Internationale paneler på SPOT: Få Tyskland i tale + Music & Advertising

Udgivet
30.04.2013
Volbeat er et af de danske bands, der gør sig rigtig godt på det tyske marked.
Volbeat er et af de danske bands, der gør sig rigtig godt på det tyske marked.

Fredag 3. maj kl. 15-18 i Remisen, Godsbanen

Flere og flere danske bands og branchefolk har fået øjnene op for, at det tyske musikmarked byder på masser af muligheder når det kommer til musikeksport. Med 80 millioner indbyggere og masser af større byer rummer landet et publikum til selv den mindste subgenre, og den tyske grænse kan nås på få timer i bil. Det sætter MXD og SPOT fokus på fredag 3. maj under SPOT Festivalen – Lørdag står MXD og SPOT også bag seminaret “Music & Advertising” (Se mere nederst i artiklen).

Men hvad kan man have brug for at vide om det tyske musikmarked og den tyske musikindustri når man vender blikket og bilen sydover – og hvordan får man mest muligt ud af en allerede eksisterende kontakt til landet? Ved workshoppen “Exporter’s toolkit to the German music industry” på årets SPOT Festival sætter ni nøgleaktører fra den tyske musikindustri fokus på netop dette ved at gennemgå en case for et tænkt indtog på det tyske marked. Takket arrangementets fokus på interaktion, networking og mentordialog har deltagerne fra målgruppen – aktører indenfor professionel musikeksport i Danmark – samtidig en unik chance for at få lagt netop den vinkel på emnet, som de synes er mest interessant.

Tre bookere, tre pladeselskabsfolk og tre PR-folk – alle fra toneangivende firmaer som FKP Scorpio, Karsten Jahnke Booking, Rough Trade Distribution og Verstärker – står klar til at fortælle om hvordan det tyske musikmarked skal angribes set fra deres synsvinkel. Også i Tyskland er musikbranchen anno 2013 i rivende udvikling, og det betyder masser af muligheder for danskere med mod på musikeksport i en tid hvor nye forretningsmodeller afprøves og markedsdynamikkerne ændres.

Arrangementet finder sted 3. maj kl. 15-18 i Remisen på Godsbanen, Skovgaardsgade 3-5, 8000 Aarhus C.

Paneldeltagerne er:

  • Tina Krüger, Karsten Jahnke Booking. Booker hos et af Tysklands førende bookingselskaber og festivalproducenter. Har produceret shows med store acts som Pink, One Direction og Joe Cocker, og udvikler samtidig nye indienavne som sendes på turneer i Tyskland som led i processen.
  • Stephan Thanscheidt, FKP Scorpio – Festival-bookingchef. Stephan er formentlig en af Europas travleste bookere, der dels står i spidsen for alle shows som FKP Scorpio sætter op i Hamborg, samtidig med at han leder bookingen af 11 store tyske festivaler.
  • Björn Pfarr, Reeperbahn Festival – Musikchef. Garvet bookingchef hos Tysklands førende showcase for international musik.
  • Max Domma,c/o pop – Produktionschef hos en af Tysklands toneangivende festivaler for elektronisk musik, der samtidig er konference med musik og den øvrige kreative branche som omdrejningspunkt.
  • Torsten Mewes, Believe Digital – Chef for Marketing & Label Relations i Tyskland. Believe er Europas førende uafhængige spiller indenfor digital distribution med 200 ansatte i 10 lande. Torstens rolle er at finde talentfulde acts i Skandinavien og sikre dem gennembrud i Tyskland.
  • Sabine Kühn, Rough Trade Distribution. Sabine er ledende PR-chef i et legendarisk distributionsfirma, der næppe behøver nærmere introduktion.
  • Sven Städtler, Verstärker – Partner og head of promotion hos et af Tyskalnds førende firmaer indenfor musik-PR. Verstärker har bl.a. arbejdet med Oasis og U2.
  • Siad Rahman / Warner Music Germany – A&R Manager. Titel og firmanavn siger det hele. Siad regnes for at være et stort A&R-talent.
  • Björn Meyer / Odyssey Music Network – Kunstnerisk chef. Odyssey har samlet management, forlag og forskellige ydelser rettet mod pladeselskaberne i samme organisation, og arbejder sammen med store spillere som Universal og rettighedsafdelingen hos BMG.

Lørdag 4. maj, kl. 14:00 Kedlen, Godsbanen

Music & Advertising

Dette panel vil fokusere på brugen af musik i reklamer. Vi vil komme ind på emner som “Best Practice” når man nærmer sig musik supervisorer, og hvordan man laver sit katalog attraktivt for reklameverdenen.

Desuden vil vi diskutere fremtiden for forholdet mellem reklame og musik. Vi vil også komme ind på udgiverens rolle og vigtigheden af nem godkendelse af rettigheder.

Panelet består af:

Jesper Gadeberg, Music Stylist, Danmark

Sander van Maarschalkerweerd, Sizzer Amsterdam, Holland

Jaco Zijlstra, Creaminal, Frankrig

Robin Hofman, HearDis, Tyskland

Fredrik Nedelmann, Freibank Music Publishing, Tyskland

Moderator: Andreas Nielsen, Crunchy Tunes, Danmark

Læs mere om paneldebatten “Music & Advertising” her.

Redigeret
30.04.2013