MØ på tur med Major Lazer – og som international headliner

Udgivet
10.09.2013
Major Lazers hovedmand Diplo sammen med MØ - nu bliver det både på single og til koncert.
Major Lazers hovedmand Diplo sammen med MØ – nu bliver det både på single og til koncert.

Efteråret bliver en international blåstempling af MØ, mener hendes bagland efter aftale om support-tur med Major Lazer netop er lykkedes.
MØ får virkelig luft under de internatonale vinger i dette efterår:

Det er netop faldet på plads at MØ spiller support til de elektroniske dancehall-stjerner Major Lazer på fire store prestigefyldte Europa-jobs med den amerikanske gruppe i Berlin, Luxemburg, Stockholm og Oslo.

Og så har sangerens eget bagland selv arrangeret en håndfuld jobs med MØ som headliner på større europæiske scener i London, Stockholm, Zürich, Bruxelles – samt Les Inrocks-festivalen på La Gicalle i Paris med 1500 tilskuere.

I alt bliver der tale om 10 nye optrædender for mange tusinder tilskuere, så MØ’s total i 2013 når op på ca. 100 koncerter – i 20 forskellige lande – og det vel at mærke mens hun stadig kun har sendt singler på markedet.


XXX 88 feat. Diplo – kulmination på kulmination

Men karrieren har også været udvikling på udvikling, og endnu en stor af slagsen kommer nu: Mandag 2. september blev MØs anden officielle single ”XXX 88” udgivet i Skandinavien, og den er allerede sikret yderligere udenlandsk interesse, fordi Diplo – Major Lazers hovedperson og bagmand – medvirker og er co-producer.  Der er international release af singlen/ep’en 20. oktober, og sammen med alle de udenlandske live-jobs skal det så gøde jorden for MØ’s album-debut, som udsendes internationalt i starten af januar (og to måneder efter i USA).

– Diplos medvirken er i den grad en anerkendelse af MØ, siger manager Bjørn Nielsen fra No Wav, der sammen med Sarah Sølvsteen, agent fra Skandinavian, er de danske hovedaktører i det store planlægningsarbejde, det kræves for at få en international lancering som denne på skinner. Bjørn Nielsen ridser Diplo-samarbejdet op:

Hurtig udvikling
– Tilbage i marts tweetede Diplo, at MØ var ”spændende” efter at have snuset hendes musik op på nettet – og så fik vi efterfølgende ham/Major Lazer til at medvirke i en session i maj. Og for tre uger siden mødtes vi så i København, hvor vi fik tilbudt Major Lazer-support-jobbene. Så det har virkelig udviklet sig hurtigt.

– Diplo er en amerikansk grammy-nomineret producer og pladeselskabsejer og er i det hele taget en meningsdanner og tastemaker i kraft af den enorme popularitet, han nyder som dj – samt hans evne til at spotte og arbejde med nye interessante kunstnere. Så samarbejdet med MØ er en blåstempling på flere fronter: Dels i forhold til album-udgivelsen, men nu også af MØ som livenavn efter aftalen om support-jobbene er kommet i hus, forklarer manageren.

Bjørn Nielsen og Sarah Sølvsteen ser de nye support-jobs som endnu et af mange højdepunkter i opbygningen af MØs karriere. For Bjørn Nielsens vedkommende har det arbejde varet tre år – Sarah Sølvsteen blev tilknyttet i august 2012 efter at være blevet ”blæst væk” over MØ på Copenhagen Arts Festival og foreslog efterfølgende et samarbejde.

Specielt de sidste 16 måneder er tingene begyndt at rulle – kulmination på kulmination. Her giver Sarah og Bjørn et lille uddrag:

MØ har været flittig i 2013 - det bliver til omkring 100 koncerter. Og efter planen endnu flere næste år.
MØ har været flittig i 2013 – det bliver til omkring 100 koncerter. Og efter planen endnu flere næste år.

Maj 2012: De engelske selskaber Primary Talent og Polydor Records reagerer på MØs ”Maiden”, som udelukkende blev lanceret via nettet. Bjørn Nielsen er sikker på, at en af de vigtigste årsager til interessen var, at MØ fra da af blev produceret af Ronni Vindahl: – Ronni har virkelig fået noget specielt frem i hende, siger Bjørn Nielsen om sin No Wav-kollega. Ronni Vindahl har også produceret den dugfriske ”XXX 88” i samarbejde med Diplo.

August ’12: ”Pilgrim” lægges på nettet, og i løbet af de næste par måneder vender toneangivende gatekeepers som Pitchfork og medier som The Guardian tommelen op til nummeret.

Oktober ’12: Amerikanerne begynder at vise interesse, og MØ tager til New York for at spille tre jobs i forbindelse med den store CMJ-festival – hendes allerførste liveshows med band. Op til det havde Bjørn Nielsen hyret et amerikansk PR-bureau for at ramme de helt rigtige medier og branchefolk. Egen-investeringen lykkedes i den grad: der kom stadig flere tilskuere og branchefolk koncert for koncert. Bjørn Nielsen husker at hans mail pludselig blev ”bombarderet”, og bl.a. engelske promotere var ved at falde over hinanden for at opleve MØ – flere kunne ikke komme ind på grund af interessen.
”Der kom simpelthen en hype blandt branchen lige i det område, hvor MØ ligger musikalsk”.

November ’12: MØ spiller tre engelske jobs – bl.a. JaJaJa – hvor de britiske agenter, der ikke fik set MØ ved CMJ endelig fik lejligheden.

November-december ’12: MØ får sub agent-aftale med store CODA Agency i London med adskillige verdensnavne på rosteren med henblik på job i UK, Australien og Asien i samarbejde med Sarah Sølvsteen. Ligeledes indgås der på dette tidspunkt samarbejde med et af USA største independent agenturer, The Windish Agency ang. jobs i USA og Sydamerika.

November-december ’12: Dialogen med pladeselskaber går i gang. ”Jeg lyver ikke, når jeg siger, at vi havde alle major labels og deres respektive underselskaber – 27 i alt – som viste interesse”, siger Bjørn Nielsen. Der indgås aftale om første internationale single-udgivelse, ”Pilgrim”, med Chess Club – underlabel til RCA.

November-december ’12: Der indgås plade og albumaftale med Sony Skandinavien.

Januar ’13: MØ optræder ved Eurosonic Festivalen i Holland, og Sarah Sølvsteen holder møder med massevis af promotere og europæiske festivaler, der gerne vil arbejde med MØ, og flere europæiske festival-aftaler landes her. I samme forbindelse flyver amerikanske Interscope og RCA (med hovedsæde i London) til Eurosonic for at mødes med Bjørn Nielsen.

Februar ’13: MØ holder release-koncert for ”Pilgrim” i London på Elektrowerkz – hendes første job som headliner. Koncerten var udsolgt.

Marts ’13: MØ spiller ni jobs på fire dage ved SxSW i Austin – engelske NME opdager MØ – Diplo lufter sin første interesse for MØ på Twitter og MØ opnår samtidig sin første feature i amerikanske Vogue.

Marts ’13: Forhandlinger med RCA afsluttes, og det ender med aftale om et album samt diverse singler – og option på tre efterfølgende albums.
Maj ’13: MØ spiller tre store engelske showcase-festivaler: Live At Leeds, The Great Escape og Dot to Dot.

Maj ’13: MØs første RCA-single ”Waste of time” udvælges til ’Hottest Record’ af den toneangivende radiovært Zane Lowe på BBC Radio1.
Maj ’13: MØ og Diplo har deres første indspilningssession i Amsterdam, som lægger grunden til den ny-udsendte single ”XXX 88”).

Maj ’13: MØ spiller på SPOT – festivalens måske mest proppede koncert –  og var for første gang headliner i København på Lille Vega, udsolgt flere uger i forvejen.

Maj-juni-juli-august ’13: MØ spiller festival-jobs som en rasende over hele Europa – fire  optrædener alene på Roskilde samt Øya, Hultfreds Festival, Pohoda, Reading, Leeds og Pitch Festival – samt i USA.

Alt det ovenstående lægger op til det travle efterår skitseret i denne artikels start – og ud over det, venter jobs i Australien i slutningen af oktober og Brasilien til december. Som headliner.

Flere tools
– Det vigtige for os i denne her opbygning har været, at vi har flere tools og muligheder: dels Mø som pladeartist, men også som live act, hvor hun nu dels er headliner eller spiller support med helt store navne, siger de to og tænker også på Danmark, hvor Store Vega-koncerten til november snart kan meldes udsolgt.

Ambitionen i nærmeste fremtid? – Vi håber selvfølgelig på et pænt nationalt såvel som internationalt salg af debutalbummet – det vil give et godt rygstød for det videre arbejde.
Og så regner vi med, at MØ skal spille endnu flere jobs i 2014 end de 100, det bliver til i år. Vi regner med 150 koncerter i takt med den stigende efterspørgsel, vi håber at opnå. Bl.a. på det amerikanske marked, fortæller Bjørn og Sarah, som i øvrigt er glade for den støtte, MXD har ydet løbende gennem de seneste mange måneder i takt med den øgede internationale forespørgsel på og udviklingsmuligheder for  MØ – efter den selvfinansierede start:
– Ellers havde det bare ikke kunnet lade sig gøre.
Og så kalder de to det i øvrigt  ”et stort privilegium” at arbejde med MØ:

– Hun er et talent, som vil det så meget. Hun indeholder en enorm produktivitet, kreativitet, personlighed og vilje til at arbejde, og dét gør det muligt for os at eksekvere de muligheder, vi får og skaber.

MØ’s travle efterår:

28/10: Sydney, Operahouse
29/10: Sydney, Goodgod
01/11: Reykjavik, Iceland Airwaves
05/11: London, Xoyo
08/11: Brussels, Ancienne Belgique
09/11: Zurich, Papiersaal
10/11: Paris, La Cigale, Les Inrocks Festival
14/11: Berlin, Columbiahalle – support Major Lazer
15/11: Luxembourg, Rockhal – support Major Lazer
19/11: Stockholm, Münchenbryggeriet – support Major Lazer
20/11: Oslo, Rockefellar – support Major Lazer
27/11: Odense, Posten
28/11: Copenhagen, Store Vega
29/11: Studenterhuset, Aalborg
30/11: Aarhus, Train

Redigeret
10.09.2013