Dansk version English version Facebook Twitter Youtube Instagram

Med Roskilde som isbryder til de ‘kolde’ svenskere

admin
When Saints Go Machine -  på Roskilde scenen. Og med mange svenske vidner.

When Saints Go Machine – på Roskilde
scenen. Og med mange svenske vidner.

Sverige er og bliver et svært territorium for dansk musik: Med Kim Larsen, Sanne og Aqua som undtagelserne, har resultatet af de fleste anstrengelser været ”en kold skulder” på den anden side af Øresund. Så meget at der nærmest har givet sig udtryk i et mindreværdskompleks.

Men kunstnerisk er der nu slet ingen grund til det – især ikke med den sprudlende, kreative bølge som dansk musik oplever netop nu, hvorfor Roskilde Festivalen 10.-14. august agerede isbryder og præsenterede hele 23 danske acts på ”Roskilde Scenen” i forbindelse med den nye Stockholms Kulturfestival. Ja, faktisk var der 29 navne på plakaten, hvor der blev også lanceret svenske navne i håbet om måske at trække ekstra tilskuere til, men hovedindholdet var i hvert fald dansk.

Nabiha - dansk klasse på Stockholms Kulturfestival.

Nabiha – dansk klasse på Stockholms Kulturfestival.

Mange forbipasserende
Med fri entré fik rigtigt mange stiftet bekendtskab med den danske musik, for med sceneplacering på Skepssbron standsede folk op på deres vej mod de øvrige scener på den nye svenske kulturfestival. Og selv om tilskuertallet selvfølgelig også var svingende – sådan MÅ det være når dagsprogrammet starter midt eftermiddag og først slutter sen aften – var publikumsantallet alligevel tilfredsstillende. Specielt taget i betragtning, at det var første år for det danske fremstød, der præsenterede navne som Nabiha, When Saints Go Machine, Figurines etc. for svenskerne.

Lige nu evalueres den svenske indsats hos Roskilde Festivalen, der havde Thomas Jepsen, som ansvarshavende. – Det er for tidligt at sige noget konkret endnu, men generelt kan vi da sige at mange oplevede de danske grupper i løbet af de fem dage – specielt var flere aftenkoncerter velbesøgte. Om så selve scenen var placeret for langt væk fra den øvrige del af kulturfestivalen – og dermed blev lidt for meget gennemgangsland –  er noget vi må drøfte. For det gav til gengæld et godt flow og mange besøgende, funderer Thomas Jepsen.

Networking afgørende
Ud over de fem dages musik  arrangerede MXD  en VIP-reception for den danske og svenske musikbranche ved Rosklde Scenen. Det var på selve åbningsdagen 10. august, hvor forhåndstilmeldingen var stor og mere end 100 mødte op til ivrig networking. Og netop det fremmøde var noget en af gæsterne, Patrick Larsson fra svenske Headlock Management lagde mærke til:

– Man kan sige, at alene via kvantiteten – altså de mange bands – nåede den danske musik ud  til mange og der er dermed større mulighed for at blive opdaget. Men næsten ligegyldig hvor god muskken er, så nytter det ikke uden det rigtige team bag grupperne og bag fremstødet – så de rigtige smagsdommere, medier, musikbranchefolk, bloggers etc. kommer. Den slags ér svært – især i en sommerferie-periode som under Stockholms Kulturfestival. Så her kunne jeg ikke undgå at lægge mærke til, hvor mange der var til VIP-receptionen, sagde Patrick Larsson.

Men fortæl os – hvorfor er det egentlig så svært for danske bands at slå igennem i Sverige?

– Hmmm. Jeg er ikke sikker. Vi har så meget glimrende musik selv, og jeg tror vi måske er blevet en tand for dovne, og måske foretrækker vi musik fra UK eller USA, når vi endelig skal vælge andet – i stedet for at se på vores naboer – og det er selvfølgelig synd. Men så skal det også lige siges, at det stadig er sådan, at en god sang, et gidt image, en god sound eller en god kunstner bare bryder igennem uanset hvad – som Sanne, Aqua eller hvad ved jeg ….. så helt umuligt er det altså heller ikke.

Så vidt svenske Patrick Larsson – og han var da ikke den eneste, der fattede lidt interesse i det danske. Branchebladet Musikindustrien, kultur, sports og sumfundssitet Zitliz, og Sveriges Radios P3 LAB var blandt de rapporterende svenske medier fra det danske fremstød.

Den store Roskilde Scene på Skepssbron.

Den store Roskilde Scene på Skepssbron.

Der skal følges op på reaktionerne
Vi lader MXDs leder Thomas Rohde få de sidste ord:

– Sverige har gennem mange år været et af de mest vanskelige markeder for dansk rock og pop-musik. Siden Abbas gennembrud tilbage i 1970’erne har den svenske musikindustri vokset sig til den stærkeste i Norden. Det har selvsagt præget svenskens selvforståelse og har gjort det svært for det rød-hvide broderfolk at få ørenlyd i Sverige. For mens fx danske P3 spiller svensk musik ganske hyppigt, så får dansk musik megen lidt airplay i Sverige (Rasmus Seebach har været undtagelsen til den regel), siger Thomas Rohde og fortæstter.

– Danmark har med institutioner som Roskilde Festival, Christiania og det øvrige København dog været et yndet fristed for svenskerne. Det giver derfor stor mening at anvende Roskilde Festival-brandet som en isbryder for dansk musik – at udvide svenskernes positive holdninger over for det danske “frirum” til også at omfatte dansk musik.

– Derfor hilser MXD Roskilde Festivals initiativ velkommen. Det skal dog slås fast, at vi ikke erobrer Sverige natten over. Vi står over for et langt, sejt træk. MXD vil følge op på de mange positive reaktioner, som fremstødet har genereret i den svenske branche med diverse aktiviteter de næste måneder og år.