Dansk version English version Facebook Twitter Youtube Instagram

Det sagde de om den danske aften

admin

Andreas Weitkämper, Head of A&R Warner:
– Jeg kommer lige fra Nabiha på klubben Docks – det var fremragende. Men jeg skulle altså også lige nå at høre Kellermensch her. Så jeg får da hørt noget dansk musik. Kellemensch? De er huge – de kan blive rigtigt store: Deres attitude, den måde de ser ud på – den måde de indtager scenen på – sangeren stemme – deres dynamik. Det er kompleks musik. Og så med den sangstemme oven på…

Andreas Weitkämper (t.v.) og Joachim Braun. (Foto: Henrik Friis)

Andreas Weitkämper (t.v.) og Joachim Braun. (Foto: Henrik Friis)

Joachim Braun, A&R Manager, Sony Music:
Nu så jeg kun Kellermensch i aften ved den danske showcase, men har også lige set The Broken Beats i aften og så kender jeg naturligvis Ginger Ninja. Det jeg vil sige generelt er, at der er fantastisk mange gode bands og forskellige bands fra Danmark, når man tænker på landets størrelse. Og hvad Kellermensch angår så var de amazingly good. I grænselandet mellem Faith No More og The Hives – det er både moderne og der er også en masse historie i det. Og så er der nogle helt specielle personer i den gruppe. Sangeren selvfølgelig, men også bassisten – meget ekstraordinært at se på.

Yan Mangels foran Indra. (Foto: Henrik Friis)

Yan Mangels foran Indra.
(Foto: Henrik Friis)

Yan Mangels, booker, FKP Skorpio:
Jeg har været skeptisk tidligere i forhold til en decideret dansk aften på Reeperbahn, f.eks. sidste års program. Men i aften synes jeg det fungerede, bortset fra at i fremtiden bør I måske overveje at afvikle showcasen fredag i stedet – mange branchefolk er allerede taget hjem. Men jeg har set nogle gode nye acts i aften, som har fortalt mig, at der vitterligt er meget mere talent til stede i jeres land. Jeg bemærkede især Kellermensch – som jeg også prøvede at se i år på SPOT, men ikke kunne komme ind til. De er virkelig særegne med deres gotiske element og deres metal-element. Det er en blanding, som jeg tror har rigtig gode chancer for at gøre sig i Tyskland.

 Stephan Thanscheidt. (Foto: Henrik Friis)

Stephan Thanscheidt.
(Foto: Henrik Friis)

Stephan Thanscheidt, booker, Scorpio Festivals (Hurricane, Rolling Stone Weekend, Highfield, GreenfIeld (ch)):
For mig har Thee Attacks været højdepunktet i aften. Jeg kan simpelthen godt lide deres stil. Jeg hører enormt meget musik til daglig, men de skiller sig altså ud. Og så kan jeg mærke at jeres scene vokser og er i fremgang – der er en meget høj standard som er tæt på at være international. Selv har jeg booket Dúné før til Highfield Festivalen. Men der kan sagtens komme flere. I det hele taget har jeg nydt aftenen. Der er meget velorganiseret.

Andrea Heuer. (Foto Henrik Friis)

Andrea Heuer.
(Foto Henrik Friis)

Andrea Heuer, booker, Headquater Entertainment, Berlin (arbejder bl.a. med Thee Attacks):
– Sådan en dansk begivenhed er en god idé – der er kommet mange business-folk og der er pakket med tilskuere inde i salen. Så det virker helt klart ikke som en showcase-ting, men som en decideret live-aften. Men dansk musik regnes også for at være hot lige nu – som skandinavisk i det hele taget. Det er blevet attraktivt at lytte til skandinavisk musik nu – i hvert fald fra Sverige, Norge og Danmark. Og jeg så lige en plakat med Tina Dickow på vej hertil. Hun spiller to aftener i træk på Fliegende Bauten – og det er altså et stort spillested (og der er udsolgt begge dage, red.).

Torsten Mewes. (Foto: Henrik Friis)

Torsten Mewes.
(Foto: Henrik Friis)

Torsten Mewes, Head of Marketing & Communication, Believe Digital:
Den stigende interesse for dansk musik i Tyskland har noget med image at gøre, fordi de senere år har vist så god kvalitet. Så det der kommer fra Danmark i øjeblikket er hot. Hvis du på medierne får tilsendt musik med et band fra f.eks. Italien, så har de meget sværere ved at generere interesse. Selv har vi også lige været med til at give det danske band Waldo & Marsha en pris i samarbejde med Emergenza Festivalen. Vi udvalgte dem blandt 90 emner, men de stak virkelig ud som kreative. Og så er de så uspolerede og unge – da jeg ville kontakte gruppen, gav de mig nummeret på en af deres forældre!!! (prisen består i digital distribution af gruppen – når den har materiale til det – samt marketing og promotion for 10.000 euro).

Eva de Wall. (Foto: Sara Lindbæk)

Eva de Wall.
(Foto: Sara Lindbæk)

Eva de Wall, international exploitation manager i Tyskland for Sony Danmark:
– Der er vældig mange danske bands, der spiller hernede, og som får opmærksomhed i magasin-pressen m.v. Jeg selv arbejdede med Kashmir og Junior Senior i Tyskland for seks-syv år siden – samme periode hvor The Raveonettes skabte opmærksomhed – det var lige i det tidsrum bølgen startede, og som har udviklet sig flot siden. I dag er der masser af eksempler – selv arbejder jeg med Kashmir, Outlandish, Ginger Ninja og Fallulah. Men bare tag et eksempel som Aura. Hun har haft to store single-succes’er hernede som nr. 1 inden for det seneste år.

Bjørn Pfarr. (Foto: Sara Lindbæk)

Bjørn Pfarr.
(Foto: Sara Lindbæk)

Bjørn Pfarr, chefbooker, Reeperbahn Festival:
– Jo, der er en relativ stor dansk repræsentation på festivalen, men der er fordi musikken er god – ellers kom den ikke på. Selv om I og andre arrangører foreslår musikken, er det os der godkender den. Så vi har altså også ok’et The Broken Beats, Marie Fisker osv. til programmet. Og sammen med indslagene her i aften er det navne, der passer fint ind i vores profil om at præsentere upcoming navne. Det er det vores festival skal. Sidste år havde vi også topacts, som The Editors, men det flyttede fokus for meget fra det, vi gerne vil med festivalen – samtidig med at det kostede alt for mange kræfter fra vores organisation i forhold til al den anden musik vi også gerne vil lancere bedst muligt.

Stefan Juhlin. (Foto: Rene Wiborg)

Stefan Juhlin.
(Foto: Rene Wiborg)

Stefan Juhlin, co-founder Pitch and Smith, booker, agent (arbejder bl.a. med Oh No Ono og Choir Of Young Believers):
– I jeres tilfælde tror jeg at en landeaften som SPOT On Denmark er det rigtige. Jo, det er rigtigt, at musikken tæller, og ikke så meget nationaliteten. Men tag nu dette eksempel: Hvis du får tilbudt et band fra Polen og et fra Danmark, så ved jeg godt hvilket band den tyske branche vil tjekke ud først: Det danske. Og så lige en ting til. Det er en fin lille pakke i præsenterer. Tag bare svenskerne – de skal altid præsenterer nogle wierd acts. Når man prøver at trække branchepersoner til, skal varen være i orden. Det er jeres.

Jesper Nordahl (t.v.) og Michael Pass. (Foto: Sarah Lindbæk)

Jesper Nordahl (t.v.) og Michael Pass.
(Foto: Sarah Lindbæk)

Jesper Nordahl, Amager Bio og Michael Pass, Vega:
-De danske erfaringer med offentlig støtte til live-scenene er virkelig noget man lytter til hernede. Sammen med Norge og Frankrig er vi i Danmark de eneste der støtter spillestederne seriøst – og det er også grunden til, at vi er inviteret af festivalen til seminar-programmet. Men dialogen er vigtig, for spillestedernes problemer er internationale. Helt konkret f.eks. omkring støj: I alle byer kommer investorer til og ser mulighed i modernisering af kvarterer – men hvad så med spillestedet, som har ligget der i masser af år? Den slags støjer jo – og det er ikke lige populært. Eller mere overordnet: Hvordan gør vi os attraktive over for publikum om 5 år – hvordan omstiller vi os til den nye virkelighed. Det er fælles-europæiske problemer, og derfor er dialogen vigtig for os alle.