ESNS Dag 3: For Velvet Volume er tålmodighed en dyd

Udgivet
22.01.2018
Velvet Volume © Sara Lindbæk

Af Eva Laksø

Velvet Volume har været overalt det sidste halve år – og har samtidig været omkring længe.

Søstertrioen fra Aarhus har siden 2013 spiller danske festivaler og udgivet singler. Men det var først i efteråret 2017, at bandet tog til udlandet samt albumdebuterede, da de henholdsvist spillede til den danske aften på Reeperbahn Festival og udgav deres debutalbum ‘Look! Look! Look!” på danske Mermaid Records, som bl.a. har ført dem til P6 BEAT Rocker 2018 og til en udsolgt koncert på VEGA.

Med andre ord er Velvet Volume en succes, der i et brancheperspektiv gør sig bemærket ved at have haft overordentligt lang forberedelsestid fra bandets start som professionelle i 2013 til udgivelsen af debutalbummet og begyndelsen på at arbejde internationalt i 2017. De fire år har bandets managementduo Over & Aude brugt på at forberede bandet på den virkelighed, som ville møde dem i først 2017 og for alvor ramme dem i 2018.

“Vi har fra starten vidst, at vi skulle til udlandet. Du kan som band have nok så meget succes i dit hjemland og eget marked, men når du kommer udenlands, så starter du fra scratch – det er hårdt arbejde og kræver vedholdenhed,” fortæller Jannie Overgaard fra Over & Aude og fortsætter: “For os handler det om at udvikle vores bands fra talenter til exceptionelle artister, som er rustet til en langvarig karriere.”

Over & Aude © Sara Lindbæk

Partneren Daniel Aude tager over og forklarer, at det ikke blot handler om, at et band skal spille fedt. “For os handler det også om skabe en grundlæggende forståelse af musikbranchen hos vores bands, for det er ikke nødvendigvis givet, at bands har den. For os er det vigtigt at ruste vores kunstnere til at være tålmodige, når successen ikke lige kommer med det samme. Det hjælper viden om musikbranchen en hjælp til at forstå”.

Velvet Volume kan med medlemmernes unge alder måske ses som et særligt tilfælde i den danske musikbranche. Samtidig viser bandets resultater i dag, at strategien bag bandets første fem år har givet pote. Da Over & Aude begyndte at arbejde med bandet i 2013, besluttede de i tæt dialog med bandmedlemmernes forældre, at de første par år skulle gå med at lære at være et band, så de blev rustet til at møde det cirkus, som det er at blive en international artist. “Det handlede om at få noget landevej under fødderne. De skulle simpelthen ud og spille, samtidig med at de skulle få styr på mange af de lavpraktiske ting omkring at være et band,” fortæller Daniel Aude.

Langsigtet planlægning giver internationale resultater

“I 2013 lavede vi en 4-5 års plan for bandet med klare målsætninger, som vi kunne navigere efter. Jeg tror, at vi allerede dengang sætte Reeperbahn 2017 som et mål, fordi her var Nataja færdig med gymnasiet i sommeren 2018, hvor vi så kunne begynde at tage deres karriere til udlandet, med Eurosonic 2018 som et perfekt sted at starte,” fortæller Jannie Overgaard om den strategi for Velvet Volume, som Over & Aude i grove træk har holdt sig til.

Ifølge Over & Aude har den langsigtede planlægning været et vigtigt fundament for, at bandet i dag kan tiltrække gode promotere og agenter til sine shows på branchefestivalerne. Den giver manageren mulighed for at skabe en efterspørgsel på bandet hos internationale branchefolk inden bandet kommer til festivalerne.

VelvetVolume © Sara Lindbæk

“Når du vil starte med at få et band til udlandet, så skal du begynde i god tid, gerne 2-3 år inden du rent faktisk tager bandet med. Du er nødt til først at etablere et netværk, som er opmærksomme på, at det her band (bandet) eksisterer. Jeg startede allerede med at præsentere Velvet Volume for den internationale branche i 2015 eller 2014 på fx Eurosonic, ved at fortælle om dem, når jeg var på branchefestivalerne,” fortæller Jannie Overgaard og fortsætter: “Nogle af de mennesker, jeg mødte første år, jeg var hernede, de stod der til Velvet Velumes koncert i onsdags på Huize Maas. Det er vigtigt at få sået de her små frø rundt omkring, så man har netværket, møder mennesker og skaber relationer, som kan komme i spil, når bandet er modent til at blive eksporteret.”

“Ja, og det giver mulighed for at udenlandske branchefolk kan følge med i, hvordan det går bandet løbende. De vil gerne lige se, hvordan det går i hjemlandet og se om man kan løfte opgaven, inden de comitter sig til noget som helst,” siger Daniel og pointerer, at det både er en fordel for branchen og for bandet. Når udenlandske branchefolk kan følge med i, hvordan det går i hjemmemarkedet får de en indikator på, hvordan det vil gå i de næste fokusmarkeder og kan samtidig vurdere, om de vil være de rette til at præsentere bandet på deres marked. “Folk følger med og melder sig på banen, når tiden er moden, hvadenten det er branchefolkene, bandet eller begge dele, der skal modnes,” forklarer Daniel Aude.

Velvet Volume © Sara Lindbæk

At sige nej til tilbud styrker det langsigtede mål

At Velvet Volume først er debuteret og taget til udlandet i 2017 betyder ikke, at bandet har holdt igen på al omtale indtil da. Både bandet og Over & Aude måtte revurdere deres strategi i 2015, hvor Velvet Volume efter blot få singleudgivelser og en række koncerter begyndte at få tilbud, som de fleste danske upcoming bands vil give deres højre arm får.

“I 2015 fik vi Kronprinseparrets priser, P6 Beat Rocker og Gaffa Prisen ind. På det tidspunkt har vi rigtigt mange overvejelser omkring, hvad der kan give bedst mening.” fortæller Jannie Overgaard. Tilbuddene stiller band og management overfor et dilemma, for bandet er stadig ungt og relativt uerfarent: “Er vi nødt til at takke nej til det her? Hvad sker der, hvis vi må takke nej, får vi så tilbuddet igen? Hvad hvis vi siger ja tak, hvad kan vi så arbejde med? Det var meget vi skulle tage stilling til på relativt kort tid.”

“Vi takkede ja til de tre events, fordi de passede til det brand, som bandet var i gang med at skabe, og de blev skelsættende for bandets karriere. De har givet os mulighed for tidligt at vise resultater til potentielle partnere i udlandet. Resultater som var meget imponerende set i forhold til, hvor lidt de havde udgivet,” siger Jannie Overgaard. Samtidig var det vigtigt for managementduoen at huske på den oprindelige plan. “Fra branchens synspunkt var der mange, der sagde, at det var nu vi skulle rykke, fordi hypen var der. Men bandet var ikke klar til f.eks. at udgive et debutalbum i 2015”, fortæller Daniel Aude om hvorfor debutalbummet først fulgte to år senere.

Velvet Volume © Sara Lindbaek

“Vi kan også godt bekymre os, når vi siger nej til nogle tilbud, for du kan ikke vide, om de kommer igen senere. Men nogle gang er det bedre at sige nej i stedet for ja, og så lade være med at have for travlt og i stedet have is i maven,” siger Jannie Overgaard, mens Daniel Aude fortsætter: “Jeg vil virkelig håbe, at folk forstår, at de har fået et nej på baggrund af den fælles bedste interesse. At det handler om timing, og ikke om, at vi er uinteresserede i det, de kan tilbyde.”

I Velvet Volumes tilfælde gjorde den langsigtede plan det muligt for både band og management at holde øjnene på bolden og træffe de rigtige valg. De tilbud, som bandet sagde ja til, har været med til at skabe deres platform i dag, mens det at sige nej til tilbud løbende har sikret en fortsat efterspørgsel på interviews, liveshows og TV-optrædener i dag, hvor bandet har brug for dem for at promovere deres debutalbum. Derfor er det ikke overraskende, at Jannie Overgaard som afsluttende kommentar siger: “Tålmodighed er en dyd!”. 

Velvet Volume © Sara Lindbæk

Denmark Blooms at Eurosonic er arrangeret af MXD – Music Export Denmark i partnerskab med SPOT Festival.
Denmark Blooms at Eurosonic er supportet af Udenrigsministeriet, Kulturministeriet og Dansk Kunstfond.

Redigeret
22.01.2018