Dansk version English version Facebook Youtube Instagram

Kulturministeriet bevilliger MXD ekstra midler til at øge indsatsen i Tyskland

Publiceret
Aura Dione modtog i 2009 Eksportstøtte af MXD til etableringen i Tyskland, Østrig og Schweiz, og i 2010 støttede MXD Aura’s turné med Kool & the Gang i Frankrig.

Aura Dione modtog i 2009 Eksportstøtte af MXD til etableringen i Tyskland, Østrig og Schweiz, og i 2010 støttede MXD Aura’s turné med Kool & the Gang i Frankrig.

Kulturministeriet har bevilliget MXD 500.000 kr. i 2012 til øge indsatsen og udnytte de gunstige muligheder dansk musik oplever på det store tyske marked.

Støtten kommer fordi dansk musik har gennem de senere år fået et rigtigt godt fodfæste på det tyske marked, og udviklingen gennem de seneste to-tre år har understreget at interessen på ingen måde er stagneret – tværtimod er der masser at bygge på:

Aura indtog førstepladsen af den tyske hitliste i 2009. Volbeat er et stort hovednavn på koncertsiden. Medina gjorde sidste år sin entre med en 9-plads på hitlisten. Oh Land er i kraftig fremdrift netop nu. Og der er flere på vej: Kellermensch tegnede tidligere på året kontrakt med Universal Music i Tyskland.  Fallulah blev signet af Sony Music i Tyskland og drager på turné dernede fra september.

Dansk musik har vist sig salgbar i Tyskland, hvilket har fået den tyske branche til at vende øjnene mod nord. Thomas Rohde, direktør fra MXD, udtaler: ”Inden for de seneste 2-3 år har vi oplevet en stærkt stigende interesse for dansk musik fra den tyske musikbranche. Vi ser flere og flere tyske musikkøbmænd blandt publikum, når dansk musik er på plakaten. Og det skal hele den danske musikbranche naturligvis udnytte.”

MXD – Music Export Denmark og SPOT Festival satte således et øget fokus på den tyske musikbranche og medier ved årets SPOT Festival, hvor den tyske delegation talte 76 personer mod 46 året før. Herudover har MXD gennem årerne afviklet fremstød i Tyskland – først med afsæt i Berlin (Popkomm) og i de seneste tre år har indsatsen været centreret omkring den voksende Reeperbahn Festival, hvor MXD i samarbejde med ROSA – Dansk Rock Samråd har afviklet SPOT On Denmark. Læs om reaktionerne på det sidste fremstød fra den tyske branche her:

Thomas Rohde udtaler: ”De ekstra midler fra Kulturministeriet betyder, at vi kan brede indsatsen ud og fx styrke netværkene til Köln, hvor en stor del af de vigtigste medier i Tyskland er samlet”.

Satsningen i 2012, der har et samlet budget på 920.000 kr., omfatter tre projekter, som skal styrke den danske branches relationer og afsætning til Tyskland. Hertil kommer, at kunstnere og danske musikselskaber kan søge MXD om Eksportstøtte til egne fremstød i Tyskland.

MXDs øgede projektindsats i Tyskland vil omfatte:

  • SPOT ON Denmark i Köln
    Et nyt SPOT On Denmark-fremstød i mediebyen Köln med MXD og SPOT Festivalen som afviklere – oven i det årlige succesfulde SPOT On Denmark-fremstød i Hamburg.
  • Dansk-tysk samhandelsprojekt
    Sammen med SPOT Festivalen og den tyske brancheforening VUT, som tæller 1.200 medlemmer, samles den dansk-tysk branche i et samarbejde omkring musikeksport på hinandens markeder – via bl.a. en koncert med dansk og tysk musik i henholdsvis Berlin og på SPOT Festivalen i Aarhus.
  • Netværksaktivering
    MXD vil ansætte en projektmedarbejder, der skal aktivere den tyske musikbranche- og pressenetværk, når det gælder dansk musik – alle årets 12 måneder. Dels via udvikling af universitets- og lokalradionetværket, der ligesom i USA spiller en stor rolle i Tyskland. Dels for at sikre og udvikle en solid tysk branchedeltagelse på den danske SPOT Festival.

* MXD udgøres af DR, Roskilde Festival, KODA, ROSA – Dansk Rock Samråd og IFPI’s danske afdeling. De danske uafhængige pladeselskaber, DUP har observatør-status. MXD støttes af Kulturministeriet med kr. 3,492 mio. kr. årligt .