Dansk version English version Facebook Twitter Youtube Instagram

Gedemarked eller guld værd?

admin

Jacob Hüttel fra Koda på den
danske stand i Festivalpaladset.

idem er ofte blevet kritiseret for at være et overfladisk gedemarked. Og det er ingen hemmelighed, at musikken bliver betragtet som et produkt hernede. Men hvad tilbyder Cannes her i januar udover palmerne, festivalpaladset og den gode, gammeldags musikbrancheglamour, der gør Midem til den branchefestival, som bedst tiltrækker sig pressens opmærksomhed?

Normalt danner messestanden centrum for de bands, som skal spille i løbet af en festival. Men på Midem er kun to danske orkestre sluppet gennem nåleøjet og standen er en base, som i sig selv tiltrækker interesse. Men hvad sker der på den danske stand, og hvad kan den danske branche bruge festivalen til?

Mikael Højris, konsulent for Dansk Musiker Forbund er på Midem for 22. gang:
– De første gange bliver man overvældet over den meget forretningsorienterede stemning, som er let at kritisere. Men på Midem møder man hele branchens ”økosystem”, som ikke er så bredt repræsenteret andre steder. Som fagmand kan jeg rådgive om de aftaler, der bliver lavet undervejs. Hvis et band bliver kontaktet af f.eks. et pladeselskab, har jeg mulighed for at kontakte mine europæiske kolleger, som uden interesser i sagen kan fortælle, om det er et selskab, man kan stole på. Desuden får man pudsigt nok holdt en masse møder med danskerne hernede – små møder som man aldrig får holdt derhjemme.

Peter Kehl, direktør på Cope Records og medlem af IFPI Danmark er enig, da han kigger forbi lidt senere:
– Stemningen er meget løsningsorienteret og der skal ofte ikke så meget til for at overkomme nogle af de vanskeligheder, man har i hverdagen derhjemme. Desuden møder man alle dem, man arbejder sammen med i Europa. Det behøver ikke være lange møder, men bare en status, hvor man ser hinanden i øjnene og spørger hvordan det er gået med at promovere hinandens kunstnere og hvad planerne er for fremtiden.

Senere kommer Jakob Hüttel fra Koda ind på standen. Første gang på Midem er han kommet for at tale med sine europæiske kolleger, der alle står overfor kolossale udfordringer med den digitale distribution:
– Jeg er hernede for at netværke og for at tale med mine kolleger om den optimale udnyttelse af rettigheder på nettet. Der er desuden omlægninger på vej indenfor publishing, hvor bl.a. EMI er gået i et joint venture med Gemo og PRS (Kodas kolleger i Tyskland og England, red.) hvilket kræver,  at vi får drøftet nye forretningsgange. Så lægger vi bunden for drøftelserne hernede og tager arbejdet med hjem.

Josephine Campbell (t.v.) fra Danish Music
United (MXD) og Mette Zähringer fra
Iceberg Records.

llestedsnærværende Mette og Manfred Zähringer fra Iceberg Records er selvfølgelig også på standen, som Kunstyrelsen styrer ved match making og ved at formidle møder i en lind strøm:
– Man kan finde alt her. Seminarerne er fantastiske og Midem er – bortset fra MusExpo i LA – den eneste festival, hvor man for alvor kan åbne nye markeder, som f. eks. Asien, USA og Sydamerika. Hvis man vil fra Europa til USA, er dette den bedste europæiske festival at satse på.

–  Det er samtidig også den festival, hvor hele genrespektret bliver taget alvorligt, lige fra renæssancemusik til afrojazz. Derfor ser man tit, at slipsefolket hænger ud med hiphopperne og får lagt bunden for nogle fornuftige aftaler. Selvom det til tider kan se underligt ud, er mangfoldigheden jo et fantastisk plus og alle er åbne for nye samarbejder, fortæller Mette Zähringer mellem møder og inden en travl dag på standen lakker mod enden omkring kl. 19:00.