Dette indhold er fra websitet MXD.dk.

http://mxd.dk//arkiv/2007/sm-sejre-tller-ogs/

Små sejre tæller også

admin

 Sangerinden Ena Egelund og toasteren Pops
Jabu var effektive som Junkyard Productions’
højst forskellige vokalister.
(Foto: Henrik Friis).

Den danske reggae var på dette års Popkomm-festival repræsenteret ved den Aalborg/Århus/København-baserede reggae/dub/soul-gruppe Junkyard Productions. Sekstetten var programsat som første band på den såkaldte Grooving Smokers Night med en lang række reggae-orienterede navne, der spillede på klubben Raw i det gamle Østberlin i en samling faldefærdige, men farvestrålende bygninger, som gav kraftige associationer til Christiania – og dermed oplagte til et orkester ved navn Junkyard Productions.

Junkyard Productions havde fået den tvivlsomme ære at åbne aftenen, allerede klokken 19.15. På det tidspunkt var ikke mange andre end den berømte luder og den lige så berømte lommetyv dukket op, og selv om forskydninger i tidsplanen gjorde, at gruppen først kunne gå i gang en halv time senere, var den hærgede sal stadig næsten tom. Det syntes dog ikke at tage pippet fra bandet, der frygtløst kastede sig ud i deres tunge, langsomme roots-reggae/dub med elementer af soul, der sine steder også sendte røgsignaler i mere poppede og tempofyldte, ja, sågar dancehall-orienterede retninger.

 Junkyard Productions spillede ikke på en
losseplads, men dog i en hærget bygning, der
 gav associationer til Christiania.
(Foto: Henrik Friis).

Ikke mindst de karismatiske frontfigurer, den smukt syngende Ena Egelund og toaster-energibomben Pops Jabu, gjorde deres til at sætte gang i festen, mens kapelmester Rasmus Allin rundhåndet lod de stenede dub-effekter og de længselsfulde melodika-toner gå på omgang. Og i løbet af Junkyard Productions’ 45 minutter lange optræden kom der faktisk endnu en håndfuld håndfulde mennesker ind i salen, om end flere tydeligvis havde indfundet sig for at høre næste band, de lokale Kaya.

Efter koncerten forsøgte vi at finde nogle koncertgængere, som hverken var danskere eller på en eller anden måde havde noget venskabeligt, personligt forhold til Junkyard Productions. Det var ikke helt let, men jeg fik dog fat i den cirka 40-årige lokale kvinde Gisela, som var ganske godt tilfreds, selv om hun ellers ikke er reggaefan.

 Ena Egelund markerede sig stærkt med
soulfyldte fraseringer.
(Foto: Henrik Friis).

– Jeg er her egentlig, fordi min datter kender en, der spiller i det næste band i aften. Men på grund af forsinkelsen nåede jeg at høre en del af Junkyard Productions. Det var udmærket. Jeg kunne især godt lide vekselvirkningen mellem hurtige og langsomme numre og så deres karismatiske frontmand (Pops Jabu, red). Og så var det et meget behageligt lydbillede uden alt for mange forvirrende påfund. Men jeg kender for lidt til reggae til at vurdere dem som et reggaeband.

Tysk booker er fundet
Efter koncerten var Junkyard Productions’ Rasmus Allin fortrøstningsfuld:
–    Ja, der var jo ikke mange publikummer, men jeg syntes, vi var gode til ikke at lade os påvirke af det.

Hvordan er I blevet programsat på Popkomm?

–    Vi ansøgte bare, helt uden om alle mulige officielle kanaler som eksempelvis MXD. Og lang tid efter, at vi regnede med, at vi ville få et svar, fik vi pludselig en positiv tilbagemelding. Jeg tror, det hjalp, at vi havde fået en anbefaling fra Manchester-festivalen In The City, som selv havde tilbudt os at komme over at spille hos dem – efter selv at have fået os anbefalet af vores distributør Playground. Vi endte i øvrigt med ikke at tage over til In The City-festivalen, fordi vi ikke mente, at vi havde råd. Men vi kom dog med på deres opsamlings-cd, og den har også været med til at åbne døre.

– Vi har i øvrigt fået alle vore udgifter til Popkomm dækket af World Music Denmark, hvilket vi er meget beærede over.Vi ansøgte bare, helt uden om alle mulige officielle kanaler som eksempelvis MXD. Og lang tid efter, at vi regnede med, at vi ville få et svar, fik vi pludselig en positiv tilbagemelding. Jeg tror, det hjalp, at vi havde fået en anbefaling fra Manchester-festivalen In The City, som selv havde tilbudt os at komme over at spille hos dem – efter selv at have fået os anbefalet af vores distributør Playground. Vi endte i øvrigt med ikke at tage over til In The City-festivalen, fordi vi ikke mente, at vi havde råd. Men vi kom dog med på deres opsamlings-cd, og den har også været med til at åbne døre.

Morten Varano fra Junkyard
Productions’ pladeselskab Murena
Records understregede vigtigheden
 af booking- og publishingaftaler.
(Foto: Ole Rosenstand Svidt).

Hvad håber I at få ud af at spille her?
–    Først og fremmest en tysk booker, og det har vi faktisk fået, i form af bookeren Four Artist. Vores plade er nemlig allerede udkommet hernede. Men hvis får mulighed for at spille nogle flere tyske koncerter, vil vores tyske distributør nok også gøre noget mere for at promovere pladen. Og Four Artist har også gode forbindelser til arrangørerne af de store tyske reggaefestivaler Summerjam og Reggaejam. Frankrig bliver så forhåbentlig næste skridt.

– Den parisiske radio Radio Nova har allerede spillet os meget og var medvirkende til, at vi spillede et job i Paris i januar, og vi skal til Paris igen i november som support for Horace Andy, der jo er et virkelig stort navn i reggaeverdenen, fortæller Rasmus Allin, der for nylig har smagt lidt international opmærksomhed på anden vis, idet han – på afbefaling af lederen af bandets skandinaviske distributør Playground Music – har været med til at skrive to sange til All Saints’ seneste album og remixe deres single ”Rock Steady”.

Publishingaftaler vigtige
Morten Varano fra gruppens pladeselskab Murena Records understreger vigtigheden af både livedelen og også publishingaftaler:
–    Junkyard Productions’ album, ”My Yard Is A Junkyard”, er sådan set udkommet i store dele af verden via en lang række distributionsaftaler, men i takt med, at pladesalget falder og falder, bliver den slags ikke så vigtigt fremover. Det er til gengæld vigtigt at komme ud og spille live, og også at arbejde med publishing, så vi kan få afsat musikken til reklamer og film. Det har nogle af Murena Records’ andre kunstnere, eksempelvis SlowTrainSoul (hvor Morten Varano selv spiller med, red.), haft stor succes med. Med Junkyard Productions har vi allerede lavet en publishingaftale med Frankrig, og vi håber, vi kan få lavet en i Tyskland også.

Gisela, en af de få ikke-danske
publikummer til Junkyard
Productions’ koncert.
(Foto: Ole Rosenstand Svidt).

 

Men er der ikke nogle døre, der åbner sig, når man spiller reggae? For der er vel nogle internationale netværk lige netop for denne genre?
–    Ja, det er der, men Junkyard Productions spiller jo ikke rendyrket reggae, men blander reggae med dub, soul, pop og dancehall. Og det er min erfaring, at den slags appellerer mere til eksempelvis Tyskland og Frankrig end England, hvor de åbenbart godt vil have mere deres reggae mere lige efter bogen.

En af dem, der er faldet for Junkyard Productions’ musik, er Rico Klose fra Radio Tonkuhle, en radiostation i Hildesheim nær Hannover med forkærlighed for alternativ musik af alle slags.

– Det var en god koncert, og jeg kan godt lige deres frontmand Pops Jabu, som der virkelig er gang i, og i hans samspil med den kvindelige vokal. Det er ikke noget musik, der har særlig stor kommerciel appeal, men det er fedt, så derfor vil jeg spille deres musik med største fornøjelse. Vi arrangerer også af og til små festivaler med alternative bands, og jeg kunne let tænke mig, at vi ville arrangere en koncert med Junkyard Productions ved lejlighed – ligesom vi også for nylig har gjort med flere andre danske bands, eksempelvis Windermere.