Af Kent Dahl, Tokyo
Vi er netop trådt ind i år 2017, hvilket er et specielt år for Japan og Danmark; Det er nemlig nu 150 år siden, at der blev etableret diplomatiske forbindelser mellem vores to lande. Det fejres med forskellige erhvervs- og kulturfremstød i Japan og Danmark i løbet af året.
MXD er en del af dette (læs fx her), og det er JazzDanmark og SNYK også. Der kommer i jubilæumsåret således fokus på dansk jazz i Tokyo, når spillestedet, Jazzhouse, i København overtager et kendt japansk jazzhus i ti dage næste maj.
MXD havde derfor inviteret Lars Winther fra JazzDanmark med på den årlige Handelsmission til Tokyo, som fandt sted ultimo november 2016. MXD tog undervejs en snak med Lars om den store jazz-satsning i Japan.
»Vi håber, at projektet vil skabe yderligere opmærksomhed omkring dansk jazz og Danmark generelt,« siger sekretariatsleder Lars Winther.
Det er JazzDanmark, der sammen med SNYK og Jazzhouse er tovholder på det såkaldte ”Opposite 2017” projekt.
Ifølge aftalen, rykker Jazzhouse ind i det kendte japanske spillested, SuperDeluxe, fra den 11-21. maj næste år. Her vil 15 danske bands med speciale i jazz og eksperimenterede musik give koncerter. Det er blandt andet Jeppe Zeeberg, Selvhenter og Ragnhild May.
Ud over jazz vil SuperDeluxe også byde på en blanding af dansk kunst, gastronomi og performing. Eksempelvis vil den danske restaurant Clou lave en pop-up restaurant. Det danske bryggeri Mikkeller leverer øllet, mens Svenningsen står for chokolade til maden. Den danske kunstner, Andreas Schulenburg, udstiller skulpturer.
»Forhåbentlig vil arrangementet ikke blot øge interessen for dansk jazz i Japan, men også gøre danske jazzmusikere mere interesserede i at forsøge sig i Japan,« siger Winther, og fortæller at der allerede har været en stigende interesse for Japan blandt danske jazzbands de seneste år.
JazzDanmark giver støtte til jazzmusikere, som vil spille i udlandet, og ansøgningerne om støtte til at spille i Asien, og deriblandt Japan, har været stigende.
Japan er interessant, fordi der er mange jazzentusiaster. Ifølge Wikipedia anslås det, at Japan har den største base af jazz-elskere i verden. Et faktum som mange kendte amerikanske jazz musikanter allerede fandt ud af i 1980erne, hvorefter de er kommet til Japan for at give koncerter. Det sker blandt andet på den japanske version af den amerikanske Blue Note natklub i Tokyo. Men der er også mange andre mindre jazzklubber i Japan, der suppleres af cafeer, som udelukkende spiller jazz over højtalerne. Amerikanske og filippinske jazz bands begyndte allerede at spille i Japan i 1920erne, og jazz fik især sit gennembrug under den amerikanske besættelse af Japan i efterkrigstiden.
Japan udmærker sig også ved, at omkring 70 pct. af musikken stadig sælges i fysisk form.
»Eksempelvis har Sidsel Storm solgt over 25.000 cd’er i Japan, og det er interessant sammenlignet med det potentielle marked i Danmark,« nævner Winther og fortæller, at også andre danske jazz-sangere allerede har godt fat i det japanske publikum. Det er eksempelvis Cæcilie Norby og Sinne Eeg.
Læs mere om Opposite 2017 her: www.opposite2017.com
—
Den Nordiske Handelsmission til Tokyo er produceret af Nomex – samarbejdet mellem de nordiske musikeksportkontorer, heriblandt Music Export Denmark (MXD), der også producerer Ja Ja Ja Club Night i London og Berlin samt Nordic Playlist.
Den Nordiske Handelsmission til Tokyo (som hedder Hokuo Music Fest på japansk) bestod i 2016 af blandt andet følgende elementer:
You must be logged in to post a comment.