Dansk version English version Facebook Twitter Youtube Instagram

Kunsten at hypnotisere på tid

admin

Dæmpet univers i selskab med en udvidet
duo, der klarede sig godt trods en påtvungen
halvering af spilletiden.

Der hviler en em af forventning over de danske showcases i år. Det er sværere at komme på gæstelisterne, der snakkes distribution i krogene og udenlandske branchefolk sammenligner navnevant danske bands.

Forventningerne til Murder er på ingen måde mindre. Duoen Jacob Bellens og Anders Mathiasen er ikke kommet ind blandt Popkomms mange hundrede bands via ansøgningsformularen på sitet sonicbids.com, men via en uventet, direkte invitation fra Dirk Schade, Popkomms kreative manager, som forelskede sig i bandet på SPOT-festival 2007.  Mads Vraa, som sammen med Kamilla Kristensen ejer GoodTapeRecords, der står bag Murders andet album ”Stockholm Syndrome”.

 

– Murder udkommer på det tyske label Devil Duck i starten af 2008 og vi bruger Popkomm til at finde bookere som kan påtage sig det lidt usædvanlige setup og desuden at opsøge medierne, som viste stor interesse for Murder på SPOT.

Der er mere intime og bedre Murder-egnede steder på Kulturbrauerei end Alte Kantines aflange rum med halvt lukkede sider, men værre er det det, at spillestedet med et tysk greb om paragrafferne lukker kl. 23:00. Murder må barbere 20 minutter af deres set, fordi de foregående bands har trukket tidsplanen. Problematisk ikke mindst fordi duoen i dag er udvidet til en kvintet med Hanna Headbanger på cello, Jonas Westergaard på kontrabas og Jakob Funch på guitar, hvilket kræver at lydmand Rune Borup tager sig tid til et grundigt soundcheck. Alligevel er der ingen irritation – kun nysgerrighed – at spore blandt publikum.

Suk fra publikum
Murder serverer syv-otte lavmælte numre med arrangementer så enkle underspillede, at lytteren må koncentrere sig for at finde ud af hvorfor dette enkle, folk’ede univers virker så komplekst. Man lader sig forføre og synker gang på gang ned i det stille, natmørke vand. Mathiasens og Funchs guitarer sværmer om Bellens drævende stemme, der i en og samme bevægelse trænger sig på i lytterens bevidsthed og trækker sig tilbage i sig selv. Vokalarrangementerne lægger næsten umærkeligt tryk på Bellens’ lyrik, der med klart billedsprog og paradoksalt overskud kredser om venten og resignation. Man kan høre på publikums suk, at det alt for hurtigt er overstået, da lyset bliver tændt og snakken begynder:

Værten fra Radio Eins’ lørdagsprogram om ny
musik er Murder-fan.

– Vi har ikke kun fokus på Tyskland. Vi har manager Eric Didden (Gentlemanagement i Belgien) og distributionsselskabet Bang, som sørger for release og promotion i hele Benelux. Belgien især er et interessant marked med 10 mio. indbyggere fordelt på et geografisk område på størrelse med Jylland. Dermed behøver man måske ikke tyndslide landevejene, som det kan være tilfældet med Tyskland, fortæller bandets manager Jim Holm som kontaktes af både tyske bookere og publishing.

Et forkortet set har ikke slået skår i en lang tur til Berlin og en fin fredag i Prenzlauer Berg. Efter koncerten er bandet inviteret til at give et interview og spille to numre i Radio Eins, en del af ARD, der har en bus parkeret i brostensgården på Kulturbrauerei. Værten har forelsket sig i bandets fortolkning af ny folk og fortæller sine lyttere, at dette er den nye store ting fra København. Inde i bussen hygger bandet sig, ryger cigaretter og drikker kaffe. Bandet fremfører ”A Feast In my Honour” og ”Telegraph” til et kraftigt bifald fra ca. 70 mennesker, der ude foran bussen lytter smilende til de paradokser, der til sammen udgør Murder.