Dansk version English version Facebook Twitter Youtube Instagram

Reeperbahn Reportage 3 – Opdaget ved et tilfælde

Carsten Holm

IMG_6106[1]

Danske Ida Wenøe spillede med bandet Boho Dancer på Reeperbahn for et par år siden, og fik den fulde effekt af hvad denne festival kan udmønte sig i. Den 28-årige sangerinde har netop udsendt solodebuten ’Time of Ghosts’ (4. september i Skandinavien) og har optrådt ved to uofficielle showcases i Hamborg – væk fra Reeperbahns spotlys. Den ene showcase blev arrangeret i samarbejde med bloggen ’Good Because Danish’ (som er startet af den polske Arletta Przynoga) og den anden blev arrangeret af Idas britiske samarbejdspartnere fra Karoussel Music. Det sidstnævnte samarbejde startede ved et tilfælde.

Hvor mange gange har du været på Reeperbahn?
Det her er min anden gang. Første gang som solist. Allerførste gang var med Boho Dancer for et par år siden, og det gik helt vildt godt. Vi spillede koncert på selve Reeperbahn, på en af de store udendørs scener der ligger dér. Tilfældigvis kom nogle folk fra Karoussel Music i London gående, og de faldt pladask for os. Det gjorde til dels at Boho Dancer lavede et samarbejde – og at det er nu fortsat med mig.
Jeg tror at Karoussel Music havde hørt om os, hørt vores navn – men vi havde ikke kontakt til dem før koncerten, og jeg tror at det for mange branchefolk på Reeperbahn er et totalt kaos – folk de skal møde, bands de skal se, og en masse ting der ikke bliver til noget. Men lige dét her var tilfældigt, så de blev til resten af koncerten og droppede de andre aftaler de havde – og det er på en eller anden måde  den bedste måde!

Hvad er det gode ved samarbejdet med Karoussel Music?
Det virker som om de har hjertet på rette sted, og det er et godt, lille kollektiv. Man føler sig tryg hos dem, og vi er ved at bygge noget op sammen. De repræsenterer den type branchefolk, som jeg gerne vil have. Nogle der er dedikerede og passionerede omkring musikken. Det behøver ikke at være nogle store selskaber, som jeg skal arbejde sammen med – og man har ligesom prøvet én gang for mange at blive nedprioriteret, fordi man måske ikke bevæger sig i et så kommercielt felt. Så jeg kan godt lide at være et sted, hvor man bygger én op organisk. De er der ikke bare for hittet – det her er long term! De er også startet med publishing, et samarbejde med selskabet Wixen, hvor jeg også er kommet med ind over.

Hvad forventer du, at få ud af disse Off-Reeperbahn showcases, som ikke er en del af det officielle program?
Mine forventninger er helt klart nogle andre, end hvis det var officielt. Men samtidig giver det et meget godt billede af, hvor dedikerede folk er til musikken, hvis de gider at møde op til disse uofficielle showcases. Og begge showcases jeg har spillet her, viser at folk virkelig gerne vil møde op, hvis de er interesserede nok i det man laver og man møder stadig mennesker tilfældigt. Man kan godt blive bange for at blive glemt i mængden, fordi der sker så meget på Reeperbahn, men hvis der er nogle gode folk involverede, så kommer der også gode folk til.

Er der nogle specielle ting du går efter i år? Bookere, managere, agenter?
Ja, jeg har mødt nogle bookere fra Tyskland, som jeg skal have skrevet tilbage til når jeg kommer hjem. De var i hvert fald glade efter koncerten, og det er noget af det jeg kigger efter – booking! Det er dels Karoussel Music, med Chris Sheehan og Roger Kent, der følger op på det – men også mit danske label hjælper til. Jeg har en fyr, som hedder Roar Amundsen, og han gør også en kæmpe del af arbejdet. Vi er alle in-it-for-it-all!