Lukas Graham internationalt: Mere end et one-hit-wonder

Udgivet
04.03.2013
Lukas Graham & co. - klar til international lancering
Lukas Graham & co. – klar til international lancering

Af Henrik Friis

23. marts indleder sangeren og hans band en Tysklands-turné som opfølgning på flot hitlisteplacering, stor medie-omtale m.v. syd for grænsen – men i erkendelsen af at Copenhagen Records’ guldæg ikke er uopslidelig, er fremstødet i koncentreret form.

I slutningen af marts går Lukas Graham og band i gang med at udføre det projekt, der oprindeligt var på tegnebrættet i starten af året: En turné i det Tyskland, der allerede har gjort Graham og band til playliste-favorit, og som skal cementere og udvikle bandets ry syd for grænsen.

Koncertstederne i store tyske byer som Hamburg, Bremen, Köln og München havde allerede hængt “udsolgt”-skiltet op, da Lucas & co. fra midten af januar skulle have været på turné i Tyskland. Men blot to job henne i det der lignede et tysk erobringstogt brækkede Lukas stemme ned og alt måtte aflyses.

Så meget desto mere ærgerligt fordi sangeren på netop det tidspunkt var midt i et langt, flot stræk på toppen af de tyske airplaycharts med “Drunk In The Morning” – det blev i alt til 16 uger på listen med peak på en #9-plads. Og med masser af medie-omtale via de veltunede PR-kanoner, der var kørt i stilling.

Men da Lukas Graham også havde et stemme-nedbrud i maj sidste år, har Copenhagen Records nu valgt at lægge strategien lidt om:

Lukas ikke uopslidelig
– Vi må erkende, at Lukas ikke er uopslidelig. Han havde været på tur i noget nær halvandet år uafbrudt og givet sig selv 100 procent aften efter aften. Sådan er hans stil jo. Så måske er det heller ikke så mærkeligt, at stemmen siger nej ind imellem. Derfor drager vi nu konsekvensen ved at docere fremstødene og prioritere hårdere, fortæller Copenhagen Records’ direktør Jakob Sørensen.

Nu bliver det til 15 forårsjobs i Tyskland – deraf 13 inden for en måned. Bestemt ikke noget lille tal. Men Norden, Østrig, Schweiz er skåret af indtil videre, mens Jakob Sørensen håber, at der stadig bliver luft til Holland og Frankrig, hvor interessen allerede er rigtig stor. Og så SKAL der være plads til England og USA, hvis chancen byder sig….

Tyskland hovedmålet
– Men Tyskland er og bliver det primære mål nu, forklarer Jakob Sørensen. – Lige som tilfældet er med Aura, er Lukas signet af Universals Musics tyske afdeling, som virkelig har arbejdet for ham:

  • Universal fik Lukas Graham på stort radio award show i Hamborg 6. september sidste år som både blev sendt i tv og radio. Egentlig skulle Lukas have spillet til efterfesten, man da der kom afbud til hovedprogrammet fik Universal ham også på dér. Alene den optræden blev et stort gennembrud.
  • Lukas Graham opnåede at være på 1. pladsen på den tyske iTunes-albumliste foran bl.a. AC/DC, Rihanna, Alicia Keys og Coldplay. Ganske vist kun i et par timer i pole position – men alligevel…
  • Universal fik og får stadig afsat Lukas & co. alle de steder, hvor medierne er til stede, når han og bandet besøger landet. Især i det nordtyske har medieinteressen været udtalt.
  • Netop nu er “Criminal Mind” udgivet på radiobasis som opfølgning til “Drunk In The Morning”-succesen – singlen går i fysisk salg i Tyskland til april samtidig med turneen.

Langsigtet strategi
Aftalen med tyske Universal Music og den måde selskabet arbejder med Graham på, falder helt i tråd med Copenhagen Records’ ambitioner:

– Vi kunne fra start have satset på et smash-hit – at gøre “Drunk In The Morning” til et stort europæisk sommerhit. Og så havde den ikke været meget længere, siger Jakob Sørensen og fortsætter:

– Men vi vil gerne præsentere ham som en album- og live-artist, og det er Universal enige i. Så målsætningen er at udbygge den nuværende status: At lægge til de 30.000 eksemplarer debut-cd’en har solgt hidtil i Tyskland og runde de 100.000, som giver guldplade. Akkurat på samme måde som Lukas er vokset på livesiden i Tyskland: Først med et job i Berlin. dernæst job i fire byer – så otte – og nu en hel turné .

– Han har i det hele taget allerede et godt, steady publikum. Men det kan sagtens blive større, så det handler om at gå ud og bevise sig, siger Jakob Sørensen, der fortæller, at indsatsen i det tyske kommer til at strække sig på den anden side af sommeren, og at vi skal hen omkring årsskiftet for at se resultatet af alle anstrengelserne.

Lukas Graham & co. - spiller 15 job i Tyskland. I første omgang.
Lukas Graham & co. – spiller 15 job i Tyskland. I første omgang.

Hvorfor lige Lukas?
Men hvorfor skulle tyskerne – bredt set – lige falde for Lukas Graham?

– Fordi han er god til at performe og har en unik stemme – og fordi han har lavet en god plade som indeholder et stort hit. Det er ikke en men flere kvaliteter, og det tænder tyskerne på. Han er ikke bare et one hit wonder. Lige som med Medina og Volbeat er der mere i ham og det ser de dernede, siger direktøren, som ud over at kalde det kæmpestore tyske koncert-marked “hammervigtigt”, også mener de danske navne i langt højere grad burde satse tyske end engelsk og amerikansk – med mindre der er en konkret mulighed:

– I vores egen forståelse tror vi måske, at englænderne og amerikanerne har en kultur ligesom vores. Men sandheden er, at vi er meget mere beslægtet med tysk kultur. Traditionen binder os i tysk retning. Ja, mentalt minder vi endda mere om tyskerne end svenskerne og nordmændene.

– Så jeg tror, at vi skal bruge de ressourcer, vi har her i Danmark inden for musikbranchen på et marked hvor publikum og branche forstår os meget bedre, argumenterer Jakob Sørensen.

Holland og Frankrig i kulissen
Ud over den forestående tyske tur – som givetvis suppleres af festivaljobs – håber Jakob Sørensen at kunne klemme Holland og Frankrig ind i årets program. I Holland har “Drunk in The Morning” allerede vakt opsigt via radio-lancering, og i Frankrig står det Sørensen kalder et “meget stærkt hold” klar til at arbejde med Lukas Graham: – Og så har Agnes Obel succes dernede – den mener vi også at vi kan gøre brug af, siger Jakob Sørensen ærligt og håber at Grahams stemme kan holde..

Til gengæld er svenskerne, nordmændene samt Schweiz og Østrig sat på stand by lige nu – selv om Graham allerede er kendt der, og har skabt røre. Men Jakob Sørensen tør ikke spænde buen hårdere lige nu. – For HVIS muligheden viser sig i England og USA, skal vi have luft til det. I England er der både to store labels under Universal-paraplyen samt et stort udenfor, der er interesseret, og i USA er et par showcases under forberedelse. De muligheder skal vi kunne udnytte – hvis de opstår.

Nyt album vigtigt
Desuden er Graham & co. også ved at være modne til at indspille nyt: – Gruppen har været ude og spille det samme repertoire i halvandet år, og for bandets egen skyld og udvikling er det også en målsætning at de kan gå i studiet med nye sange med henblik på en ny udgivelse i foråret 2014.

Den slags mentale behov spiller altså også ind og kan betyde at nogle lande må ofres i denne omgang, selv om interessen er der.

– Det vi kan sige er, at Universal-aftalen gør at Lukas er tilgængelig i territorier, hvor vi ikke kan honorere efterspørgslen nu, men hvor vi bliver nødt til at følge op senere. Det er ærgerligt, men vi er nødt til at gøre det her ordentligt, hvis den langsigtede strategi skal lykkes, slutter Jakob Sørensen.

Fakta:
Lukas Graham har pr. booking-aftale i følgende lande: Tyskland, Norge, Sverige, Østrig, Schweitz, Frankrig, Holland.
Lukas Graham er via den tyske Universal-aftale sikret udgivelse i Tyskland. Derudover hans musik ude i Østrig og Schweits – og så bliver “Drunk In The Morning” sendt ud i hele sydeuropa og østeuropa denne sommer.

– – –

MXD har støttet Lukas Graham ved både vigtige showcases og medieoptrædener i Tyskland gennem det seneste år.

Lukas Grahams forårsturné i Tyskland:
9. marts – Berlin, C-Halle, Radio Fritz show
23. marts – Frankfurt, HR3@night Festival
1. april – Hamburg, Radio Hamburg event
3. april – Freiburg, Jazzhaus
5. april – München, Freiheiz
7. april – Karlsruhe, Jubez
9. april – Stuttgart, Dieselstrasse
11. april – Würzburg, Posthalle
13. april – Flensburg, Deutsches Haus
16. april – Bremen, Lagerhaus
18. april – Berlin, Festsaal Kreutzberg
19. april – Rust, Radio Regenbogen Award
22. april – Köln, Gloria
24. april – Mannheim, Alte Feuerwache
15. maj – Rostock, Stadtpalast
19. maj – Frankfurt, Gibson Club

 

Redigeret
04.03.2013