SxSW (South by SouthWest) – Tjekliste med Do’s & Don’ts

Udgivet
09.10.2017
Søren Falk Madsen fra Playground Music, Andreas Nielsen fra Koda og Thomas Jepsen fra Roskilde Festival har igennem flere år været musikbranchens ordstyrer af MXD’s årlige orienteringsmøde om SXSW – South by Southwest

Opdateret oktober 2017: Et nyt SxSW (South by SouthWest) i Austin, Texas står for døren, og faldgruberne er store og sandsynligheden for at drukne i de 3-4.000 officielle og uofficielle koncerter endnu større, men frygt ikke…

MXD har i en årrække (fra 2010 til 2016) samlet den danske musikbranche i november måned for at dele cases og erfaringer i forhold til SxSW. I de senere år har orienteringsmødet været ordstyret af branchen selv – af Søren Falk Madsen fra Playground Music, Andreas Nielsen fra Koda og Thomas Jepsen fra Roskilde Festival. 

Nedenfor følger en liste over de råd og konklusioner der er blevet draget ift. SxSW. 

SxSW er en smeltedigel af bands, musikbranchefolk, lykkeriddere og andet godtfolk. Det er en uge badet i lys, sol, kulørte lamper, gratis drinks – og rigtig megen musik. Det er en uge hvor mulighederne synes endeløse. Det er de også, men kun for dem, der virkelig lægger sig i selen og gør sit hjemmearbejde. Dem der gør det, har muligheden for at komme hjem fra Austin med mere end bare gode oplevelser i bagagen. SxSW er nemlig for dem, der agerer professionelt, er velforberedte og har et produkt, der kan skabe efterspørgsel.

Før SxSW

  • Læg en plan for hvad du vil opnå på SxSW – og vær fleksibel. Deltagelse på SxSW er i sig selv en stor økonomisk udgift, så der skal være realistiske mål og strategier
  • Læg en plan for hvad du vil opnå i USA generelt – lav gerne en tidslinje
  • Sæt dit US/DK hold med omhu
  • Visum!!! Tag ikke af sted uden arbejdsvisum. Det ordner sig ikke bare når du står i lufthavnen. Der gælder specielle regler og dem håndhæver de i USA. Og søg visum i rigtig god tid (læs mere i bunden af denne artikel)
  • Tag ikke på SxSW uden at have sat dig ind i, hvordan musikmarkedet og -branchen fungerer i Nordamerika (læs mere i bunden af denne artikel)
  • Lav en plan for hvordan du vil udrede udgifterne til visa, PR-materiale, rejser, hotel, evt crew, etc
  • Snak med (branche)folk, der har erfaring med SxSW
  • Hav en PR-strategi parat. Selvom du måske er en del af et evt. MXD-tiltag, er der stadig 99,99 % af SxSW du skal have dækket ind
  • Vær sikker på, at du har gjort alle forsøg på at få agenter, bookere, labels, publishers, musik supervisors og alle andre med interesse i din musik, til at komme til dine showcases – og prøv så lige igen…
  • Hav en strategi for din tilstedeværelse på de sociale medier op til SxSW – og vedligehold den
  • Hav en EPK eller lignende ”visitkort” liggende på din hjemmeside, Facebook, etc.
  • Definer nogle klare mål med deltagelsen på SxSW: For den første deltagelse og for potentielle fremtidige deltagelser på SxSW – hav en dynamisk plan
  • Hav så mange møder på plads som muligt før SxSW, MEN vær også fleksibel. Muligheder åbner sig op i løbet af SxSW
  • Klargør de oplæg/pitches du skal bruge: 1. Til møder hvor der er god tid 2. Til de hurtige møder i elevatoren, baren, etc.
  • SxSW består af et officielt og et uofficielt program: Derfor er der masser af muligheder for at spille flere jobs. Lav research på hvilke firmaer/brands, der tidligere har haft/sponsoreret showcases på SxSW. Måske de gør det igen?
  • Store events er ikke nødvendigvis nøglen til de rigtige folk. Vær derfor også meget opmærksom på små og mindre events
  • Hav batteri-back-up til din telefon og husk din mobiloplader

For bands:

  • Hav en manager med så I kan koncentrere jer om at være, ja, band – hvis I har ingen manager, så hav på plads hvem i bandet, der tager sig af det forretningsmæssige
  • Lav en tight og gennemtænkt setliste hvor I – slet og ret – spiller jeres bedste sange. Det er nu I skal holde det simpelt og ikke eksperimentere. Og spil de absolut bedste sange som de første. Forbered: 1. En setliste på 20 min. – GREATEST HITS, en setliste på 30 min og en setliste på 45 min. Husk at folk shopper utrolig meget på SxSW. De kommer til en koncert og er ude igen efter 1 – 5 numre medmindre de er fuldstændig overbeviste og bare vil høre mere – og hvis I har et stensikkert hit, så spil det to gange!
  • Husk, det er en showcase IKKE et show!
  • Hav en simpel scene-produktion/plan klar – og samarbejd med de artister I evt. skal træde op med ift. at bruge fælles gear
  • Vær så samspillede som muligt/lær at spille på en papkasse – SxSW er et studie i gear, der ikke virker… Hav flere back-ups klar hvis batterierne i pedalerne går døde, hvis computeren strejker, hvis guitarstrengene springer, etc.

Under SxSW

  • Hav en pakke/visitkort klar, der præsenterer bandet bedst muligt og bak den op af udklip/udtalelser fra nationale såvel som internationale medier og musikbranchefolk – HUSK at folk får tonsvis af materiale under SxSW, så gør dig umage med dit ”visitkort” og lad det stå ud fra mængden
  • Vær opmærksom og impulsiv; det kan godt være du har en klar plan, men der kan pludselig dukke en uventet mulighed op
  • Hils på folk når du får muligheden – hold dig ikke tilbage, men gør det på en sober måde
  • Hav tid til at summe rundt og opleve SxSW: Day parties, paneldiskussioner, etc. Det vil gøre dig klogere på det nordamerikanske marked, branche-tendenser, etc
  • Skal der siges noget under koncerten, så gør det klogt og med omhu. Men sig hvem I er – flere gange
  • Vær manager og ikke tour-manager! Fuld fokus på at være til stede, snakke med de rigtige mennesker og være opmærksom på de folk, der er til stede i salen
  • Skriv altid hvem/hvad/hvornår bag på de visitkort du måtte få
  • Vær til stede på de sociale medier under SxSW
  • Vær høflig og imødekommende over for de mennesker du møder – lige fra de frivillige stage hands til pladeselskabsbosser
  • Datatrafik på din telefon kan være dyr i USA…
  • Lad aldrig din telefon løbe tør for strøm…

For bands:

  • Vær i god tid til de koncerter I skal spille. Trafikken er heftig under SxSW. Kommer I for sent er det bare ”too bad”
  • Lad publikum vide hvem jeres manager er og hvor hun/han står under koncerten
  • Og spil så det bedste set I har lært…

Tilbage fra SxSW

  • Følg op på alle dine møder og nyskabte kontakter
  • Gør brug af al den mediedækning du fik under SxSW
  • Evaluer resultater fra SxSW:
    • Hvad er opnået/ikke opnået?
    • Hvordan efterlader det dig ift. den initiale plan?
    • Læg en plan for de næste aktiviteter

Læs mere

Vil du vide mere om SxSW eller det amerikanske musikmarked generelt, kan du læse videre her:

MXDs fremstød på South by SouthWest (SxSW) i 2016 – sådan støtter vi din musikeksport

A few points about entering the US by Attorney Matthew Covey

How foreign artists pay their taxes in the US

Which Visa to apply for when travelling to the US as an artist

Planer om USA-turné? Vær i god tid, endda MEGET god tid

 

Redigeret
09.10.2017