[MXD Resultatopfølgning] Reeperbahn Festival 2021 cementerede endnu engang sin vigtighed for dansk musik

Udgivet
31.05.2022

Af Viktoria Skovhus

I slutningen af september 2021 drog 18 danske artister og deres agenter, managements, forlag og pladeselskaber atter til den tyske showcasefestival Reeperbahn Festival, der i mange år har været en stærk samarbejdspartner, når det kommer til at skubbe den danske musik ud på det store tyske marked og til at etablere samarbejder med den vigtige tyske musikbranche. Selvom konkurrencen var hård og festivalen var underlagt  mange skrappe restriktioner blev det igen i år en tur, der viste, hvor vigtigt det er at vise flaget netop på denne festival.

Tyskland er verdens tredjestørste musikmarked og derfor en stor prioritet hos artister, der gerne vil tage skridtet ud i Europa. Danmark har ikke kun en fordel i det geografiske naboskab, men også i det mangeårige og frugtbare samarbejde med Reeperbahn Festival, der hvert år sammen med MXD præsenterer koncerterne ”Danish Nights”.

Her er der fuldt fokus på de danske talenter, og den vigtige tyske musikbranche har ikke kun mulighed for at se musikken live, de møder også de agenter, managers og pladeselskabsfolk, der står bag artisterne. Derfor er der gennem årene skabt vigtige relationer under ”Danish Nights” på Reeperbahn Festival – og der er indgået aftaler, der har været essentielle for dansk musiks udbredelse i resten af verden.. 

Hvor England og USA tidligere var de absolut mest dominerende tastemaker markeder, ser man i dag, at mange kunstnere fra flere lande opbygger store internationale karrierer ud af Tyskland og i samarbejde med tyske musikselskaber. Danske Trentemøller er blot et enkelt eksempel herpå. Hans musik udgives på pladeselskabet hfn music, der har base i Hamborg. 

Vigtigheden i lokale samarbejdspartnere

2021 var ingen undtagelse. Selvom konkurrencen om den tyske musikindustris opmærksomhed var hårdere end nogensinde før, da dette var året, hvor livemusikken skulle genstartes ovenpå en utrolig lang corona-nedlukning, var der som altid stor interesse for de danske koncerter. 

”Vi kan se, at det arbejde vi har lagt de sidste 13 år bærer frugt, for der er altid rigtig stor interesse for ”Danish Nights”. De tyske industrifolk ved, at de kan forvente en stor professionalisme fra de danske bands, og fra de folk, de har omkring sig. Det giver selvsagt en kæmpe fordel, for der er rigtig stor forskel på, hvordan man arbejder som musikbranche i forskellige lande. Her har Danmark gennem årene vist et højt niveau. Det samme høje niveau går igen, når vi kigger på de musikalske talenter, der præsenteres hvert år,” fortæller Bjørn Pfarr, der er Director of Music på Reeperbahn Festival.

”Vi præsenterer artister fra hele verden, så vi er virkelig afhængige af samarbejdspartnere fra de forskellige lande, som vi kan stole på. Nogen der har fingeren på pulsen, og som forstår at hjælpe os med at spotte de artister, der har potentiale for at træde ind på det tyske marked. MXD har hjulpet os med at navigere den danske talentmasse næsten siden starten af Reeperbahn, og vi ville slet ikke kunne præsentere det samme høje niveau uden dem,” fortsætter han. 

Dopha på scenen under Reeperbahn Festival 2021

 

Andre lande kan spejde misundeligt mod Danmark

Årets ”Danish Nights” fordelte sig over to forskellige dage og præsenterede syv meget forskellige danske artister: Ydegirl, ML Buch, Communions, Dopha, Jada, Konvent og Goss. Men indsatsen omkring at få den tyske musikbranche sporet ind på de mange danske talenter begyndte allerede inden festivalstart, nemlig med en PR kampagne styret af det Hamborgbaserede bureau Factory 92. 

Det har i mange år været en del af den danske indsats omkring Reeperbahn Festival at skabe opmærksomhed omkring de optrædende i tyske medier, der skal underbygge koncerterne. Factory 92 havde planlagt en bred palet af interviews og livesessions, som de danske artister var igennem i dagstimerne, inden de skulle optræde på festivalen. 

”Dansk musik klarer sig rigtig godt i Tyskland, og det er ikke kun når vi kigger på øverste hylder. Vi har flere eksempler på artister, der kommer i top 100 på airplay charts, og som sagtens kan trække et par hundrede mennesker i stort set alle større tyske byer. Lande som Polen og Ungarn kan kun spejde misundeligt mod Danmark, når man kigger på den position vi har, selvom det selvfølgelig er afhængigt af de specifikke artister og radiohits, der kommer vores vej,” fortæller Christian Buhl, der driver Factory 92. 

Netop radio er en vigtig faktor, når det kommer til at skabe sig en karriere i det tyske. Christian fortæller, at man – ligesom det er sket i Danmark – har set en nedgang i skrevne medier. De store som for eksempel Classic Rock Germany, Rolling Stone Germany og Musikexpress er der stadig, og nogle af dem sælger sågar op til over 15.000 styk om måneden, men nyere uafhængige og digitale medier er langsomt ved at overtage pladsen. Men på radiofronten er der stadig rigtig meget at komme efter – også for de danske artister: 

”Når man kigger på radiostationerne, er der ikke mindre en 9 store offentlige stationer med hver deres sub-kanaler her i Tyskland. Derudover er der for eksempel mere end 100 college radiostationer og 30-40 relativt store private stationer, så det giver bestemt mening, at fokusere den vej, når man som artist vil ind på det tyske marked,” fortsætter han. 

Goss på scenen under Reeperbahn Festival 2021

 

Den mangeårige indsats gør også en forskel på PR-fronten

”Der er rigtig mange bands fra hele verden, der lige nu prøver at slå igennem i Tyskland, og det der kommer til at være altafgørende er, at man har et lokalt tysk team, der forstår at skubbe i den rigtige retning. Tyskerne er fuldstændig ligeglade med, om du har succes derhjemme eller i for eksempel England, som også er et vigtigt marked,” fortæller Christian Buhl. 

Det er netop her, at en koncert på Reeperbahn festival kan være afgørende. Her er rammerne nemlig sat, sådan så den tyske industri både kan høre musikken live og snakke med artisternes danske repræsentanter, for at undersøge, om der er grobund for et fremtidigt samarbejde: 

”Danmark ligger ret isoleret i forhold til, hvor den europæiske musikbranche befinder sig. Hvis man som artist har base i London eller Berlin, så er der rig mulighed for at mødes med folk fra hele branchen, fordi de forskellige teams tager med rundt til de byer, når deres store artister er på turné, og det giver mulighed for en kontinuerlig international networking. Det er desværre ikke tilfældet i Danmark, og derfor er en festival som Reeperbahn super vigtig at være tilstede på.” 

Men det handler også om arbejdet forud for festivalen, fortæller Christian: 

”Danskheden i sig selv er faktisk god branding. Danmark har mange succeshistorier her i Tyskland, og festivalens danske aftener har gennem årene fået ry for at præsentere artister af virkelig høj kvalitet. Vi kan se ret tydeligt at den her mangeårige indsats gør det nemmere også at få journalisterne til at bide på, når de bliver foreslået et interview eller en live-session med en dansk artist, der er aktuel på Reeperbahn. De har jo sindssygt mange fra hele verden at vælge imellem – der er helt klart en velvilje overfor de danske, der er blevet bygget op over de sidste mange år,” afslutter Christian Buhl. 

Ikke færre en 53 omtaler fordelt over radio, onlinemedier og sociale medier i løbet af festivaldagene var fokuseret omkring de artister, der spillede på ”Danish Nights”, og en Facebook kampagne via den tyske event-app AINO, nåede ud til mere end 37.000 brugere. Factory 92 havde også søsat online reklamer over forskellige tyske websites, og de sendte et nyhedsbrev omkring koncerterne ud til deres godt 2.000 subscribers, for at sikre sig at budskabet også nåede ud til de mange internationale branchepersoner i deres eget netværk. 

Udgangspunktet er altid godt

Under koncerterne torsdag og lørdag, blev det tydeligt, at man også i Tyskland havde savnet at gå til livekoncerter – også selvom det denne aften betød, at man pænt måtte stå på hvert sit klistermærke og nyde koncerterne med behørig afstand til hinanden. Heldigvis var der også inviteret til udendørs netværksarrangement, hvor de danske, tyske og internationale branchefolk fik rig mulighed for at komme hinanden ved. 

”Vi har haft koncerter under corona, men det meste har været arrangeret i allersidste minut, det har været udendørs, og det har været med primært tyske artister,” fortæller Marie-Christine Scheffold, der er agent og promoter hos Selective Artists i Tyskland. 

”Corona-krisen har især lært os vigtigheden af, at samarbejde på tværs af landegrænserne. Vi blev nødt til at kommunikere som et team, for at kunne rykke tours og navigere i de enkelte landes restriktioner. Nu arbejder vi alle sammen med en eller anden form for corona-klausul i kontrakterne, for at kunne forberede os så godt som muligt på den kommende festivalsæson,” fortsætter hun. 

Når Marie-Christine tager på Reeperbahn Festival er det blandt andet for at opleve de to ”Danish Nights”, og for at møde den danske musikbranche. Hun kigger efter artister, som hun kan hjælpe med at bygge op i Tyskland, og her er hun altid spændt på netop disse aftener:

”Jeg ved jeg kan forvente et virkeligt højt niveau fra de danske artister. Både når det kommer til pop-artister og de mere nicheprægede genrer som for eksempel metal. Der vil altid være god grundt til at stille spørgsmålet, om der er plads til dem på det tyske marked, for det kræver virkelig noget ekstra at slå igennem, men jeg ved at de bands, jeg skal se, de kommer til at spille godt,” afslutter hun. 

To gange ”Danish Night” der har forgrenet sig ud i det Europæiske musikmarked

Der var fuldt hus til både netværksarrangementet og begge koncerter på årets Reeperbahn Festival, og foruden de flotte PR omtaler er flere af årets artister også vendt hjem til Danmark med vigtige relationer og resultater i bagagen. 

Ydegirls optræden om torsdagen blev blandt andet set af Eurosonic Noorderslag og Roskilde Festival, der efterfølgende begge bookede hende til deres festivaler i 2022. ML Buch, der spillede en af sine første koncerter udenfor Danmark, og som blev præsenteret samme aften, udnyttede muligheden i at spille for musikbranchen, til at sprede ordet om sig selv op til hendes kommende koncert på Pitchfork Music Festival Paris nogle måneder senere. Her fik hun – selvom hun spillede på et lille venue og som en del af et stort, internationalt line-up – stor opmærksomhed fra franske og internationale musikmedier og musikselskaber. Magasinet Pitchfork fremhævede hende for eksempel som et af festivalens otte højdepunkter, og hun har efterfølgende arbejdet videre i den internationale retning, med stor interesse fra samarbejdspartnere i udlandet. 

Jada, der spillede på lørdagens ”Danish Night”, havde sin manager og booking agent med på Reeperbahn med det ene formål at få Live Nation Germany med på holdet – og det lykkedes. De er således nu agenter for Jada i Tyskland, og det er blandt andet lykkedes for dem efterfølgende at få Jada booket til festivalen Lollapalooza i Berlin. 

Koncerten på Reeperbahn var desuden tænkt ind i en større europæisk satsning for Jada, der også skulle spille på by:Larm og The Great Escape 50 First, og det lykkedes hende også at blive booket til Eurosonic Noorderslag 2022. Jadas pladeselskab, Universal Music Denmark, udnyttede den høje koncertaktivitet på tværs af Europa til at aktivere andre Universal-afdelinger, og fløj derfor med støtte fra MXD 20 nøglepersoner ind koncerten med Jada i KB Hallen den 13. november 2021. En langsigtet indsats, der må siges at have båret frugt: Jada er efterfølgende blevet en ”priority artist” for Universal Europa, hvilket har medført at hun er en del af deres ”European A&R Hub” og dermed har et helt europæisk team omkring sig. 

Dopha optrådte ligeledes på lørdagens showcase, og forud for festivalen, havde hun allerede markeret sig flot på især den tyske radio. Hendes første single ”Happy For Me” peakede som nummer 15 på den tyske College Radio Chart og kom desuden på Top 200 på tysk Mainstream Radio Chart. SR1 og Antenne Thüringen havde udnævnt hendes debut album ”The Game” til Ugens Album og den opfølgende single, ”I’m Not Crying, You Are” blev Ugens Track hos RTL. 

Teamet omkring Dopha består af The Bank på management og label-siden, og af The Artist på booking-siden, og de har gennem de sidste mange år haft stort fokus på det tyske marked for deres artister. Dette gælder også Dopha, hvor de blandt andet har samarbejdet med den uafhængige tyske radio-plugger, Tom Weber, der har skabt disse flotte resultater. 

Under Dopha’s optræden på Reeperbahn Festival fik Tom Weber endelig mulighed for at invitere de tyske radiofolk ind til at opleve hende som liveartist – en vigtig del af pluggin-arbejdet, hvis hendes store succes skal fortsætte. Yderligere indgik Dophas team efterfølgende et samarbejde med den tyske koncertarrangør FKP Scorpio Konzertproduktionen GmbH, og har således også fået sig en live agent på det vigtige tyske marked. 

Jada på scenen under Reeperbahn Festival 2021

 

En mangeårig indsats betyder åbne tyske musikbranche-arme

Hvis man kigger på, hvor i udlandet de danske musikselskaber lægger deres tid og økonomiske investeringer, så er Tyskland dér, hvor de fleste gerne vil hen. Og det er der tydeligvis stadig en god grund til, der ikke blot handler om godt naboskab og korte distancer. 

Dansk musik har en forlomme hos den tyske musikbranche, fordi danske artister og industrifolk over en lang årrække har udvist både stort talent og stor professionalisme, og dermed stillet sikkerhed for, at de er de tyske branchefolks tid og investeringer værdig. 

Sådan en position kommer ikke af sig selv – den tager lang tid at opbygge, og resultaterne kan være lang tid om at forgrene sig. Men når man tager turen til Reeperbahn Festival, er man ikke i tvivl om, at danskerne er utroligt velkomne på verdens tredjestørste musikmarked, og at de hvert år glæder sig til at se og høre, hvad der rør sig på den danske scene. 

Fremstødet var muliggjort vha. støtte fra MXD’s partnere i projektet: Udenrigsministeriet, Kulturministeriet, Statens Kunstfond og Slots- og Kulturstyrelsen.

Redigeret
31.05.2022