Dansk version English version Facebook Youtube Instagram

Nyt udbrud fra smeltediglen Köln: PutPat.tv

Publiceret
Tobias Trosse med PutPat på skærmen. Selv om musikanalen endnu ikke kan ses herhjemme, kan den godt have værdi for danske grupper.

Tobias Trosse med PutPat på skærmen. Selv om musikanalen endnu ikke kan ses herhjemme, kan den godt have værdi for danske grupper.

En interaktiv, personlig  musikkanal til tv, mobil og computer. Den nye tyske tjeneste kan kun ses i Tyskland, men derfor kan dansk musik godt drage nytte af den. Faktisk inviterer kanalen selv til kontakt.

Man kan godt mærke, at der er stor koncentration af tv-stationer, online-tv-selskaber, tv- og videoproduktionsselskaber m.v. i Köln. Byen er cutting edge på området. Der sker noget – på mange planer. Og en af de tjenester, der har slået rod i de sidste år er Putpat.tv.

Putpat.tv åbnede gaten sidste år, efter tre års forberedelse, og slår sig op på at være bruger-defineret og -styret. Kanalen fanges via nettet.
– Men tag ikke fejl. Vi er ikke et fucking website – vi er musik-tv, siger selskabets direktør Tobias Trosse, der har fortid hos både MTV og Viva stående på cv’et, en erfaring der bruges som baggrund til det nye sats.

– Putpat.tv går efter at lave tv for den enkelte – personalisation-tv –  ligesom last.fm er det på radio-side, fortæller direktøren. – Vi skal kunne opfylde kravene og sammensmelte det som tv (passiv), web (aktiv) og mobil (begge dele) byder på.  Men man skal ikke kunne ”fare vild i det” a la YouTube, fortæller han. For som med last.fm lærer systemet brugerens smag at kende, og ud over de tusinder af videoer, som hvert enkelt smagsløg kan syde i rent genremæssigt (der er 45.000 videoer at vælge imellem), laver Putpat interviews, konkurrencer, livestreams, editorial shows, hitlister m.v. – og rykker altså gerne ud, hvis det rigtige emne eller det rigtig show er i farvandet.

Aktuelt for danske bands
Og her kommer danske bands og deres bagland – undskyld udtrykket – ind i billedet. ”Bare kontalt os”, siger Tobias Trosse. For selv om Putpat endnu ikke kan ses uden for de tyske sprogområde, er der altså mulighed for at blive eksponeret på denne nye musikkanal på det store tyske marked via nyhedsindslag, interviews m.v. Og så kan stationen jo ses overalt. Hjemme på tv’et, i toget på tabletten, ved swimmingpolen på mobilen – nævn selv resten.

I løbet af blot et års levetid fortæller brugerundersøgelser om op mod en mio. unikke brugere om måneden, med peaks i weekenden. Og modsat den rastløshed andre musikkanaler er vidne til med blot få minutters besøg, fortæller Tobias Trosse at putpat-brugerne i gennemsnit hænger på i 40 minutter  – netop på grund af individualiseringen.

Men der er også sten i skoen. Ud over begrænsningen rent landemæssigt – som der arbejdes på – er drømmen også at kunne linke til iTunes. Og så er man som lille, nystartet selskab med begrænset kapital også afhængig af tværgående kontakter i en fast mooving business som tv-industrien. Man skal sidde ved styrepinden hele tiden. Men starten kunne altså have været værre…

Danske grupper m.v. kan kontakte Putpat.tv via Benjamn Lehmann –  benjamin@tvrl.net