Dansk version English version Facebook Twitter Youtube Instagram

Mere dansk succes i Tyskland: Fire danske bands på Top 10-liste

Henrik Friis
Reptile Youth ved SPOT festival 2012 - nu får de bonus både på livefronten og på hitlisten i Tyskland. (Foto: Sara Lindbæk).

Reptile Youth ved SPOT festival 2012 – nu får de bonus både på livefronten og på hitlisten i Tyskland.
(Foto: Sara Lindbæk).

Fokuseret dansk indsats på det tyske marked giver flere positive udslag i disse dage.

2012 er året, hvor der fra dansk side satses ekstraordinært på det store tyske musikmarked, og flere ting peger i retning af at indsatsen for alvor bærer frugt nu:

Seneste eksempel er de indflydelsesrige tyske college-radioers officielle hitliste, som afslører, at der er hele fire danske navne på den nye Top 10-liste: Efterklang, I Got You On Tape, The Raveonettes og Reptile Youth (billedet) er helt oppe i øverste luftlag sammen med internationale esser som The XX, Mumford & Sons, Yeasayer og Calexico. Se link.

Det plus kommer blot få dage efter Danmarks ganske dominerende rolle på den netop overståede Reeperbahn Festival i Hamburg, hvor Danmark – taget efter indbygger – var det bedst repræsenterede land med hele 17 deltagende navne. Heraf fire som del i MXDs netværksarrangement og koncertfremstød lørdag.

For ikke at tale om det store danske islæt ved Berlin Music Week i septembers start, hvor 12 danske navne deltog….

Mange tyske college-radioer til SPOT
College-radioernes hitliste sammensættes via indstilling fra kuratorer hos de 12 største collegeradioer, hvorefter det er publikum, der bestemmer hvor orkestrene skal placeres på listen – og hvem. Collegeradioerne har en meget vigtig rolle som tastemaker på det tyske musikmarked og når ud til masser af lyttere i det unge, musikkøbende segment.

Netop de tyske collegeradioer er i stort tal blevet inviteret til SPOT Festivalen af SPOT og MXD gennem de senere år – et arbejde der er blevet intensiveret i år, hvor over 150 tyske delegater var inviteret til SPOT som følge af en ekstra bevilling, som MXD har modtaget fra kulturministeriet i 2012.

Andre resultater af det ekstra fremstød i 2012 har været special-samarbejde med den tyske brancheorganisation VUT i forbindelse med Berlin Music Week og SPOT, MXD-netværksarrangement under Berlin Music Week samt det omtalte netværks- og koncertfremstød lørdag under Reeperbahn Festivalen.

Stigende interesse – fortsat
– Jeg er lige kommet hjem fra Reeperbahn Festivalen med en dejlig fornemmelse af, at den tyske interesse for dansk musik ikke bare fortsætter med at være stor, men at den endda er stigende. Og det bekræfter den Top 10-liste jo, siger MXD’s leder Thomas Rohde og fortsætter:

– Der var vel op mod 250 branchefolk til vores reception i lørdags – den tyske branche og de tyske medier dukker simpelthen op, når der er dansk musik på plakaten i disse tider. Og så var der proppet og kø udenfor til alle fire koncerter, siger Thomas Rohde.

Som en af de tyske deltagere, journalisten Tino Lange fra Hamburger Abenblatt, udtalte til MXD’s udsendte Peter Krogholm:

“Det er som om, at der hvert år kommer et nyt dansk band buldrende ind over vores grænse. Det er virkelig den mest interessante musikscene i Nordeuropa lige nu, hvilket siger en del, når man tænker over, hvor stærke scenerne i Norge og selvfølgelig Sverige er”.

Potentiale for yderligere vækst
– Det er den slags udsagn, vi igen og igen bliver mødt med, siger Thomas Rohde. – Udviklingen i det hele taget fortæller os, at potentialet for yderligere vækst er stort. Derfor vil vi fortsætte med at fokusere kraftigt på det tyske marked i de kommende år – til understøttelse og videreudvikling af det store arbejde, der gennem de seneste 10 år er blevet investeret i netop det tyske marked fra dansk side, slutter Thomas Rohde.

– Der er ingen tvivl om, at der virkelig er respekt for dansk musik lige nu i Tyskland, supplerer Christian Buhl, samarbejdspartner for MXD og SPOT Festivalen: – Vi anses ikke bare som et “sjovt lille land”, men som en seriøs udbyder af musik i både pressen og branchen – og altså også hos publikum. Det sidste er de fire hitliste-placeringer endnu et eksempel på. De danske grupper er ganske vist indstillet af kuratorer, men man skal huske på, at det er lytterne, der har stemt de fire navne ind, og det understreger interessen, siger Christian Buhl, som ud over MXD- og SPOT-arbejdet er den danske leder af det internationale pr-samarbejde The Scoop Engine, der netop nu kører kampagne for I Got You On Tape i Tyskland.

Næste danske fremstød syd for grænsen bliver 12.-13. december, når MXD og SPOT Festivalen afvikler SPOT On Denmark i Köln med både netværksdel for dansk, tysk og øvrig europæisk branche samt showcases med danske bands.