Dansk version English version Facebook Twitter Youtube Instagram

MXD sparrer med Copenhagen Music Week

admin

Kulturminister Brian Mikkelsen
præsenterer program og plakat

Wonderful Copenhagen kunne i dag i selskab med bl.a. Kulturministeriet og MTV offentliggøre både reklamevideoen og programmet for Copenhagen Music Week, som kommer til at præsentere mere end 170 artister mellem 25. oktober og 2. november.

– Vi kommer til at gavne dansk musik over en bred kam ved at ramme alle de udenlandske journalister, der er i landet for at dække MTVs EMA – European Music Awards, fortalte Lars Bernhard Jørgensen, administrerende direktør for Wonderful Copenhagen, der har sat seks mio kr. af til at markedsføre projektet.

Med friske resultater fra Popkomm i Berlin kunne kulturminister Brian Mikkelsen tage ordet og give sin fulde tilslutning til Copenhagen Music Week, som han mener kan blive en tiltrængt hjemmebane for orkestrene og en naturlig udvikling af den eksisterende eksport-profil. Heller ikke kulturministeren lagde skjul på, at man skal bruge MTV’s European Music Awards som en løftestang for at lancere en musikuge, der bør blive en tilbagevendende, international musikplatform:

– På den måde skaber vi et nationalt udstillingsvindue, som et supplement til MXDs opsøgende arbejde i udlandet – et arbejde, som hele tiden frembringer nye, væsentlige resultater. Dette er en mulighed for at udstille det fulde omfang af den virkelyst, som den danske musikverden buldrer af i øjeblikket, udtalte en tydeligt optimistisk kulturminister, der selv kommer til at deltage i en del arrangementer i ugen, som kommer til at byde på både dansk og international musik.

Chef for MTV Nordic
Mathias Wellström priste både
København og Roskilde Festivalen

MXD støtter op omkring projektet med i alt 180.000 kr. til projekter, som kan synliggøre dansk musik i løbet af ugen. Men mere væsentligt er den sammenhængende profil, som bliver præsenteret for parterne. Blandt de officielle partnere er MTV Nordic, som kan sikre at festivalen kommer ud til 1,4 mia. seere. På spørgsmålet om en sammenhængende dækning udtaler Casper Bengtson, landechef for MTV Denmark:

– MTV kommer til at dække ugen ganske intensivt og det gør vi naturligvis i samarbejde med MXD og med henblik på at skabe en synergieffekt for dansk musik og synligheden i udlandet. 

Mens den silende regn antydede, hvad København også kan tilbyde sine gæster, var dagens talere enige om, at tiltaget bør være en tilbagevendende begivenhed, som kan være med til at sætte skub i kreativiteten og give noget kulturel og udadvendt selvtillid. Som Emil Jørgensen, formand for DUP og bestyrelsesmedlem i MXD fastslog: – nu kommer vi vand i håret og viser os fra vores bedste side. Men festivalen skal også kunne eksistere, når MTV ikke deler awards ud. 

Copenhagen Music Week løber fra 25. oktober til 2. november. Programmet spænder fra britiske the Killers til danske upcomere som Lily Electric, Marybelle Katastrophy og Mike Sheridan på så forskellige scener som Flintholm Station, Dansk Design Center, A-huset og Vega.