Gå ikke glip af indtjening på din musik via de sociale medier

Udgivet
23.05.2013
Benji Rogers, Pledge Music
Benji Rogers, Pledge Music.

MØD MUSIKBRANCHEN: Benji Rogers, grundlæggeren af PledgeMusic, fortæller til MXD om crowdfunding, sociale medier – og tabte muligheder, der kunne udnyttes bedre.

PledgeMusic kan beskrives som en krydsning mellem en crowdfunding platform, itunes og facebook. Hvis du f.eks. abonnerer på amerikaneren Bob Lefsetz’ spydigt skarpe nyhedsbrev og læser hans analyser og kritik af den amerikanske musikindustri, så har du ikke kunnet undgå at høre (godt) om Benji og PledgeMusic.

Og i relation til dansk musik, så har du måske bemærket, at selskabet bl.a. har kørt en kampagne for The Asteroids Galaxy Tour.

Benji Rogers arbejder som anført selv med crowdfunding som en af flere redskaber til finansiering af musik. Men et af problemerne med crowdfunding er, at der fokuseres for meget på pengene. “Hvis du beder om for lidt, ser du desperat ud. Men beder du på den anden side om for meget, kommer du let til at fremstå som grådig. Derudover varer en traditionel crowdfunding kampagne typisk 30 dage, mens fx en pladeudgivelse kan være seks måneder undervejs”.

Derimod er der ifølge Benji et stort uudnyttet potentiale i de sociale medier. Han ser masser af bands, der er gode til at engagere deres fans på de sociale medier. Men dialog og likes på fx Facebook følges ofte ikke op, fordi bandet ganske enkelt ikke har noget at tilbyde sine fans på det pågældende tidspunkt (udover måske tidligere udgivelser). Mange bands og selskaber koncentrerer stadig deres markedsføring omkring selve pladelanceringen eller en tour. Hvilket svarer til at hive kunder inde i butikken for derefter at sende dem ud af døren med besked om at vende tilbage om et halvt år.

Det er en livsfarlig alt-eller-intet strategi, specielt i dag hvor man mere end nogensinde konkurrer om forbrugernes opmærksomhed. Så ifølge Benji tabes megen omsætning på gulvet, fordi salg og marketing er dikteret af bandets eller selskabets planlægning fremfor at udnytte enhver dialog med en passioneret fan til at øge engagement og omsætning.

Se Benji uddybe i videoen her: https://www.youtube.com/watch?v=DHaQCAWlK_U

PledgeMusic tilbyder således en crowfunding løsning, der er integreret i den sociale mediedialog. Hvor fans kan følge fx produktionen af et album, fra indspilning i studiet til lanceringen, og få adgang til eksklusive produkter m.m.

Du kan læse mere her: PledgeMusic.com
Send os gerne en mail info@mxd.dk hvis du har erfaringer med PledgeMusic, som du ønsker at dele.

Redigeret
23.05.2013