Når broen til L.A. bliver mindre

Udgivet
12.08.2020

Glass Music – fra venstre Sofie Amalie Bech, Thea Moe, Kristen Agee og direktør Christian Skjølstrup

LA Crushing on DK: Glass Music’s Thea Moe har fået værdifuld viden og gode kontakter ud af deltagelsen i MXD’s L.A.-projekt, og de første resultater har allerede vist sig. L.A.-branchens besøg i Danmark er efter Thea Moes mening specielt værdifuld for dansk musiks muligheder.

– Det største takeaway er nok, at tingene måske ikke er så langt væk alligevel. At det godt kan lade sig gøre. Det har givet muligheden for at se tingene i et større perspektiv. At opleve at broen mellem Danmark og L.A. ikke er så stor, som man måske tror, når man sidder hjemme i Danmark. Og det har givet oplevelsen af, at selv om branchen derovre ér meget stor, så er den på en måde også meget lille: For alle kender hinanden. Så som deltager har man fået en indgang til L.A. på flere måder..

Thea Moe, general manager og artist manager hos Glass Music Company, fortæller om sine erfaringer med MXD’s LA Crushing on DK-projekt – hvor den danske branche introduceres til og føres sammen med deres kolleger i Los Angeles, der udgør et af de største globale vækstcentre i musikindustrien og til dels er et regulært hotspot, når det gælder skabelsen og lancering af ny musik.

Det, der ifølge Thea Moe gør LA Crushing on DK ekstra godt, er den todelte effekt: Først rejser de danske branchefolk til den amerikanske vestkyst for at blive introduceret til branchen i L.A. – fagligt såvel som personligt. Derudover inviteres udvalgte folk fra Los Angeles-branchen efterfølgende til København for at cementere dialogen og kontakten med danskerne – og for at udbygge forbindelsen via involvering af endnu flere danske branchefolk i netværket

Dogmer og forberedende arbejde
Når LA Crushing on DK var og er relevant for Glass Music, skyldtes det især selskabets udvidelse i 2018 ved at inddrage publishing til arbejdsområdet ud over management. Direktør Christian Skjølstrup ønskede, at Glass i endnu højere grad skulle være internationale og arbejde mere i USA. For at styrke indsatsen på det område – ud over hans eget engagement –  blev Thea Moe tilmeldt MXD’s tur til L.A. i april 2019 for at få en slags crash course. Især med intentionen om at lære mere om sync og publishing i USA, få en dybere forståelse for hvad der kræves af artister for at blive signet til labels “over there” – og i det hele taget opnå en bedre forståelse af mentaliteten, som set fra Danmark kan virke noget anderledes.

Deltagelse i LA Crushing on DK har et par dogmer, og det hele serveres ikke på et sølvfad. Det gælder både for opholdet i L.A., og når amerikanerne siden kommer til København.

Vigtige middagsaftaler i L.A.
Opholdet  i L.A. bygges bl.a. op omkring personlige invitationer til amerikanske branchefolk, til en fælles netværksmiddag med danskerne.  De danske deltagere skal selv skal have sendt invitationerne og sørge for at få bekræftet deltagelse. Vel at mærke inden afrejsen. En væsentlig del af formålet ved dette og ved hele projektet er at få de danske branchefolk og selskaber til at dele netværk og erfaringer med hinanden.

– Vi har en artist, der bor i USA – Aston Fenly – som gennem personlige relationer har forbindelse til Netflix. Glass havde tidligere haft kontakt til Netflix, men aldrig en “one-to-one”. Så jeg inviterede Marketing Music Manager for Netflix, Andy Lykens og en af hans kollegaer til middag, fortæller Thea Moe.

The sammen med Glass Musics artist Aston Fenly, der er bosiddende i L.A.

 

Selv om opholdet i L.A. også består af en række møder, oplæg og foredrag om forskellige dele af den amerikanske musikindustri og forretningsverden, beskriver Thea Moe først og fremmest middagen som det virkelig værdifulde element i forbindelsen til L.A.

– At sidde til et personligt møde i en helt anden setting og med god tid var virkelig godt for at kunne opnå en dybere forståelse af L.A.-branchen og dens strukturer. Og så er Andy Lykens bare blevet en værdifuld Netflix-kontakt, hvor vi siden har kommunikeret sammen på de sociale medier, og som jeg altid vil kunne vende tilbage til både omkring forespørgsler og rådgivning.

En anden rigtig god kontakt på L.A.-turen endte med at blive Chad Gillard fra det australske independent-selskab Future Classics. Som Thea Moe siger: – Det var en af MXD’s egne kontakter under besøget, som siden har hjulpet sindssygt meget til omkring det praktiske og lokaler, da vi i februar i år – lige inden lockdown – arrangerede en writercamp i L.A. i samarbejde med 411 Music Group (mere om dem senere, red.).

Hvad bed du så mærke i omkring musikbranchen i L.A., da du var der?

– Jeg fik en fornemmelse af, hvordan det amerikanske marked kigger på europæiske artister, og hvordan de vælger at signe artister, hvis man ser på det med et management-perspektiv – som jo er mit perspektiv. Det var især, at de kigger på stats – altså statistikker. Det går de rigtigt meget op i. Det er ikke nok at være et fedt brand og en god sanger – modsat af, hvordan det måske kan være i Danmark, hvor du giver dine sange til et label uden at skulle vise, hvor mange følgere du har på Instagram, og om du har nogen buzz. Den går ikke derovre. Det handler lidt om den der “selfmade man”-mentalitet.  Man kan ikke bare forvente at blive signet til et label, man skal også have vist, at man kan bygge noget op på egen hånd.

Så man skal have bevist sig selv?

– Ja, men det er jo også et meget større marked. Det har mange flere mennesker at screene eller scoute igennem, og derfor er det klart, at kravene også bliver større. Jeg erfarede også, hvor vanskeligt det er at få en europæisk artist signet til det amerikanske marked. Igen tager de udgangspunkt i statistikker. De tager kontakt til deres offices i London eller andre steder i Europa, og hører hvad de siger til artisten, og hører om de europæiske kontorer vil signe artisten først. For så vil man derefter kunne signe artisten til labels i USA. På den måde screener de de europæiske artister gennem deres europæiske labels. Sandsynligheden for, at du bliver signet direkte i USA, er meget lille. Det var også interessant for mig at vide.

Nordic Trade mission på besøg hos rettighedsorganisationen ASCAP (The American Society of Composers, Authors, and Publishers)

 

Under de fem dage i L.A. tog deltagerne også del i NOMEX’ samtidige Nordic Trade Mission med besøg, møder, roundtables, oplæg m.v. med managements, A&Rs fra labels, pitchs og speeddatings, foredrag omkring hvordan man starter selskaber op i L.A., immigration, PR og marketingselskaber m.v. Alt det havde selvfølgelig også værdi, og i teorien fik Thea Moe og de andre danske medvirkende kontakt til adskillige andre L.A.-folk. Men som hun siger:

– Når du er til de foredrag, eller skal ud og besøge relevante virksomheder og er 30-40 mennesker, så er der ikke meget mulighed for at få den der personlige kontakt. Og ser man det fra deres side, så er der 30-40 mennesker, der bombarderer dem med spørgsmål, som sindssygt gerne vil have deres mail og kontakter, og de kan jo slet ikke differentiere, hvem der er fra Danmark, Sverige, Norge og Finland i det lokale. Men det har selvfølgelig skabt indledende kontakter.

– Mit råd er, at det er en rigtig god idé at få læst op og forberedt sig på de branchefolk, man før afrejsen får at vide er del af L.A.-programmet – så man bruger kræfterne på de, der er relevante for en.  For fremtidige deltagere, vil jeg egentlig også råde dem til at blive nogle ekstra dage i L.A. efter selve det officielle program er overstået, for at arrangere personlige møder med de folk, man ikke har chancen for at gå i dybden med under det officielle ophold.

Når L.A. kommer til Danmark – deling af netværk
Mindst lige så vigtigt for LA Crushing on DK er, når tallerkenen vendes på hovedet og amerikanerne besøger København – hvor de har meget bedre tid og mulighed for at indgå i samværet med deres danske kolleger, og til en forandring fra hjemmebanen i L.A. ikke er presset af en overbooket mødekalender.

Igen er der dogmer: De danske deltagere skal selv udpege de gæster fra L.A., som de gerne vil have over til København. Og så skal de selv arrangere programmet for de amerikanske gæster, mens de er her i landet. Det vil sige; sætte møder op, besøge selskaber, virksomheder m.v. i den danske musikbranche.

Et af formålene med hele LA Crushing on DK-projektet er som nævnt; at motivere den danske branche til at samarbejde og dele netværk, kilder og forbindelser i forhold til amerikanerne. Ud over dette arrangeres også en netværksmiddag, hvor endnu flere repræsentanter fra den danske branche får mødt gæsterne fra L.A.

Da det var tid at få L.A. branchen til København i september 2019, valgte Thea Moe at invitere Kristen Agee fra 411 Music Group  –  et firma som Thea og hendes boss Christian Skjølstrup havde været i kontakt med tidligere, men som de håbede at kunne indgå i et tættere samarbejde med.

Får den danske branche så vitterligt delt kontakterne, når amerikanerne kommer til  byen?

– Det fede ved at invitere Kristen herover var jo netop at kunne sætte møder op med Universal Music, GL Music, Jam Music, Copenhagen Records m.v. Det er jo lige meget, om det er publishing, labels, konkurrenter eller samarbejdspartnere. Det er bare fedt at få lov til at introducere, vise at vi har et godt miljø og også at kunne se udviklingen blomstre. Jeg satte mange møder op, og for det meste cyklede vi fra det ene til det andet. Det er også sjovt for dem – for så får amerikanerne den der danske oplevelse oven i.

 

På Universal-besøg: Fra venstre ses Astrid Storm, Julia Bratland, Kristen Agee og Konrad Jahn

 

Resultater – foreløbig
Hvilken nytte er der så kommet ud af LA Crushing on DK set fra jeres perspektiv?

– Det er sket på flere fronter. I februar havde vi vores første writercamp i USA, lavet i samarbejde med 411 Music Group – lige inden lockdown. Først havde vi vores producer Ole Bjørn afsted sammen med Christian Skjølstrup – og i anden omgang var vi et hold på ti mennesker afsted for at samarbejde med amerikanske kolleger: Bl.a. Malte Ebert, LittGloss-drengene, RoseeLu, vores to producere Rob Smyles og Jenne Jenne og vores sangskriver Oscar Johansen.

– Det betyder, at vi har rigtigt mange sange oppe at vende i øjeblikket med 411 Music Group. Konkret har vi selv flere udgivelser med producer-duo’en LittGloss på vej – bl.a. singlen ”The Feeling”, som er lavet i samarbejde med en sangskriver fra Disney, og vi kommer til at udgive flere, for der er kommet rigtigt mange gode sange ud af den camp. Både 411 og vi pitcher internt de sange, der er lavet – enten til udgivelser eller til sync, siger Thea Moe og fortæller at 411 også var involveret i en planlagt camp for kvindelige sangskrivere, producere og artister kaldet Qpenhagen, der skulle have været afviklet i maj – men som coronaen har udskudt.

– 411 er sindssygt dygtige på sync i USA, og vi håber at kunne bruge dem som vores mellemled, der “bridger gappet” mellem Danmark og USA. De kan tage vores katalog og pitche det vider – både nyt og ældre materiale, og så håber vi at lave en såkaldt admin-aftale med 411, når det gælder om at samle rettigheder/indtægter ind i USA. Sådan en aftale vil vi gerne indgå med dem, siger Thea Moe, der også tror at 411 og Glass kan bruge hinanden som sub-publishers. Omvendt virker 411 interesseret i Glass’ hiphop roster, så nytten af samarbejdet er gensidig.

– Af andre resultater kan nævnes, at vores allerede igangværende samarbejde med Disney blev yderligere styrket via 411 Music Group i forhold til campen – og den slags samarbejde kan vi bruge til at finde frem til de helt rigtige sangskrivere/producere til at matche op med vores i kommende camps. Desuden er Future Classics et firma, som vi ønsker at samarbejde yderligere med i fremtiden – de hjalp meget til på den praktiske front omkring februar-campen.

Når det kommer til 411 og Kristen Agee, mener amerikaneren at 411’s forbindelse med Glass Music dels kan ende op med samarbejde omkring deling af producere, sangskrivere og i det hele taget at skabe nyt indhold sammen – og at lave fælles camps både i Danmark og i USA. 411 planlægger bl.a. at lave en latin camp i USA, og vil invitere Glass Music med i den. Desuden mener Kristen Agee, at 411 kan laves en såkaldt ”admin deal” med Glass (PRO registrering, registrering i US Copyright Office, registrering af Glass’ katalog via 411s sub-publishere m.v.) – at man vil  bruge hinanden omkring sub-publishing, og at 411 kan stå for indsamling i USA på vegne af Glass Music.

Desuden er der også eksempler på at det tværgående samarbejde i forhold til den danske branche under LA Crushing on DK virker. Ud over aftalerne mellem 411 og Glass, har Kristen Agees besøg resulteret i, at 411 har lavet en master sync-aftale med The Bank – og online-sessions med selskabets artister. Hun har talt med Universal-artister omkring admin-aftaler, publishing og sync. Og så giver Agee i øvrigt udtryk for, at at hun har lettere ved at få åbnet en dialog på den kreative front med skandinaviske producere og sangskrivere, end tilfældet er i USA, hvor et mættet, stresset marked ofte resulterer i fastlåste arbejdsrutiner og en holdningen ”vi gør det sådan – basta”! 

 

På trappen uden for Statens Museeum for kunst: Kristen Agee midt på trappen, og Thea Moe nederst

LA crushing on DK-projektet hænger sammen – begge ben er væsentlige
Men tilbage til Thea Moe:

Kunne man have gjort det ene uden det andet. Altså havde det givet samme effekt, hvis du havde droppet turen til L.A. og så bare havde fokuseret i amerikanerne, når de var på besøg i København?

– Nej, jeg synes, man skal have haft en eller anden form for kontakt: Have haft en mulighed for at finde ud af hvem, der er relevante for dig og dit firma, og hvem der ikke er. Jeg ville ikke have kunnet differentiere mellem de forskellige, hvis jeg ikke havde været med MXD i L.A. Og jeg tror også det er vigtigt, at man prøver at forstå mentaliteten i den amerikanske branche derovre, for så er de mennesker, man møder mindre “skræmmende”. Det er vigtigt at få oplevelsen af, at det hele ikke er så umuligt alligevel.

Hvad duede – og hvad kunne forbedres?

Jeg har ingen negative kommentarer til, når vi inviterer amerikanerne herover. Det styrker også vores indbyrdes relationer i den danske branche, at vi skal samarbejde om at lave et godt mødeprogram for vores gæster – uanset om vi er konkurrenter eller samarbejdspartnere.

– Når det gælder opholdet i L.A. var nogle af oplæggene måske for basic, med en præsentation af hvad en A&R-rolle er, og hvad der er en publishing-medarbejders ansvar. Det ved vi godt. Selvfølgelig er det interessant at vide, hvad en A&R kigger efter i USA i forhold til i Danmark, og hvad det kræver at breake en dansk artist i USA, men noget blev for skoleklasse-agtigt. Jeg tror bare, oplægsholderne skal preppes bedre på, hvad det er for nogle mennesker, der er på besøg. At vi skal pitches bedre ind. I princippet er vi jo samarbejdspartnere en dag – forhåbentlig. Så jeg tror,  det er sådan, det skal håndteres og ikke så skole-agtigt. Men ud over det, fungerede det glimrende.

Så du ville gerne med igen?

Jeg ville SÅ gerne afsted igen. Specielt med det kendskab jeg har nu. Jeg vil virkelig anbefale de, der skal afsted næste gang til at researche grundigt om de foredragsholdere og firmaer, der deltager. Og så synes jeg, at ud over de foredrag man er til, så skal man tage så mange personlige møder som muligt, mens man er derovre. For det med hele tiden at sidde og pitche bliver pludselig en besværlig proces, når der er 30-40 personer, der prøver på det samme. Så som sagt: sæt møder op senere på ugen, få en personlig snak, og bliv der evt et par dage ekstra. 

– – –

FAKTA
– LA Crushing on DK startede i 2019 og løber – på grund af corona-krisen – til og med 2021. De næste nedslag for projektet forventes at blive gennemført i løbet af efteråret 2020 – Projektet støttes af Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Musik, og Det Internationale Kulturpanel (IKP-puljen under Udenrigsministeriet, Kulturministeriet og Erhvervsministeriet) for at styrke og optimere udbyttet af dansk musiks samarbejde med kunstnere og musikselskaber i L.A.
– Projektet består i sin helhed af to netværksevents i L.A. – fulgt op af fire besøg i Danmark af branchefolk fra L.A. 

Redigeret
12.08.2020