Dansk version English version Facebook Twitter Youtube Instagram

Med mad skal samarbejde skabes

admin
Der var ikke stille et sekund under middagen, nu vil tiden vise, om der kommer konkrete samarbejder ud af seancen

Der var ikke stille et sekund under middagen, nu vil tiden vise, om der kommer konkrete samarbejder ud af seancen

Allerede inden det fælles dansk-tyske musikfremstød Mash Up Berlin! startede med middag og netværksarrangement på spillestedet Lido fredag aften under Berlin Music Week, var det ikke helt skævt at bruge ordet “succes” om arrangementet. Da det hele var ovre, kunne det ord kun gentages.

38 internationale delegerede – heraf 30 fra Tyskland – og 22 danske repræsentanter havde meldt sig under fanerne til Mash-Up Berlin! samt middags- og netværksarrangementet, der blev afviklet inden musikken gik i gang. Og det var faktisk flere, end der oprindeligt var plads til. Så stor var interessen, at venteliste blev vekslet til gæsteliste i sidste øjeblik for en række af deltagerne, der også talte et større dansk kontingent end tidligere års fremstød. Selvfølgelig til stor glæde for arrangørerne MXD, SPOT Festival og VUT – den tyske sammenslutning af selvstændige pladeselskaber og musikvirksomheder.

Lars Potyka fra den tyske partner VUT var meget tilfreds med aftenen.

Lars Potyka fra den tyske partner VUT var meget tilfreds med aftenen.

I Lidos hyggelige gårdhave var der dækket op til en tre-retters menu, og for hver ret roterede de delegerede mellem bordene, så flest mulige fik snakket med flest muligt. Målet: At skabe nye relationer mellem brancherne i Danmark og Tyskland og dermed øget samhandel på det musikalske område.

– Jeg synes, det var en succes, siger Lars Potyka fra VUT.

– Vi prøver at skabe en kanal for handel mellem Tyskland og Danmark, og jeg synes, vi er kommet rigtig godt fra start med det her arrangement. Vi har fået virkelig god respons på projektet fra vores medlemmer, og der har været meget stor interesse for at deltage i det. Nu er dette det første arrangement under det nye samarbejde mellem MXD, SPOT og os, men vi håber selvfølgelig, det vil være med til at skabe muligheder for, at tyske selskaber kan få deres artister ind på det danske marked og omvendt, sagde han

Bonus under forretten
Og der var allerede bonus under forretten, hvor Ronny Krieger fra Monkeytown Records sad ved siden af Jan-Erik Stig fra EMI Danmark – en placering han havde udbedt sig hjemmefra:

Jan-Erik Stig fra EMI fik bid allerede under forretten.

Jan-Erik Stig fra EMI fik bid allerede under forretten.

– Skandinavien er et svært marked for os at arbejde i. Vores band Modeselektor spillede en fantastisk koncert på Roskilde Festival, men vi har nærmest ikke kunnet få pladen igennem nogen steder, så vi deltager i det her for at se, om vi ikke kan ændre på det. Jeg bad specifikt om at komme til at sidde ved siden af Jan-Erik, fordi jeg ville sikre mig mindst én god snak med en potentiel partner, fortæller han, og Jan-Erik Stig tilføjer:

– Jeg synes, det er en rigtig god ide med det her arrangement. Jeg havde ingen forventninger til middagen, men nu har jeg allerede mødt Ronny Krieger, som jeg har tænkt mig at tale meget mere med senere, så indtil videre ser det jo lovende ud.

Vi har meget at give hinanden
Hvad mødet mellem Monkeytown Records og EMI fører til, kan kun tiden vise, og for Gunnar Madsen, daglig leder af ROSA – Dansk Rock Samråd, er succeskriteriet i første omgang også, at det nye samarbejde mellem MXD, SPOT og VUT bliver konsolideret.

– På nuværende tidspunkt er målet, at det her samarbejde skal etableres yderligere, for det er derigennem, vi kan begynde at definere konkrete målsætninger. Vi skal skabe en vilje til samarbejde i de danske og tyske brancher, og der synes jeg, det er fantastisk, vi er gået sammen med så stor, stærk og fagligt nuanceret organisation som VUT. Så vi er ret fokuserede på, at det her samarbejde skal fortsætte fremover, siger han.

Tre-retters menu ved siden af networkingen - det ser da kke så dårligt ud.

Tre-retters menu ved siden af networkingen – det ser da kke så dårligt ud.

MXD-chef Thomas Rohde konkluderer:

– Jeg er rigtig glad samarbejdet med VUT og denne netværksmiddag. Det var lykkedes at tiltrække gode branchefolk til middagen, og jeg er sikker på, at det nok på kort sigt skal kaste noget af sig til den danske musikbranche. Og på den ’lange bane’ vil samarbejdet med VUT kunne vise sig som en vigtig adgangsdør til det tyske marked.

Men adgangssamarbejdet går begge veje, understreger Rohde:

MXD-bossen skynder sig dog at pointere, at der vel at mærke er tale om en dør, der åbner begge veje:

– Vi mærker tydeligt, at konkurrencen om tyskernes opmærksomhed skærpes drastisk i disse år. Alle vil ind på det tyske marked. Grunden til at VUT valgte at samarbejde med os, fremfor andre musikeksportører er ifølge dem selv, at vi ikke kom med en ’lukket” agenda om blot at sælge til tyskerne, men også for at dele netværk, know how og for at skabe en kanal for tysk musik til norden.