Dansk version English version Facebook Twitter Youtube Instagram

Erhvervslivet støtter dansk musikeksport – og åbner nye døre

admin

Canadian Music Week

Kira & The Kindred Spirits ved Canadian
Music Week i Toronto, marts 2006 – som del
af MXD-arrangeret dansk fremstød i Nord-
amerika. (Foto: Morten Elley).

Store danske musiknavne som Kashmir, Tina Dickow, Nephew, Saybia m.fl. gør sig allerede ganske godt uden for Danmarks grænser, men et dugfrisk samarbejde mellem musikbranchen og erhvervslivet har til mål at sætte ekstra turbo på den danske musikeksport. Både ved yderligere opbakning til det arbejde, der allerede foregår, men også ved finde nye stier og veje.

Initiativet hedder DMU (Dansh Music United). Det er skabt af sammenslutningen MXD – Music Export Denmark* og allerede nu har Wonderful Copenhagen og Musikbutikken Aage Jensen sagt ja til at give de 100.000 kr., som et årligt medlemskab koster. Pengene går til støtte af udbredelsen af dansk musik.
 
DMU er det officielle netværk,  hvor erhvervsliv og musikbranchen kan mødes, samarbejde og skabe synergier. Fokus er i første række at fremme kendskabet til dansk musik i udlandet. Og at støtte danske grupper og musikere med eksportpotentiale på de internationale markeder. Men der er flere plusser:

paris - okt. 05

Powersolo ved SPOT on Denmark-
koncert i Paris, oktober 2005. Arr. af
MXD – Music Export Denmark.
Foto: Henrik Friis

–  Vi synes, det er vigtigt at få andre brancher til at bakke op omkring musikken, og i dette samarbejde er der samtidig mulighed for at få musikken ud nye steder – f.eks. i form af modefremstød, filmfremstød m.m. Egentlig er det kun fantasien, der sætter grænser. Og dansk musik har potentialet til det, siger MXD’s formand Morten Hansen Pankoke fra DR, der håber på mange flere DMU-medlemskaber.  

– Ud over den økonomiske støtte kommer musikken ind på nye områder i dette samarbejde – og sponsorerne kan læne sig op ad os og vores netværk til fremstød og markedsføring inden for deres område.  Det gavner altså begge parter, og ydermere kan den viden vi opbygger bruges inden for underholdningsindustrien i bred forstand, siger Morten Hansen Pankoke.

Også inden for DMU-sponsorerne er der klart optimistiske toner:

Martin Bender,  chef for Copenhagen Eventures (Wonderful Copenhagens Beginvenhedsafdeling og arr. af det kommende Copenhagen Music Week),  siger:  –  Vi har klart sammenfaldende interesse i at promovere Danmark – og dermed København –  som et land med international standard. DMU-samarbejde er også en tak for MXD’s  medvirken i at præsentere den bedste danske musik i forbindelse med novembers Copenhagen Music Week i forbindelsen med MTV Europe Music Awards.

Henrik Hildebrandt, ejer af Musikhuset Aage Jensen, udtaler:  Generelt er vores mission at støtte musikere i at realiserede deres drøm – fra renlivet amatør til superprofessionel. Men i det hele taget har dette DMU-samarbejde et så professionelt tilsnit, at vi ikke kan undlade, at gå ind i det.

Yderligere info om DMU (Danish Music United):
Business Development Manager
Josefine Campbell
Danish Music United
DR Byen
Segment 1530
Amagerfælledvej 68
2300 Kbh. S
+45 26361199