[Open call til danske bands] Deltag i Eurosonic Noorderslags fokus på dansk musik i 2018

Udgivet
24.05.2017

På dette års SPOT Festival annoncerede Eurosonic Noorderslag, at de sætter fokus på Danmark i 2018 (ml. d. 17.-20. januar).

Booker Robert Meijerink uddyber, ”Jeg har fulgt den danske musikscene i næsten 15 år nu, og har set den vokse. I de senere år har adskillige danskere fået internationale gennembrud. Det udsædvanlige er, hvor bredt den danske succes er forankret – de nye internationale navne er kommet fra såvel den danske undergrund som jeres mest kommercielle musik. Dansk musik har altså en kvalitet og bredde, som vil kunne appellere til et ganske bredt udsnit af vores gæster. Herudover kan Danmark også læne sig op ad den store interesse, der er for al nordisk kultur lige nu.”

Læs mere: Den vigtigste festival for europæisk musik sætter nu ekstra fokus på dansk musik.

Rent konkret betyder det, at festivalen vil booke langt flere danske bands end normalt.

Fra dansk side vil det danske fokus på Eurosonic Noorderslag blive projektledt af Music Export Denmark (MXD) i partnerskab med SPOT Festival, med støtte fra Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Musik samt ”Samarbejdsaftalen mellem Udenrigsministeriet og Kulturministeriet om Danmarks internationale kulturudveksling”.

Ud over at bringe flere bands til Eurosonic Noorderslag vil ressourcerne blive investeret i marketing og PR-kampagner, som skal maksimere afkastet på en række nøglemarkeder for dansk musik.

Sådan kommer dit band i betragtning 

De danske bands/artister kurateres og bookes af Eurosonic Noorderslag. Altså, afgørelsen om hvem som optræder ligger hos Eurosonic Noorderslags bookinggruppe.

Interesserede skal indsende en ansøgning til Eurosonic Noorderslag, inden d. 1. september, via dette ansøgningsskema:

https://www.eurosonic-noorderslag.nl/en/festival/play-at-eurosonic-noorderslag/

Bemærk: Eurosonic Noorderslag vil udvælge bands/artister, som efter deres mening er ”export ready” – dvs. som har et internationalt potentiale og ressourcer til at eksportere deres musik.

Bookinggruppen ønsker i denne forbindelse at vide, om artisten har et professionelt set-up (fx: manager, booking agent, label, forlægger) samt hvad de fremtidige planer er – (fx: er der en ny single, album, video ude/på vej?).

Eurosonic tilbyder

  • Først og fremmest: Muligheden for at optræde for omkring 4.200 personer fra den internationale musikverden – heriblandt indkøbere fra musikselskaber (pladeselskaber, forlag, booking agenturer, managements etc.), spillesteder og op til 400 musikfestivaler, der hvert år også leder efter nye talenter på Eurosonic Noorderslag. Hertil kommer 37 radiostationer og samlet set omkring 460 journalister fra alle slags medier.
  • Standard PA/lys/backline i en god kvalitet
  • Catering
  • 1 hotelovernatning (til bandet og op til tre crew – mht. til solister/dj’s/duoer: artisten + 1)
  • Lokal transport

MXD tilbyder

Danske bands/artister, der optræder på Eurosonic Noorderslag kan søge MXD om ”eksportstøtte til markedsudvikling” efter gældende vilkår.

Der afholdes planlægningsmøder med hvert enkelt band og deres forretningsrepræsentanter, for at definere fælles mål og strategi. Hertil kommer div. netværksarrangementer under festivalen, pressekampagner m.m. 


Støttet af: 

 

Redigeret
24.05.2017