SxSW: Forbered jer på mødet med den gigantiske festival

Udgivet
08.11.2012

South By SouthWest-festivalen i Austin, Texas virker som en magnet på mange danske grupper. Festivalen har været en succes for de få – men oftere en stor skuffelse med spildte muligheder for flertallet og en unødig høj udgift for et ellers stramt band-budget. I forhold til 2013-udgaven af festivalen kommer MXD nu med en række konkrete initiativer, der kan støtte op om og orientere danske håbefulde i form af pr-kampagne, SxSW-networker, infomøde, knowhow-rådgivning  etc.

South By SouthWest-festivalen i Austin, Texas er et berømt udstillingsvinde for musik. Men det kan også være en blindgyde og en unødvendig meget stor udgift på et band-budget, hvis man ikke er godt forberedt, fordi man alt for let kan drukne i mængden med 3-4.000 koncerter på få dage og horder af bands, der alle vil have opmærksomhed.

I forhold til 2013-udgaven af festivalen 12.-17. marts vil MXD stå for en stærk pr-kampagne – for fire bands, der udvælges af amerikanske samarbejdspartnere efter forudgående ansøgning fra interesserede bands. Kampagnen vil køre før og under festivalen. Desuden arrangerer MXD på forhånd informationsmøde for alle interesserede danske bands og solister. Der vil være en MXD-networker til stede under selve SxSW-festivalen for at trække amerikansk og international branche til danske koncerter. Og så opfordrer MXD allerede nu SxSW-bands til at komme i gang med at søge om det nødvendige arbejdsvisum. Ellers er alle drømme og udgifter nemlig spildt. Og dén proces er laaaang!

Fokusér indsatsen
MXD’s leder Thomas Rohde fortæller om 2013-fremstødet på SxSW:

– MXD’s holdning og arbejdsmetode vil fortsat være: Fokusér indsatsen. Dette gælder både i relation til MXD’s arbejde, som for de bands, der overvejer at tage dertil: Timingen skal være rigtig og hjemmearbejdet skal være gjort. Er dette ikke på plads, bliver grundlaget for et forretningsmæssigt udbytte af rejsen spinkelt og chancebetonet. Og det kan MXD naturligvis ikke støtte. Vores mission er at opbygge forretningen omkring musikken. Så vi fokuserer indsatsen – både i relation til uddeling af eksportstøtte, hvor blot de allerstærkeste ansøgninger støttes, men også i relation til vores eget arbejde under festivalen, hvor vi i 2013 bl.a. bakker op om de danske bands egne aktiviteter med en intensiv pr-kampagne.

Læs mere nedenfor og notér de vigtige deadlines.

MXD og SxSW 2013:

  • Søg om at blive en del af MXD’s pr-fremstød for udvalgte danske bands på SxSW 2013. Fremstødet afvikles i samarbejde med amerikanske Planetary PR.
  • Infomøde 11. december om SxSW. Sæt kryds i kalenderen. Deltagelse i mødet er obligatorisk for bands/branchepersoner, der har fået tilsagn om eksportstøtte til SxSW 2013.
  • Hold MXD orienteret om jeres SxSW-aktiviteter og -planer. MXD har en networker ”på pletten” under SxSW, som vil forsøge at tiltrække internationale branchefolk til flest mulige danske showcases.
  • Søg om visum NU, hvis du/I skal optræde på SxSW 2013. Vejen til et visum kan være lang (og dyr).

PR-fremstød i samarbejde med Planetary PR
MXD – Music Export Denmark arrangerer et pr-fremstød i forbindelse med den amerikanske branchefestival South By SouthWest (SXSW), der afvikles i Austin, Texas fra 12. til 27. marts 2013 (musikdelen er 12.-17. marts).

I Planetary PR har MXD fundet en stærk samarbejdspartner. Planetary PR har både kontorer i LA og Boston og arbejder til daglig med en lang række kunstnere som Bloc Party, Black Keys, Cold Specks, Justice og Kings Of Leon.

MXD kan maksimalt tage fire bands med i sådan et fremstød, og som bekendt er det enormt vigtigt, at der startes i god tid. Derfor er der ansøgningsfrist allerede 10. december (søg også hvis I afventer svar fra SXSW). Desuden vil de udvalgte bands blive bedt om at aflevere 350 promo-cd’er til MXD, som vil blive brugt af Planetary PR til at sende ud til både online medier, college/web-radio og branchefolk. Udover fysiske cd’er vil der også blive brugt digitalt pr-materiale, video-features, mp3 give-aways etc.

Alle danske bands, der er blevet booket til SxSW, kan søge om deltagelse i pr-fremstødet.

Bemærk, at pga. kapacitetsbegrænsninger kan vi ikke give deltagelse til alle ansøgere. MXD vil nedsætte en jury af amerikanske branchefolk og medarbejderne hos Planetary PR, som udvælger de danske deltagere – de danske bands udvælges altså efter det pull-princip, som også gør sig gældende for alle ”SPOT On Denmark”-fremstød.

Motiveret ansøgning sendes til sxsw@mxd.dk senest 10. december.

Infomøde om SxSW
Tirsdag 11. december kl. 15.30 afvikler MXD informations- og vidensdelings-møde i Amager Bio for alle de deltagende bands, der skal til SXSW. Deltagelse på dette møde er en forudsætning for at få støtte fra MXD og for at komme i betragtning til deltagelse i pr-fremstød.

Infomøde-tilmelding til sxsw@mxd.dk (deadline 9. december)

MXD-networker på SxSW
Anders Meisner, projektleder hos MXD, vil være til stede under SxWS og vil invitere branchefolk til de forskellige showcases og hjælpe med evt. kontakter. For at gøre dette arbejde så effektivt som muligt bedes i holde Anders Meisner opdateret med evt. ønsker om hvilke slags branchefolk I har i sinde at møde, og hvad status på nuværende tidspunkt er mht. diverse set-ups.

Send info til sxsw@mxd.dk

Søg om visum NU!
Ansøg gerne om arbejdsvisum op til fire måneder før afrejse til SxSW. Dette er en enorm tidskrævende proces. Mange bands er nødt til at hyre et firma for at få dette til at fungere. Man skal også regne med at dette er en betydelig udgift (regn med ca. 2000-2500 USD). Ring til den amerikanske ambassade i København og hør nærmere. Forberedelse og tid er altafgørende, da vi hvert år hører om bands, der ikke får deres visum til tiden. Man skal have et ”working visa” for at spille til SxSW. Et normalt turist-visum er IKKE nok.

Læs mere her: http://sxsw.com/travel/visa-faq

Ansøgning om Eksportstøtte fra MXD til deltagelse på SxSW
Der kan søges om eksportstøtte til deltagelse på SxSW. Der kan søges særskilt til dette eller i en større ansøgning, som også vedrører andre aktiviteter. Næste ansøgningsfrist om ”eksportstøtte til markedsudvikling” er 15. januar 2013.

Der kan søges her.

Gode råd om SXSW
Du kan læse mere om forberedelse og Do’s and Don’ts i MXD’s knowhow-sektion, hvor SxSW-veteranen Søren Falk Madsen fra Playground Music giver tip fra sig. Læs her.

Og samme sted har Volcano’s Jesper Majdal tidligere givet sine råd videre om det amerikanske marked – og tilhørende problematikker. Læs her.

 

Redigeret
08.11.2012