark! Bandet selv føler sig også mere som en del af scenen både i Tyskland og Italien, hvor politiske bands med anti-fascistiske holdninger er samlet i en såkaldt left-wing scene.
Men det er ikke kun i Europa folk har fået øjnene op for The Movement. Bandet planlægger at udgive deres seneste plade i både Japan og i USA, hvor det allerede ligger fast at cden skal udsendes i begyndelsen af 2006. Men først skal bandet dog lige igennem en hæsblæsende Europa-turné, der begynder om 14 dage, hvor de skal spille 30 koncerter på 31 dage i bl.a. Tyskland, Italien og Schweiz. Bandet udsendes på Destiny Records i hele Europa, så for The Movement handlede aftenens optræden ikke så meget om at skaffe nye aftaler. De skulle blot pleje deres kontakter og lave den nødvendige presse. Og så handlede det ellers om at vise de fremmødte, hvad The Movement står for. – – – De danske gruppers deltagelse på Popkomm 2005 dækkes i samarbejde mellem MXD, ROSA, MyMusic.dk og Gaffa. Læs mere om Popkomm på Gaffas og MyMusic.dks hjemmesider |