MXD KNOW HOW er en rubrik, hvor vi vil videregive råd og informationer om musikeksportens mange kringelkroge – muligheder som faldgruber.
- Her beder vi danske som internationale branchefolk om at give deres tip og råd videre til hvordan man skal agere når man gerne vil have job eller pladekontrakt i udlandet – og hvad man kan gøre, når man er ved at være ved målet.
- Vi beder musikere, der allerede har det internationale arbejde godt ned under huden, om at fortælle om deres virkemidler i forhold til udlandet: Hvad der virker – og hvad gør
overhovedet ikke.
- Og vi har også lavet en lille søgemulighed ved underpunktet ”Her spiller de”. Her kan man med udgangspunkt i ”Bands På Tour”-kalenderen få et overblik over hvilke lande og byer danske grupper har besøgt, samt hvilke klubber eller festivaler danske navne har optrådt på gennem de senere år / skal optræde på i nær fremtid. Så man kan danne sig et første overblik inden man selv googler videre for at skaffe sig de mere konkrete data for at skabe kontakt i de pågældende områder..
Målsætning med MXD KNOW HOW er at skabe en lille vidensbank, som nye orkestre og solister kan benytte sig af for at lægge planer for fremtidige fremstød – og som de mere erfarne forhåbentlig også kan drage nytte af.
Lige nu kan du læse om:
Et 3.Verdenland – midt i alperne – med en velordnet live-industri Schweiz – mangler stadig at få opbygget sin egen musikstruktur. Men live går det godt!!
Østrig – på vej ud af Mozart & co’s lange skygge Branchen i Wien fortæller åbenhjertigt om den lokale scene – og de danske muligheder
Belgien – landet hvor du skal slå igennem to gange SPOT On Denmarks strategy manager Christian Buhl fortæller og giver tip om det musik-glade Belgien
Planer om USA-turné? Vær i god tid – endda MEGET god tid. Volcano Managements Jesper Majdall giver råd og info om hvordan man knækker koden til at få midlertidigt arbejdsvisum til USA.
Haves: glimrende ry. Ønskes: Fremtid i Tyskland. Interviews med seks tyske branchepersoner om den tyske glæde ved dansk musik – og om de krav der stilles for fortsat at kunne gøre sig på et kriseramt marked
“Det er aldrig publikums eller branchens skyld. Giv alt hvad I har – uanset hvor lousy forholdene er” Artikel med Roskilde Festivalens musikchef, Rikke Øxner giver råd til bands, der giver showcases og koncerter i udlandet.
Selvgjort er velgjort – do it the Efterklang way Interview med Efterklangs Rasmus Stolberg, hvis gruppe spillede 133 jobs i forbindelse med “Parades”-cd’en – de fleste i udlandet. Råd og tip – hvis man ”vil gøre det hele selv” og selv styre udviklingen.
Lampshade giver stafetten videre – sammen med en række gode råd Lampshade tog hul på udlandet lang tid før det var almindeligt for danske bands – Johannes Dybkjær Andersson giver tips og erfaringer videre.
Lav et ordentligt forarbejde – og sats på nærområderne Brian Nielsen fra Skandinavian giver tips til håbefulde, der gør sig tanker om en international karriere.
Mere kommer til i nær fremtid.
|
You must be logged in to post a comment.