Dansk version English version Facebook Twitter Youtube Instagram

Eurosonic: Kellermensch – Det dårlige selskab på vej mod Tyskland

admin

Kellermensch på scenen på Eurosonic-spillestedet, Vindicate. (FOTO: Anne-Katrine Bak)

– Planen med Eurosonic med den her timing, så det er det klare mål at vise Kellermensch for de europæiske bookere, og hvis du vil det, så er det her, det foregår, forklarer hårdrock-bandets tourmanager Michael Iversen, der er til stede i Groningen sammen med Esbjergbandet her dagen før P3 Guld på den centrale branchefestival Euroson

Kellermensch blandede litterære inspirationer, Neil Young og metal på deres debutalbum Kellermensch, som udkom på deres eget selskab Persona Non Grata, hvilket også meget vel kunne være et manifest for et band, der dels forsøger at gøre alting selv, og dels klassificerer sig som musikscenens sorte får eller dem som de andre ikke vil lege med, om man vil. Nu er der imidlertid kræfter, som gerne vil lege med alligevel. Det på trods af, at bandet netop har stoppet samarbejdet med deres engelske agent.

– Vi gjorde alting selv og gør det til dels stadigvæk. Vi har fundet ud af, at jo mere man viser, man selv vil arbejde, jo større en tendens er der til, at folk gerne vil gøre ting for os. Og vi er nået til et punkt, hvor vi har brug for folk til at bære noget af læsset. Vi har måttet indse, at der koster penge at turnere i Sverige og England, så hvis vi skal have gang i det, så skal vi have nogle samarbejdspartnere og nogle muskler, fortsætter Michael Iversen på bandets vegne, der netop har indgået aftale med managementbureauet Quarterback og på bookingsiden med Beatbox.

Først London og så Berlin
Kellermensch har selv udgivet deres album i Sverige og England i en international version med deres lidt mere lettilgængelige ep Narcissus, men nu ser det ud til, at der skal et major pladeselskab i spil til at udgive albummet (som oprindeligt udkom i januar 2009 i Danmark) på det tyske marked. Derfor er tysk booking og promotion særligt vigtigt for 2011.

– Da vi startede, så var vi den der mærkelige fisk, som ingen ville røre ved. Med tiden har vi fået et stempel af godkendelse, fordi vores musik blev samlet op af nogle radioværter og anmelderne. Vi har spillet to showcases i London og indspillet numre til BBC Radio i Daniel Carters Rock Show, hvilket affødte nogle engelske koncerter i de større byer. Senere havde vi et lucky strike og var glade for vores Spot Koncert i 2010, tilføjer forsanger og sangskriver Sebastian Wolff.

Kerrang! Magazine fulgte op, Roskilde Festival-koncerten blev godt modtaget, og efterhånden begyndte den positive omtale at bygge sig op med koncerter på Sonicsphere, Popkomm, Reeperbahn og en showcase på Lidoen i Berlin.

– Vores første show for vores tyske bookingselskab var på Lidoen, hvor det efterhånden stod klart, at vi skulle have noget hjælp. De havde sammensat en gæsteliste af branchefolk, og kort efter stod vi i den absurde situation, at vi havde flere majorlabels, som var interesseret i at udgive et album, som vi havde lavet i vores øvelokale. Ikke fordi der har været det store pladesalg, men fordi både publikum og branchefolk er begyndt at lytte, siger Sebastian Wolff.

– Det komiske er, at når pladen udkommer i Tyskland, så er den mindst to år og tre måneder gammel. Vi kan ikke være i alle territorier på én gang, begrunder Michael Iversen.

 
Mellem metal og rock
Igennem tiden er Kellermensch, som heller ikke selv underspiller sin outsiderrolle, blevet kastet rundt mellem et metal og et rockpublikum.

– Den distinktion blev skåret tydeligt op, da vi skulle ud og sælge albummet til branchen. Da vi lavede albummet, var det meget naturligt. Vi lavede bare musik. Jeg tror også, at hvis albummet var kommet i 90’erne, hvor rocken var mere tung, så ville folk ikke haft brug for at skulle vælge. I dag er rocken blevet en mere let og mere dansabel, så når der kommer et band med singer-songwriter tilgang med en tung bund, så ved de ikke, hvad de skal gøre med det, fortæller Sebastian Wolff.

– Vi kunne godt lide at være dem, der ikke gad at være enten eller. For os er det en falsk dikotomi.

Jeres ep er noget lettere end jeres album?

– Den er lavet i samme indadvendte miljø, som er den naturlige måde for os at arbejde på. Albummet er lavet med en rød tråd som et samlet værk. Ep’en er anderledes, fordi vi fik muligheden for at lave noget andet. Vi kiggede på, hvad vi kunne gøre bedre. Vi skrev nogle mere stille numre og nogle andre mere uptempo, så publikum kunne se et band i udvikling, fortsætter forsangeren.

– Den debat om, at ep’en skulle vise, hvor vi er på vej hen. Det er en misforståelse. Det er en egoistisk og terapeutisk proces, men når vi går tilbage i studiet, så vil vi fortsat

Kellermensch smuttede tilbage til Danmark for at nå hjem til P3 Guld, hvor Esbjerg-gruppen er årets sorte får, som Jan Laursen bandets guitarist indskyder i interviewets finale.