Dansk version English version Facebook Twitter Youtube Instagram

Nødvendig networking – og Tina Dico – på MUSEXPO

admin
Musexpo

Tina Dickow afbrød Danmarks-
turné og drog til LA.
(Foto:
John Gannon)

Det er en højhellig søndag aften på den legendariske klub The Viper Room i Los Angeles. Alligevel er der fuldt hus i det intime lokale, der er kendt som Johnny Depps alternative spillested på den ellers så hippe Sunset Boulevard. Der er ikke højt til loftet, der er mørkt og snusket, og trendy Hollywood er langt fra en karakteristik, der passer på stedet, hvor Joaquin Phoenix’ bror døde af en overdosis for år tilbage.

Men det er en særlig aften denne 30. april på det anerkendte spillested, hvor flere topnavne har figureret på spisesedlen. Danske Tina Dickow (eller Tina Dico som hun kendes herovre) er for første gang på Viper Rooms scene for at spille akustiske numre fra hendes cd ”Tina Dico – In The Red”, og den lille klub fuld af folk med MUSEXPO- badgets om halsen og internationale sprog høres fra alle hjørner af lokalet. Repræsentanter fra hele verden er kommet for at høre musikken, udveksle erfaringer og skabe nye netværk –  og lige nu er de her for Tina Dickow.

Pladeselskaber på udkig
MUSEXPO er et internationalt musikforum, der finder sted årligt i Los Angeles. Det er andet år, at musikfolk fra hele verden mødes under mottoet ”a united nations of the music industry” for at udveksle ideer, visitkort og lytte til de internationale artister, som er på showcases om aftenen i de trendy klubber Key Club og Roxy Club, og Viper Room.

 

– Tina Dico har helt klart potentiale til at klare sig på det amerikanske marked, siger Andrew Feigenbaum, Manager på Atlantic Records, der har fået fat på Tina Dicos manager straks efter hun har lagt guitaren fra sig på scenen. – Hendes live performance var virkelig god og flere af hendes numre var bemærkelsesværdige.

Han vil ikke afvise, at der vil komme noget konkret ud af mødet: – Hvorvidt vi skriver en kontrakt med hende, er pt. ikke op til mig, da jeg forlader selskabet om et par uger, men jeg vil klart anbefale hende til mine efterfølgere.

Andrew Feigenbaum understreger, at der helt klart er interesse fra amerikanske pladeselskabers side for MUSEXPO. Han mener, at det store internationale fremmøde åbner op for et større samarbejde udover USAs grænser: – Jeg kommer her primært for at skabe internationale kontakter og finde nye udenlandske artister til selskabet, konkluderer Andrew Feigenbaum.

Tina Dickows manager Jonathan Morley valgte at afbryde Tina Dickows danske tour og tage til Los Angeles for en enkelt nat og 25 minutters optræden på Viper Room:

– Jeg er klart optimistisk, siger Jonathan Morley, der har uddelt cd’er og visitkort til de interesserede branchefolk. – Der er større interesse for Tina i USA,  og vi leder efter et pladeselskab, der kan lægge flere resourcer i hendes karriere.

BRINGING TOGETHER THE UNITED NATIONS OF MUSIC & MEDIA Bagest fra venstre: Sat Bisla (A&R Worldwide), Emmanuel Legrand (Billboard), Tina Radburn (Queensland Trade and Investment), Larry Bringsjord (FONO/VP, Music Export Norway), Kristian Riis (Music Export Denmark), Matt Glover (British Phonographic Industry), Phil Hardy ( Collective Music, UK), Jennifer Price (Det canadiske generalkonsulat) og Jim Mckeon (A&R Worldwide). Forrest:Brendan Smyth (New Zealand On-Air), Anders Hjelmtorp (Export Music Sweden) og Paulina Ahokas (Music Export Finland).

Udveksler ideer
Om aftenen spiller de internationale artister, men om dagen er der livlig udveksling af ideer og visitkort. Ideerne udveksles blandt andet på flere paneler og foredrag, som finder sted på Hotel Bel Age på Sunset Boulevard.

– Det er utroligt vigtigt, at vi deltager og er med til at vise, at vi har gang i en masse, siger Kristian Riis, der repræsenterer Music Export Denmark på MUSEXPO og blandt andet deltager i panelet ”United Nations of Music & Media: How Trade Groups Help Maximize Import/Export Capability”. Hér diskuteres blandt andet effekten af offentlige støttesystemer til musikbranchen og forcen ved at lave et samlet fremstød, når man repræsenterer kunstnere fra mindre lande på den internationale musikscene.
 
– Danmark er et lille land, og det er svært for kunstnere at få en levevej ved blot at fokusere på det danske marked. Det er derfor vigtigt, at vi åbner mulighederne for at vores kunstnere kan skabe kontakter udenfor landets grænser. Vi baner vejen ved at skabe en masse internationale kontakter på forumer som denne,” siger Kristian Riis, der blandt andet var ledsaget af kollegaerne Brendan Smyth fra New Zealand on Air, og Larry Bringsjord fra Music Export Norway.

– Det var helt sikkert de fire dage værd,” siger Brendan Smyth, der på panelet taler om hans organisations succes med at spille flere af New Zealands kunstnere på radioen pga. en støtteordning: – Vi har skabt en masse værdifulde kontakter og fået nye gode ideer til, hvordan vi kan forbedre vore støtteordning,

Redaktør Emmunuel Legrand fra Billboard fungerede som ordfører for panelet og udtrykte ligeledes sin begejstring for udkommet:

– Panelet var på mange måder relevant for det amerikanske publikum. De blev belært om organisationer og markedsføringsformer, som er meget langt fra deres virkelighed. Men de er yderst relevante for alle lande, der søger at eksportere til udlandet. Jeg fik utroligt meget feedback og det viser, at der blev udvekslet meget værdifuld information.