Dansk version English version Facebook Youtube Instagram

Find din egen gode historie – invester i markedsføring – and hunt down your fans

Publiceret
Manuel Schottmüller -  brug dine fans som blikfang for bookerne og spilestederne.

Manuel Schottmüller – brug dine fans som blikfang for bookerne og spilestederne.

Düsseldorf er ikke kun lillebror til Köln – i SSC har man en en booking-virksomhed ved internationalt ry, som bl.a. har e godt øje til dansk musik

Düsseldorf har lillebror-status i forhold til Köln. Halvt så stor – 500.000 indbyggere – og kun 40 km fra domkirkebyen.
Så byen har ikke alt – pladeselskaber f.eks. Det skal man til Köln efter. Lige som fans af elektroniske musik må køre de få kilometer syd på. Og bands, der har job i Köln, som er og bliver magneten i området, skal heller ikke forvente job på samme tour i Düsseldorf – eller omvendt.  Så der ér begrænsninger.

Men: Så er der et firma som SSC – internationalt kendt booking-agency og management, nok mest inden for det elektroniske område. SSC sætter kun koncerter op i Köln/Düsseldorf, Berlin og Basel (vil kunder have SSC til at sætte shows op andre steder, får SSC andre samarbejdspartnere med indgående lokalekendskab til det). Til gengæld er SSC specialister på ”deres” destinationer.

– Vi har lokalkendskabet. Og vi involverer os. Vi er aktionærer i c/o Pop. Vi har selv sat New Fall-festivalen op i Düsselforf – hvor vi i øvrigt har haft Agnes Obel med. En festival, som mange måske ikke troede på, men som blev en stor succes både tilskuer- og omtale-mæssigt. Fordi programmet var godt og fungerede  – og fordi det var en god historie, lyder det ligefremt fra Manuel Schottmüller – leder af det 12 m/k store agency.

30 mennesker i Berlin – 1000 i Bielefeld

For det er det, det hele handler om. Kendskab til markedet. Specialisering. Fordi det gælder om at kende sine partnere og vide hvilke medier, der skal kontaktes til det specifikke arrangement.  ”At kunne sætte en koncert op i Bielefeld, som trækker 1000 tilskuere, hvor det samme act ville trække 30 mennesker i Berlin- Det lyde måske banalt, men den slags sker altså”, siger han.

Og så er der den fornævnte gode historie. Lav noget ordentligt pr – invester i god markedsføring, siger han, og inviterer gerne danske bands inden for, hvis historien er der: – Bare kontakt os – vi lytter til alt, vi får tilsendt.

Som Schottmüller siger, er hans arbejde jo at lave koncerter: Og her er det meget brugbart, hvis han kan fortælle spillestederne, at der er nogen, der tror på dem:

30 tilskuere i Berlin eller 1000 i Bielefeld - den slags afhænger meget af dine samarbejdspartnere, siger Manuel Schottmüller

30 tilskuere i Berlin eller 1000 i Bielefeld – den slags afhænger meget af dine samarbejdspartnere,
siger Manuel Schottmüller.

Tools, tools tools
– Jeg ved godt det er svært. Alle vil være i fokus. Men få jeres historie ud. Prøv medierne. Alle sammen. De er betydningsfulde på hver deres måde. I Düsseldorf gælder det f.eks. månedsmagasinet Kolibri. Hvis du er i det, er du ude overalt. Ellers Waz – Westdeutscher Algemeine Zeitung, månedsmagasinet Prinz – eller blogs som Triggerfish og Blender, som begge er Düsseldorf-baserede.

For en person som Manuel Schottmüller leder efter tools, noget han kan arbejde videre med. – Så lykkes det med pressen ikke, så aktiver dine fans. Mails, facebook. Alt. Hunt down your fans. Et navn som Hooligantechno har 300.000 fans. Masser af tilhængere. Men kan sige, at koncertstederne betaler efter hvor mange fans du har. Den slags gør dig attraktiv over for promotere.

I har et godt rygte

Han nævner WhoMadeWho som et dansk navn, der ”virkelig virker hernede”. Eller Agnes Obel – eller Asteroids Galaxy Tour. I det hele taget er der en positiv interesse for dansk musik. Han vil ikke kalde det en bølge, men han mener, det er en generel tendens, at det er en fordel at være fra Danmark set i forhold til mange andre lande, og bekræfter sig selv ved hurtigt og ubesværet at remse yderligere danske navne op som Oh Land, Medina og Aura. – Jo, I har et godt rygte.

– Men uden at have baggrund med dig – no chance. Få et brand. Det er lige meget om det er musik eller jeans, så er det brandet, der skal sælge. Sådan hænger international business bare sammen.

Til slut: Er der andre centrale byer i Tyskland ud over de fire store (Berlin, Hamburg, Köln, München), som han med sit store kendskab til landets scener vil fremhæve? – Ja: Stuttgart, Bremen, Hannover, Leipsig, Dresden, Nürnberg, Bielefeld og så Dortmund/Essen/Duisburg/Bochum (i det nærliggede Ruhr, red.). Alle byer med god infrastruktur – du skal bare have de gode lokale partnere også…