Dansk version English version Facebook Twitter Youtube Instagram

Internationalt musikmøde, beskyttelseshjelme og madpakker så høje som Rundetårn

admin
  • Et bølgende hav af farvede æggeskaller.
  • Skærebrænder-skærende støj som velkomstfanfare.
  • Bølgende gangbroer og usikre træplader.
  • Håndværkermadpakker på størrelse med rundetårn.
  • Lunkne fra kassen – øl som vand.

Internationalt musikbranchemøde?Jo. Og et vellykket et af slagsen.Fredag 21. maj – på SPOT Festivalens førstedag – havde MXD og SPOT inviteret 250 internationale og danske brancherepræsentanter til den årlige branche- og networking-frokost – i den rustikke ramme der lige nu udgør det nye århusianske spillested, Atlas. Og alle var mødt op!

Den nye koncertadresse er stadig et par måneder fra åbningsdagen, så festivalbookerne, pladeselskabsrepræsentanterne og managerne fra nær og fjern måtte iføre sig tvungen beskyttelseshjelm og ”gå planken ud” over pytter og huller på den store byggeplads, før de kunne bænkes ved lange borde til 90 minutters internationalt samvær, networking, udveksling af erfaringer, præsentation m.v.  – mens skærebrænderne, blandemaskinerne og håndværkerne holdt frokostpause.

Så op med kapslerne – og madpakkerne med halve rugbrødder beklædt med leverståhej, rullepølse, skinke & italiensk salat i et antal, der ville kunne gør et helt kontor mæt. Men nu var det jo også håndværker-frokost branchen var inviteret til.

Mens vinkelsliberne holdt pause kom DMFs Mikael Højris til som sprechtalmeister for at binde nationerne sammen –  og en enkelt lille forelæsning blev det også til mens branchen gumlede, da den amerikanske musiker, advokat og ekspert i musikrettigheder Russell Raines kom med et indlæg om musikbranchens udfordringer…

Det sagde de:
Her lidt citater fra sammenkomsten – og senere møder på festivalen:

“Jeg er altid nysgerrig på ny og spændende musik. Og jeg arbejder selv med skandinaviske bands som The Knife, José Gonzales, Who Made Who samt Choir of Young Believers. Jeg må sige, at I har en meget frugtbar jord for musikken i Norden. Det er noget, man lægger mærke til netop nu.”
Tom Windish, The Windish Agency (US).

“Jeg er her både for festivalens skyld – for at høre interessante grupper jeg måske kan arbejde med – og for at møde folk fra det danske music community. Noget af musikken har decideret blæst mig væk: Olympics, Fallulah m.v. Selvfølgelig er der musik, man har hørt før, men der er også mange unikke navne med unik sound. Kvaliteten? Den er meget høj. Nu skal vi til at afgøre om det er noget vi kan arbejde med. Og så kan jeg godt lide rammen – det er en dejlig afslappet atmosfære.”
Paul Hanly, pladeselskabet French Kiss (US).

“Jeg elsker SPOT. Jeg har her også sidste år, og kan rigtigt godt lide størrelsen af festivalen – vi møder mange flere folk her på kort tid end du gør på de helt store branchefestivaler. Det er meget nemmere at overskue. Og så er det musikalske niveau bare i orden – faktisk er det meget højt. Vi skal vælge tre navne til årets festival i juli. Jeg ville bare ønske SPOT lå lidt tidligere på året – så kunne vi få endnu flere navne med.”
Alexandre Edelmann, Montreux Jazz Festival (CH).

“Hvorfor dansk musik har det så svært i Sverige. Jeg ved det helt ærligt ikke. Selv kender jeg til Veto, Dúné og andre – og klassen i hvert fald i orden. De burde sagtens kunne gøre sig i Sverige, men de har det alligevel svært. Måske har det noget med set-up’et at gøre – at der skal gøres meget mere ud af forberedelses- og promotionarbejdet i Sverige. Så på den baggrund lyder det da som en god ide, at Roskilde Festivalen (i samarbejde med MXD, red.) præsentere 22 danske navne i forbindelse med Stockholm Festivalen. Mere dansk deltagelse på svenske festivaler ville helt klart være godt.”
Emil Larsson, Live Nation (SE).

“Sidste års SPOT Festival var den bedste festival jeg var til i 2009 – overhovedet. Jeg hørte mange bands, og det var meget inspirerende. I det hele taget kan jeg godt lide atmosfæren her – det er helt klart en kvalitetsfestival. Der er mange ting her, jeg kan tjekke ud til mit label.”
Jan Köpke. grundlægger og ejer af Pop-up Records (DE).