Dansk version English version Facebook Twitter Youtube Instagram

Velaffyret musikalsk tretrinsraket

admin
Kiss Kiss Kiss - første på banen, men fyldte huset med det samme.

Kiss Kiss Kiss – første på banen,
men fyldte huset med det samme.

Efter en mere end flot reklameoptakt fra de wienske medier med mange interviews, foromtaler, reklamespots, playliste-  og hitliste-placeringer var det torsdag aften, at prøven skulle stås for de tre danske bands ved den første SPOT On Denmark i Wien.

Fem over 22 var Kiss Kiss Kiss som de første på scenen i en tretrinsraket, der for hver 60 minutter skulle fyre et nyt dansk musikalsk led af overfor alle de fremmødte.: ”Alle” er det rigtige ord, for 10 minutter efter gruppen havde entret scenen med sin meget uptempo-prægede pumpende indie, blev entredøren lukket og  B72 mistede den sidste kanal ud til ilten, hvorefter spillestedet blev til en fortættet, emmende, tobaks-osende  sauna (jo, østrigerne må gerne pumpe ligkistesøm på ligkistesøm ned i ”mindre” forsamlinger som denne – og dét gjorde de i en grad så vi tilrejsende danskere med lethed indhentede al den tjære, vi har mistet de seneste år under den nye danske tobakslovgivnig! Godt gået Wien!).

Som fotoet antyder var der proppet HELE vejen igennem det aflange lokale.

Som fotoet antyder var der proppet
HELE vejen igennem det aflange lokale.

Nå, det blæste de unge Kiss Kiss Kiss’ere bare hen over i et tempo, der fint hamlede op med de dundrende undergrundstog, der med fem-ti minutters mellemrum (i hvert fald på dette tidspunkt) fik murbrokkerne i denne gange u-bahnbygning til at buldre og interiøret til at vibrere.  ”Broken Hearts” og de andre hit hjemmefra blev fyret effektivt af, af aftenens suverænt yngste band. Og et par forsøg på at tage farten og pusten lidt ud af koncerten fik ikke den store effekt. Tilskuerne på det proppede spillested var kommet for at få pulsen op og var ikke klar til ballader og den slags endnu…

En grænse skal da ikke forhindre forsøget
Sanger Mads Koch & co. var måske ikke tilfreds med aftenens åbningsgjob på grund af tekniske problemer på scenen, men han og resten af bandet kunne kun glæde sig over at østrigerne ikke lagde mærke til det, men  egentlig er det heller ikke så fremmed for det tre år unge band at spille internationale jobs: – Vi har været i Berlin, Schweiz og Holland før, og vores ambition er at komme ud med musikken. ”En grænse skal ikke skille os fra at prøve noget nyt”,  sagde Mads Koch og roste i øvrigt B 72 for dens tætte atmosfære.

Gruppens manager Christian Skjølstrup gik da også rundt med et stort smil på læben. Ikke blot havde han under networking-spisningen inden koncerten fået talt med en del østrigere fra mindre labels, som viste interesse i de tre kys:  Bagefter havde de bekræftet den over for ham og sagt, at der skal tales videre i tiden der kommer:

– Efter det her tror jeg på en distributionsaftale som en realistisk mulighed – det jeg er ude efter, er et mindre label hernede der, kan skabe en undergrundshype, som kan bakke gruppen op. Nu har de jo lige fået fin mediereklame – også med tv-interview og session (for net-tvkanalen Real TV, red.)  og fredag er der radiointerview inden koncerten i Salzburg.

Græsk hit – de aner ikke hvorfor
Næste Kiss Kiss Kiss-udlandsjob bliver i øvrigt Athen 1. marts: Uden at gruppen eller dens bagland vidste det, har singlen ”Broken Heart” været i rotation på Grækenlands store musikkanal gennem længere tid – teorien går på, at det er en græsk gruppe under Roskilde Festivalen sidste år, som opdagede  Kiss Kiss Kiss-singlen i festivalens medielandsby  og bragte den hjem. Lige meget hvad, skal gruppen nu spille ved et stort Vodafone-show… !

Henrik Hamilton - flot, lys stemme, også med gode korarbejder.

Henrik Hamilton – flot, lys stemme,
også med gode korarbejder.

Enkelt og mangefaceteret – udlandsdebut
Ingen havde forladt skuden, da Ginger Ninja gik på og spillede et langt varieret sæt med de mangefaceterede sange, duo-kor,  Henrik Hamiltons høje, klare vokal m.v.. Også højenergisk musik, og med glade og humøreksplosive popperler som ”Sunshine”, eller noget mere mørke ”Bone Will Break Metal” til at skille sig ud. Uanset hvad, rykkede det helt nede bagest i lokalet – og det var overhovedet ikke til at mærke på gruppen, af jobbet i Wien faktisk var det første i udlandet for gruppen. Overhovedet:

– Jamen, vi var egentlig heller ikke nervøse – det har egentlig været befriende fos os at spille her. Derhjemme er man del af scenen og bliver bedømt hver gang man spiller – sådan var det ikke helt her. I det hele taget har vi set frem til at spille i Wien. Det er en kæmpe oplevelse for os – faktisk sådan lidt eventyragtigt, sagde Hamilton.

Gruppens manager Thomas Nordquist fra PDH håber ”Sunshine” bliver playlisted i Østrig oven på al den virak showcasen har skabt både før og under –  Såvel pladeaftale som booking er da noget vi gerne vil have i  Østrig, og i hvert fald tales der distributionsaftale med diverse emner, uden at jeg vil sige mere om det: Men det vigtigste er egentlig også, at Ginger Ninja nu er blevet præsenteret hernede. Nu har østrigerne en ide om hvad de kan. Den her koncert har givet tro på os – og vi vil helt klart gerne herned igen.

Nikolaj Manuel Vonsild - karismatisk og dragende sanger.

Nikolaj Manuel Vonsild – karismatisk og dragende sanger.

Kompetence og erfaring
Mens Nordquist sagde sine sidste strofer, spillede When Saints Go Machine deres første nummer ”Armed” – og var i gang med  deres 40 minutters syntheziser-drevne og percussionprægede, mørke, storladne musik. En hætteklædt Nikolaj Manuel Vonsild i front og to pumpende keyboards og markant percussion i ryggen på ham gav udtryk af kompetence og erfaring. Og det publikum – som man ellers havde frygtet ville flygte med det sidste u-bahn-tog hjem – blev, og huggede med hovederne hele vejen til slut, da vibrationerne fra aftenens sidste nummer ”You’re The Gang” tonede ud.

Ifølge flere østrigeres mening måske aftenens mest personlige orkester (se anden artikel) – og gruppen havde da også fået en masse forhåndshype, bl.a. interview på den store landsdækkende radiokanal FM4, tv-optagelse til  netkanalen Real TV, omtale i aviser og magasiner m.m.

When Saints Go Machines agent Morgen Elley fra Skandinavian Booking var da også helt lige ud af posen omkring Østrigs-besøget:

– Det har  været fantastisk. Om noget har SPOT On Denmark været med til at lave en hype for os i Østrig. Det her har større værdi, end mange går og tror. Dels al forarbejdet omkring SPOT On Denmark-arrangementet som har været ultimativt godt, dels playlistingen af gruppen i radio og tv, og nu koncerterne gør, at der er meget mere opmærksomhed omkring os hernede.

Elley håber på at den østrigske søsterafdeling af gruppens pladeselskab EMI vil rører på sig efter dette fremstød – og det virker noget mere sandsynligt nu. Men selv er han også i gang og har booket job for gruppen i nærliggende Bratislava (Slovakiet) lige efter jobbet fredag i Salzburg.

Men det er også et band med udlands-ambitioner han repræsenterer. Dels har gruppen spillet mange jobs i Island, dels i Norge, London og Hamborg – næste punkt bliver by:Larm i Oslo om to uger, fortalte keyboard-spiller Simon Muschinsky: – Og mere må gerne komme til, sagde Muschinsky, mens B72 – på en almindelig torsdag – små småt var ved kun at være halvfyldt…