Dansk version English version Facebook Twitter Youtube Instagram

Business, blod og brækkede fingre

Gæsteblogger

WCFO15-3
Hvert år står MXD for invitationsarbejdet af internationale branchefolk til When Copenhell Freezes Over og en eftermiddag fyldt med networking med den danske branche. I år var tyve internationale branchefolk mødt op på Vega for at se fem danske metalbands vise talentet frem. Responsen var positiv fra de udenlandske gæster, der også mener, at Copenhell har gjort Danmark til en mere interessant metalnation. 

Af Daniel Pilgaard, journalist ved Devilution, webmagasin for hård rock og heavy metal.

”Udlandets øjne er rettet mod Danmark. Når et lille land er i stand til at skabe Volbeat og en metalfestival, der efter få år har Iron Maiden på plakaten og tiltrækker 14.000 gæster, så er det ikke noget, der bliver ignoreret.”

Sådan lyder det koncist fra Frank van Liempd. Han driver Petting Zoo Propaganda, der i årevis har lavet promotion for store metalselskaber, som blandt andre Relapse og Spinefarm Records.

Hollandske van Liempd befinder sig på Lille Vega sammen med cirka 20 andre internationale agenter, bookere og journalister fra musikbranchens hårde afdeling. De er inviteret til det kolde København for at netværke og ikke mindst for at overvære fem vidt forskellige danske bands til When Copenhell Freezes Over, der i lørdags fandt sted for tredje gang.

Deltagelse kan være guld værd

WCFO blev afholdt første gang i 2013, hvor blandt andre de nu opløste The Psyke Projekt var inviteret med. Tjansen medførte, at de spillede en række koncerter i Holland. Så der er altså potentiel handlekraft bag de blikke, der hviler på grupperne, der hver har en halv time til at være hundrede procent på og gøre deres bedste indsats.

Medarrangør og festivalleder for Copenhell Jeppe Nissen har også bemærket, at den danske scene har fået en stigende interesse fra udlandet:

”Branchefolkene vil meget gerne komme og se, hvad der sker her i landet. Det er en ny tendens, og det har WCFO en andel i. Og det kan være guld værd, for det er virkelig ikke nemt for bands at bryde igennem i disse tider”, forklarer han.

MXD’s projektleder Anders Meisner var også tilfreds med engagementet fra de internationale branchefolk og deres interesse for dansk kultur.

“Projektet bliver bedre og bedre, år for år. Og der kom konkrete eksportresultater allerede i løbet af aftenen. Det vidner om et højt niveau blandt bandsene og en stor købekraft hos de branchefolk, vi havde inviteret. Vi kan også konstatere en stadigt stigende interesse for at komme til Danmark og opleve vores kultur. Mange af branchefolkene ankom tidligt og havde lagt et stramt program for at besøge museer, smage den danske nordiske mad og opleve Københavns kvarterer. Herefter var der arrangeret møder med danske branchefolk om nye projekter.”

Networking på Mikkellers nye restaurant Warpigs. Mikkeller blev for nyligt kåret som verdens tredjebedste bryggeri.

Metal skal lyde autentisk

Da klokken passerer midnat, og musikken er slut, har aftenens niveau såmænd også efterladt et positivt indtryk hos de udenlandske gæster. Seks timer tidligere tyvstarter arrangementet dog på Ideal Bar, hvor de erfarne producere Tue Madsen, Jacob Hansen og Jacob Bredahl gæster en paneldebat om lyd og produktion.

”Når man hører alle instrumenterne indspille på samme tid, så lyder resultatet også som rigtig musik”, kommer det fra Tue Madsen, der har internationale navne som The Haunted og Sick of it All på cv’et.

Citatet er et passende billede på en musikgenre – en livsstil for mange fans – hvor begreber som autotune og copy/paste-indspilning ikke er velanset. Heavy metal skal føles og lyde autentisk, synes konklusionen at være på debatten. Genrens public service-frontkæmper, vært på P6’s Sort Søndag Anders Bøtter, er ordstyrer i panelet og når knap nok at trække vejret, før han også som konferencier skal introducere aftenens første navn i Loungen, der ligger på øverste etage i den ikoniske bygning på Vestebro.

”Outlaw Death Metal” slog ikke helt til

Her står den unge trio i Paceshifter. De stammer fra Holland og er en del af en bytteaftale, Music Export Denmark har arrangeret med Burma ROCKS! – en pendant til WCFO – som et af aftenens danske navne senere hen udvælges til at spille på.

Paceshifters blanding af emo og alternativ rock glider udmærket ned, men størstedelen af arrangementets små 400 gæster virker skuffede. Copenhells brand forbindes med mere hårdtslående musik end den, de unge hollændere leverer, så glæden er større over næste indslag på Lille Vegas scene.

Deus Otiosus

Deus Otiosus

Deus Otiosus spillede på Copenhell i 2013 og har på fire år udsendt tre plader, der har modtaget enormt positiv kritik i såvel de danske metalmedier som i udenlandske undergrundsmedier.

Gruppen fra København betegner selv deres musik som ”Outlaw Death Metal” og lader sig ikke sætte i bås af én bestemt genre. Kombinationen af dødsmetal med elementer fra thrash- og black metal er effektiv på plade. Men kvintetten har svært ved at eksekvere brutaliteten ud over scenekanten denne aften.

Tilstedeværelsen virker ikke helt på plads, og især frontmand Anders Bo Rasmussen har svært ved at få publikum med sig. Et nyt nummer ved navn ’Greater Horror’ understreger dog, at Deus Otiosus stadig har styr på sangskrivningen.

Blod og brækkede fingre

Hexis har derimod ingen problemer med at få publikum med sig. Den støjende blanding af hardcore og black metal på sidste års debutplade, ’Abalam’, fik ros af kritikerne. I kølvandet på udgivelsen spillede gruppen under opvarmningsdagene på Roskilde Festival. Blot én tjans blandt mange.

Siden 2010 har Hexis spillet omkring 400 koncerter i udlandet – alene 128 af dem i 2014 – hvilket simpelthen må være rekord for et dansk orkester. Frank van Liempd fortæller, at han lige har købt deres split 10”’er med amerikanske Primitive Man og har store forventninger til koncerten.

De bliver i den grad indfriet af det erfarne liveband.

Hexis

Hexis

Loungen er mørklagt og stoppet til bristepunktet, mens røg og heftigt stroboskoplys får scenen til at glimte som en krigszone, flankeret af lyden fra pludselige støjende guitarer og frontmand Filip Andersen, der som noget af det første kaster sig henover publikum, der massivt vælter rundt i hinanden. Det går voldsomt for sig. En pige får revet en piercing ud, så blodet sprøjter, og en dansk metalskribent indkasserer et par brækkede fingre under vanviddet, der uden undtagelse står på i små 25 minutter.

Begejstret tysker og eksplosiv duo

Hexis gør indtryk på de udenlandske gæster. Især hos Gunnar Sauermann, der udpeger dem som aftenens bedste indslag. Tyskeren skriver for Metal Hammer (DE) og er bosat i Frankrig, hvor han er ansat på Season of Mist, der arbejder sammen med store black metal-navne som Mayhem og 1349.

Fossils

Fossils

Gunnar Sauermann erkender, at de tyske metalmedier måske ikke har tilstrækkelig opmærksomhed rettet mod dansk musik i forhold til, hvad landets scene fortjener, men tilføjer, at tiltag som WCFO og Copenhell – som han kalder ”in the Champions League of European metal festivals” – er godt på vej til at ændre på den manglende interesse i Europas største land, der har stor tradition for at dyrke heavy metal.

Næste band får også gæsterne til at spærre øjnene op. Fossils åbnede sidste års Copenhell, og duoen, der kun gør sig i trommer og bas, får det maksimale ud af deres eksplosive evner på instrumenterne.

På papiret lyder Fossils måske ikke som noget, der umiddelbart burde være en succes, men publikum står som sild i en tønde i salen og virker helt opslugt og revet med. Især da den århusianske helt og tidligere frontmand i Hatesphere Jakob Bredahl dukker op på scenen og forvandler duoen til en trio med heftig vokal. Det går rent ind hos publikum.

Danmarks Glenn Danzig og cool knallert-rock

Det samme gør sidste koncert i loungen. Den københavnske hardcore-kvintet Night Fever har igennem de seneste år huseret i undergrunden og har for længst slået deres navn fast som et energisk liveband.

Night Fever

Night Fever

Men den mere etablerede del af metalbranchen synes først for alvor at have fået øjnene op for Night Fever i løbet af det sidste halve år i kølvandet på gruppens sprængfarlige plade ’Vendetta’. Skivens første nummer, ’Take it to the Max’, indleder koncerten og forvandler straks Loungen til en mindre orkan.

Iført læderjakke over sin muskuløse overkrop og med sort, tilbageslikket hår ligner forsanger Salomon Segers en ungdommelig, pissearrig dansk udgave af Glenn Danzig. Vokalen og inspirationen fra The Misfits – blandt mange andre hardcore punkgrupper – er da heller ikke til at tage fejl af.

Lyden er desværre ikke helt i Night Fevers favør, men det slår ikke gruppen ud af kurs. De fremstår ustoppelige på Loungens lille scene, imens publikum foran frådende kaster sig rundt i hinanden.

Sidste indslag er de ukuelige knallert-rockere Förtress, der igen leverer en autentisk omgang rock ’n’ roll fuld af svedige guitarriffs og soli, der slår gnister.

Kvartetten synes at have bidt sig fast som branchens nye darlings i den her klassiske genre, og populariteten blandt det opildnede publikum er heller ikke til at tage fejl af. Sveden pibler af både band og publikum, der stagediver over hinanden, og selv Anders Bøtter kan ikke holde sig i ro, så radioværten dukker op på scenen under sidste nummer og svinger sit krøllede garn rundt.

Förtress

Förtress

Synligt potentiale og anbefaling på Facebook

Förtress sætter et fint punktum for en aften i selskab med fem alsidige danske bands, som de udenlandske gæster er enige om, at der er synligt potentiale i. ”Dog der er stadig noget at arbejde på, for nogle mere end andre, for konkurrencen er benhård i det store udland”, lyder det ærligt fra Gunnar Sauermann.

Men tyskeren har overordnet set flest rosende ord at sige om arrangementet, som han kalder en stor succes.

Night Fever

Night Fever

Jeppe Nissen er også meget tilfreds med aftenens forløb og påpeger, hvor uvurderligt branchefolkenes kendskab til den danske scene er, også selvom arrangementets succes ikke er noget, der lader sig måle over night.

”Måske sker der ikke sket noget lige nu og her, men når et band eventuelt udkommer med deres anden eller tredje plade, er de allerede på de udenlandske gæsters radar og skal ikke til at starte fra scratch”, lyder det fra Copenhell-chefen.

Gæsternes oplevelser kan også sprede sig som ringe i vandet. Frank van Liempd blev med sine egne ord ”blæst omkuld” af Night Fever, og det indtryk var han ikke sent ude med at dele med sit netværk af venner på Facebook.

Som den hollandske promoter nemlig skrev mandag aften på sin profil med et link til hardcore-gruppens musik: ”Check these guys out, saw them live on Saturday – they blew me (and everyone else) away. Enjoy!