Dansk version English version Facebook Twitter Youtube Instagram

Fra 30.000 tilskuere – og tilbage til pølsevognen

admin
The Breakers betegner deres turné som Bon Jovi-opvarmningsband som ”en dyr, men sjov sommeferie”. Og så selvfølgelig som en investering.

The Breakers betegner deres turné som Bon Jovi-opvarmningsband som ”en dyr, men sjov sommeferie”. Og så selvfølgelig som en investering.

30.000 tilskuere så på i Horsens i søndag aften, da The Breakers varmede op for Bon Jovi i Horsens. Mandag morgen kl. 9.30 var sanger Toke Nisted tilbage i København for at åbne sin pølsevogn op for kunderne i Zoologisk Have….

Tag bare dét som udsagn for at The Breakers’ nuværende Europa-turné med de amerikanske stadion-rockere ikke stiger københavnerne til hovedet. Men derfor kan det jo godt være en fed oplevelse.

– Alene ved den første koncert på Maksimir Stadium i Zagreb i Serbien var der 40.000 tilskuere, og det er vel mere end vi har spillet for tilsammen gennem hele vores karriere, hvor 2.000 har været det maksimale, funderer guitaristen Anders Bruus og fortæller også om en hvis ærbødighed over at spille på hele tre olympiske stadioner på turen, Athen, München og Helsinki. Alle adresser der har stor historisk klangbund.

Little Steven-connection
Som det vel allerede er kendt, kom Bon Jovi-aftalen i stand via ”Little Steven” Van Zandt. Historien vil at Bruce Springsteen-guitaristen, som har produceret og udgivet The Breakers’ seneste album, spillede musikken for Jon Bon Jovi, som derefter personligt insisterede på at danskerne skulle kobles på så mange af Bon Jovis jobs som muligt under junis og julis Europaturné.  Det ender op i otte koncerter, hvor det allerstørste bliver på det olympiske stadion i Athen 20. juli med plads til 85.000 tilskuere. Næsten lige så vildt var det i forrige weekend i München, hvor 75.000 så på, og den slags rammer gør selvfølgelig, at man lige skal synke en ekstra gang.

– Men her kommer den rutine, vi har bygget op gennem ti år os også til gode. Udfordringen består i ikke at panikke. Ikke noget med en masse hurtige numre og hidsige vink – det ville jo se helt åndsvagt ud. I stedet gælder det store og langsomme armbevægelser – der skal ro på, tempoet skal ned og så skal der grooves. Jo mere groove, jo bedre fungerer det, fortæller Anders Bruus.  – Og så vi fandt hurtigt ud af, at publikum gerne vil klappe med i breakene – den slags lærer man selvfølgelig at udnytte.

Så publikumsmodtagelsen har været fin trods opvarmningsrollen, og i det hele taget kan Bon Jovi heller ikke leve op til de grumme historier om hovednavne, der bruger opvarmningsgrupper som dørmåtte. The Breakers får god lyd, må benytte to af storskærmene og behandles i det hele taget godt: De tager bl.a. del i den topklasse-catering Bon Jovi-holdet modtager undervejs.

Ikke rig – snarere tvært i mod
– Til gengæld er det heller ikke noget man bliver rig af: Tvært i mod har vi har været i banken for at få hævet kassekreditten betragteligt. For vi får mellem 2000-2500 dollars pr job, men så skal vi selv betale fly og øvrig transport, lydfolk, baggear, hotel m.v. , så økonomisk hænger det overhovedet ikke sammen. MXDs støtte sikrer,  at det her lige akkurat kan lade sig gøre form os. Men i stedet ser det som en dyr, sjov sommerferie. Det her giver i hvert fald nogle billeder, som en gang bliver sjove at vise børnebørnene.

– Og så er det selvfølgelig en investering. Efter så mange år i branchen er man blevet mere pragmatisk, og vi har været med længe nok til vide, at vi ikke nødvendigvis bliver verdensberømte af det her. Men det er en stor mulighed for at få ekstra opmærksomhed. Af samme grund er vores pladeudgivelse blevet fremrykket på grund af turneen, vi har allerede givet flere interviews undervejs til diverse radioer og magasiner – og vi kan da også mærke ekstra opmærksomhed både via tusinddobling af aktiviteten på Facebook og YouTube, siger Anders Bruus.

Radio-interviews i London m.v.

I forbindelse med lørdagens job på Hard Rock Calling festivalen i Londons Hyde Park (dog ikke en del af Bon Jovi-turneen), bliver det både til interview og akustisk session hos BBC Londons Robert Elm – samt indslag hos Absolute Radio. I Tyskland har 10 ud af 12 numre fra gruppens cd også fået airplay hos McDonalds 800 restauranter i Tyskland. Og mere er på vej – så alt i alt der er altså også kommet bonus ud af den støtte MXD har givet til promotion-arbejde. The Breakers har rent faktisk hyret promotionarbejdere til både det engelske og tyske marked – hvor gruppens album også er udgivet.

De resterende jobs på Bon Jovi-turneen er:
13. juli – ESPRIT Arena, Düsseldorf, Tyskland
20. juli – Olympic Stadium, Athen, Grækenland
22. juli – Ernst Happel Stadion, Wien, Østrig