Man kan ikke andet end kippe kasketten i respekt for Trentemøller, der fredag aften var det absolutte hovednavn til den elektroniske aften ”Intro Intim @ Popkomm”:
Intro er et af Tysklands største musikmagasiner, og at Trentemøller står øverst på programmet når magasinet holder fest under Popkomm, må derfor siges at være en blåstempling af karat fra tysk side; der er hul igennem til de tyske trend-sættere.
Trentemøller er da også signet til det tyske electronica-label, Poker Flat Recordings, og har tidligere spillet velbesøgte koncerter hos vores sydlige naboer, bl.a. til festivalen Melt! 2007, der ligesom aftenens arrangement var præsenteret af Intro Magazine.
Og der er til stadighed bud efter Trentemøller og hans live setup af danske gulddrenge; Mikael Simpson på guitar/bas og Henrik Vibskov bag trommerne. Således kunne tourmanager Jonas Jacobsen fra danske Beatbox Booking inden koncerten fortælle, at bandet umiddelbart efter aftenens koncert var reserveret til to intensive timer med interviews, og derfor desværre ikke havde tid til en snak om formål og forventninger i forbindelse med deres optræden på Tysklands største musikbranche event.
IShow suppleret af visuals.
Men de udenlandske ambitioner er indlysende, når man kigger på bandets tourplan, der tæller koncerter i Tyskland, Østrig, Island, Italien, Grækenland, Holland, Belgien, England, Australien, Canada og USA. Hvad det deciderede formål med aftenens koncert i Berlin var, må vi så lade stå usagt, men sikkert er det at Trentemøllers dubbede bas og sfæriske melodier fik tændt en gedigen fest i det tætpakkede Maria am Ostbahnhof; endnu en af Berlins unikke, rå, industrielle klubber.
Omtrent en halv time forsinket gik Trentemøller på scenen kl. 1:55 med albumåbneren Take Me Into Your Skin fra fuldlængdedebuten ”The Last Resort”, der placerede koncertens røde tråd ganske fint i en dyster suppedas af dub, live electronica og mørk, instrumental indie. Vanligt suppleret af Karim Ghahwagis rytmiske visuals nåede den timelange koncert igennem numre som “Vamp”, “Always Something Better” og den helt igennem eminent stemningsskabende “Miss You” – alle hårdere, mere intense, mere fodflyttende svedige end på albummet. Med den dystre dub-fest på sit højeste blev Trentemøller suppleret af Ane Trolles vokal på nummeret” Moan”, dog desværre uden Ane Trolle selv, hvilket er eneste mulige anke over en forbandet stilsikker og velspillet koncert.
Allerede i aften lørdag går turen videre til Hamborg, hvor bandet skal spille til den elektroniske festival Love City, og herfra videre rundt i verden inden Anders Trentemøller, Mikael Simpson og Henrik Vibskov for en kort stund vender hjem til to udsolgte koncerter i Store VEGA og en ditto i Voxhall.
You must be logged in to post a comment.