Dette indhold er fra websitet MXD.dk.

http://mxd.dk//arkiv/the-danish-entourage-sammen-vender-de-strmmen/

The Danish Entourage – Sammen vender de strømmen

admin

WhoMadeWho holder festen i live under
den danske aften
(Fotos: Pelle Jensen)

En udvalgt skare af danske elektroniske navne kippede torsdag nat med flaget til 2. udgave af musikfremstødsinitiativet ’The Danish Entourage’. En fælles karrierekanon, der har til formål af få skudt danskerne til tops i hver deres elektroniske nichér. Til C/O Pop i Köln så tiltaget ganske lovende ud foran en fyldt sal, på festivalens største scene.

– – –
The Danish Entourage, c/o Pop, Opernterasse, Köln, torsdag aften

Når man de seneste år har snakket om musikbranchen, har begrebet ”krise” ofte været omdrejningspunktet. Dog har verden vel sjældent haft så meget musik og så mange muligheder for opleve, anskaffe og nyde denne kunstform.

Disse danske labels var repræsenteret ved The Danish Entourage:
Tic Tac Toe / C4
Echocord Records
Tartelet Records
3rd Floor Records
Tattoorecs.com

Line-uppet bestod af:
Mikkel Metal (live)
WhoMadeWho (live)
DJ Lab
Patrick Bateman
Kasper Bjørke
Tomas Barfod & Fredski
Mattias Mesteno
Trentemøller
Kenneth Christiansen

Nuvel – majorselskaberne vil naturligvis ikke være tilfredse med, at stormonopolet er smuldret og sat i udbud. Men for kunstnere har der aldrig været flere og større muligheder for at komme ud med sin musik til et potentielt publikum, ligesom musikelskerne nu har uanede muligheder for at tage sig en ordentlig badetur i det kæmpe musikhav, der ligger lige for. Man kan vel sige at den ene mands død  – majorselskabernes monopol  –  er virkelig mange mennesker brød; kunstnere og musikskabere der nu finder hinanden i daglige solstrålehistorier foran computeren via blogs og netradioer, samt i kulturlivet der nu er så mangefacetteret, at man ikke længere kan opdele arrangementer i så firkantede kasser som mainstream og undergrund.

Musikrevolutionen er global, og derfor er de eneste begrænsninger, dem der er genrerne imellem.

Det teknologiske fremskridt er danske navne efterhånden også blevet rigtig gode til at udnytte. Især på den elektroniske scene er forbrugere og kunstnere gode til at navigere via de digitale platforme.

 

Distortion Festival holdt stand udenfor i
medbragt raverbus inkl. ravere, der natten
igennem kørte i pendulfart mellem C/O Pop
festerne.

Desuden er der ikke de samme udgifter og praktiske omstændigheder forbundet med et dj-act som med eksempelvis et rockband. Musikken kan i princippet laves på computeren den ene dag, blive lagt tilgængeligt den næste, og blive et hit i løbet af de følgende.

Alt ovenstående er selvfølgelig også afhængig af et godt karrieremæssigt og personligt netværk, og det er bl.a. derfor den danske elite indenfor netop elektronisk musik i disse dage er at finde på den tyske branchefestival C/O Pop i Köln. Omdrejningspunktet set med danske øjne afvikledes i går aftes på spillestedet Opernterasse, hvor et bredt line-up bestående af bl.a. Mikkel Metal, Patrick Bateman, Fredboy & Tomski, Kasper Bjørke, Trentemøller og WhoMadeWho i fællesskab repræsenterede den hjemlige elektroniske scene under titlen ”The Danish Entourage”.

 

Fredski & Tomas Barfod aka
Tartelet Records river knapper
rundt..

Eftertragtet entourage – og interessen går begge veje
Der var fra alle sider store forventninger til aftenen. Mange af navnene ringer måske ikke umiddelbart klokker hos mange musiklyttere i Dannevang, men på C/O Pop er The Danish Entourage-arrangementet en af de klart største aftener på hele festivalen. Derfor havde danskerne også fået tildelt det største spillested på festivalen. Projektleder for initiativet, Lisa Marxen fra MXD  – Music Export Denmark kan også mærke, at den danske scene er populær:

– Vi har fået rigtig mange gode tilkendegivelser fra en masse spændende mennesker. Både bookere og labels, men også andre dj’s og kunstnere der skal tjekke hvad der sker på den danske scene. Navne som Trentemøller og WhoMadeWho er allerede slået igennem hernede, og det giver selvfølgelig opmærksomhed, når de står på line-up’et. Men alle navnene hernede er på et meget højt niveau, og The Danish Entourage-eventen er en god måde at brande dansk elektronisk musik på, siger hun.

Og interessen går begge veje, fortsætter Marxen:
– Udover at give showcases, er flere af de danske repræsentanter også pladeselskabsdrivere, og derfor er der også et betragteligt antal upcoming producere og dj’s i aften for måske at blive overbevist om at profilen på et givent dansk label passer til kunstnerens ambitioner. Alle selskaberne har gjort sig internationalt bemærket, med flere udenlandske udgivelser på cv’et.

 

WhoMadeWho er populært fotomateriale.

Man skal ikke undervurdere en god brandert!
Selvom MXD har været central i planlægningen og koordineringen, har kunstnerne også selv været med til at skabe den succes de hidtil to arrangementer har været.

– Rigtig mange af artisterne har været rigtig gode til at tiltrække folk fra deres egne netværk til aftenerne. På den måde styrker de muligheden for at ikke bare dem selv, men også deres kolleger får noget ud af aftenen. Fællesskabs konceptet gavner altså alle, siger Lisa Marxen.

To af de kunstnere der har arbejdet meget med koordineringen af eventene er Tartelet-bagmændene Fredski og Tomboy, med de borgerlige navne Frederik Bille-Brahe og Tomas Barfod. Sidstnævnte udtaler:

– Idéen var at danne en fælles front. Et dansk sammenhold der udover at få folk til at tale lidt mere sammen indbyrdes, selvfølgelig også skal styrke dansk musik som brand, således at folk eksempelvis ikke tror at Trentemøller kommer fra Stockholm.

Frederik supplerer filosofisk: – Det er let nok at knække en pind alene. Men tager du ti pinde og forsøger at knække dem på en gang går det ikke. Det kan vi sammen. Desuden har alle noget at styrke hinanden med. Trentemøller og WhoMadeWho har måske brug lidt af den credibility de mere ukendte og undergrundsnavnene har, mens de ukendte omvendt kan nyde rigtig godt af alle de interessante mennesker de store navne trækker.

 

Philipp Janzen fra C/O Pop
der ikke kunne forestille sig
sin festival uden et dansk
indslag pga. scenens aktuelle
meget høje standard. Og
desuden ikke mente at den
kunne placeres andre steder
end på festivalens største
venue. – “obvious!”.

Tomas Barfod:  – Og så skal man altså heller ikke undervurdere effekten af en god brandert med nogle mennesker man ikke kender. Vi er f.eks. i WhoMadeWho ved at få et rigtig stort remix, der udspringer af sådan en historie. Så det handler selvfølgelig også om at lave en rigtig god fest, hvor man kan hyggesnakke og få nogle gode personlige relationer, som man så senere kan følge op på. På den måde var Sonar-udgaven i Barcelona af The Danish Entourage i juni måske mere netværksagtig, hvor der i aften bliver fyret godt op.

Og så til aftenens musik: En indlysende succes
Kl. 23 – en time efter dørene åbnede – er der allerede halvfyldt på Opernterasse. Aftenens publikum er en god blanding af lokale unge og branchefolk. Stemningen er dog på ingen måder stram eller ”brancheagtig”. Og musikalsk insisteres der også på en fest.

En time senere er der fyldt, og efter en time yderligere – proppet. Efter lidt smalltalk med forskellige gæster står det klart, at Trentemøller er et navn alle vil se. Dog er der også stor åbenhed overfor resten af det danske program, og der er da også en konstant fest i gang på både det store og lille gulv fra midnat til festens lukning tidligt fredag morgen.

Da WhoMadeWho ved 2-tiden går på i hovedsalen, er det foran et fyldt gulv. Deres charmerende og umiddelbare disco n’ roll-stil er et glimrende afbræk fra beatene, der har lydt i fire timer. Stemningen stiger stødt gennem hele settet, og eksploderer da drengenes cover af ”Satisfaction” afslutningsvis bliver leveret.

Da Trentemøller efterfølgende bliver præsenteret og starter med sin underspillet ravede Bruce Springsteen-bootleg, forstår man hvorfor C/O Pop-arrangøren Philip Janzen tidligere på aftenen bruger ordet ”Obvious”.  når han skal beskrive, hvorfor den danske delegation får det største venue på festivalen. For det er da indlysende! Dog lægger han også vægt på at WhoMadeWho og Trentemøller nærmere skal fungere som motivation for publikum at dukke op, end som deciderede hovednavne på aftenen.

Evigt smilende og fuld af spilleglæde bag pulten, får den verdens(aner)kendte dansker alle hænder i vejret i løbet af sit dj-set der blander hårdt med skrøbeligt, dunkelt med festligt, rock med house, klassikere med undergrund og ikke mindst internationalt med dansk.

Dj Christian Hilscher fra Kollektiv Turmstrasse
der var taget til C/O Pop to dage før sit eget
gig udelukkende for at være med til The
Danish Entourage. Han står sammen med
Trentemøllers agent Claudia Ptoile Marquardt,
der elskede hele sammenholdsstemningen
til arrangementet, og desuden har stor respekt
for den høje standard hun mener er ude af
proportioner i forhold til Danmarks størrelse.

Spådommen går i opfyldelse
Men hvordan kan det være at Trentemøller – der vel næppe behøver at netværke eller spille showcases for at få gang i karrieren – overhovedet står og spiller til The Danish Entourage?

– Kasper Bjørke (der også er Trentemøllers manager) fortalte mig om aftenen, og da jeg samtidig har et job i Venedig i morgen, og et i Spanien lørdag, kunne jeg ligeså godt tage det her med som en god aften med vennerne. Det er jo sjældent, at folk er samlet på denne måde, og jeg synes at det er rigtig hyggeligt og superfedt at det bliver gjort. Oftest rejser jeg jo alene ud når jeg spiller rundt omkring, så det her er noget helt specielt. Og hvis det kan gavne nogen af de andre, at mit navn står på plakaten er det jo også bare rigtig dejligt. Men først og fremmest er jeg her for at have det rigtig sjovt.

Da scenen efterhånden bliver omdannet til dansegulv, står bl.a. en tysk dj og sender lange blikke mod Trentemøller. Han er fan. Men af hele den danske scene. Han skal først spille lørdag, men er taget til Köln to dage inden udelukkende pga. The Danish Entourage. Han er midt i en god brandert, og står og snakker med nogle af de danske kunstnere. Barfods spådom går i opfyldelse.