Natasja – med i farce-agtig afslutning på Popkomm.
Hvad der skulle have været en fremvisning af det bedste på den europæiske reggae-scene, blev i stedet en farce opsat i et alt for stort lokale og ledet fuldstændig amatøragtigt.
Men inden det gik helt galt kunne danske Natasjas manager, Peter Skovsted, fortælle, at målet for dem med at deltage i PopKomm var at finde et tysk pladeselskab. Han havde haft møder med pladeselskaber hele ugen blandt andet for at snakke om Natasja, og der var otte forskellige selskaber på gæstelisten til aftenens koncert.
For Skovsted handler det i høj grad lige nu om at smede, mens jernet er varmt. Natasja vandt nemlig i juni musikkonkurrencen Red Stripe Irie-FM Big Break Contest på Jamaica, hvor lokalbefolkningen tog hende til sig og udråbte hende som vinder foran 11 andre finaledeltagere. Radiostationen er den mest toneangivende reggae-station i verden, så der ligger en del prestige i titlen, der gerne skulle kunne hjælpe Natasja videre mod en international karriere.
Som Skovsted udtrykker det, så er det ”nu hendes tid er”, og han foreslog hende for PopKomm fordi han var sikker på, at hun har evnerne som performer til at kunne imponere på festivalen. Desuden er der et stort marked for reggae i Tyskland, hvor han forklarer, at ”hiphop, reggae og dance hall er pop for den nye generation”, så Natasja har en mulighed for at lave et crossover og nå en masse mennesker.
Natasja – udvandrede fra pinagtig afslutning.
Natasjas solodebut ”Release” er allerede udsendt i Rusland og Skandinavien, men lige nu arbejdes der på at lave en opdateret version til et internationalt marked. På Jamaica har Natasja indspillet fire numre med Sly & Robbie, og der arbejdes på et nummer skrevet af en af mændene bag et Sean Paul-hit. Den version skulle gerne komme ud til foråret, og eftersom Skovsted lige nu er ved at sætte en samarbejdsaftale op med en tysk booker, skulle udgivelsen gerne følge op med en turné.
Men aftenens koncert blev desværre ikke helt så indbydende et udstillingsvindue, som man kunne have håbet. Der havde været reklameret en hel del for denne reggae-showcase, der havde 14 navne på programmet, men ikke mange var dukket op på spillestedet Arena Berlin. Og ud af dem, der var til stede, så befandt de fleste sig på en nærliggende båd ved navn M/S Hoppetosse, hvor forskellige dj’s underholdt.
Det var ekstra ærgerligt, da Arena Berlin er et spillested, der normalt kan håndtere 7500 gæster, og det ser unægteligt noget trist ud, når der kun er omkring 100 samlet foran scenen. Selve arrangementet blev også kørt i ufattelig løs stil, hvor en karismadrænet tysk konferencier præsenterede bands og underholdt i pauserne som dj på en ene tredjedel af scenen – en tredjedel, hvor crew og andre vadede rundt, mens kunstnerne optrådte.
Arrangementet startede klokke otte, så Natasja var som sidste navn programsat til at skulle gå på klokken tyve over tre om natten. Med kun mellem fem og ti minutter afsat til at skifte mellem kunstnerne havde tidsplanen naturligt nok rykket sig, og Natasja kunne derfor først gå på kvart over fire. Hun forsøgte at sætte lidt gang i folk sammen med sit orkester, men arbejdede under ret hårde vilkår. Hun havde tydeligvis planlagt at spille en rigtig koncert, men efter 35 minutter begyndte arrangørerne at gøre tegn til at hun skulle gå af.
Natasja fortsatte lidt endnu, men begyndte derefter at afbryde sangene pga. lydproblemer og efter ti minutter snuppede arrangørerne lyden fra hendes mikrofon. Herefter fulgte et kaos, hvor ingen vidste hvad der skete, og mens bandet stod og improviserede udvandrede Natasja forståeligt nok. Den lille tysker gik på for at lukke aftenen, men mikrofonerne var stadig slukkede, så han fik lov til at stå midt på scenen og blive buh’et af folk i nogle minutter til der kom lyd på igen. Dermed fik han det sidste ord, hvilket langtfra var en passende afslutning på en festival, der ellers primært har budt på god organisation og glimrende koncerter.
You must be logged in to post a comment.