ESNS: Iceage skaber fans gennem lokale aftaler verden over

Udgivet
30.01.2018
Iceage © Sara Lindbæk

Af Eva Laksø

Køen snor sig sig langt hen ad gaden udenfor det legendariske rock-venue Vera, allerede inden Iceage går på scenen onsdag kl. 23:45 på Eurosonic Noorderslags første dag. Og det er ikke overraskende, for Iceage er et af de mest velkendte danske bands på årets festivalprogram, der med Danmark som udvalgt fokusland rummer i alt 22 danske bands under overskriften “Denmark Blooms At Eurosonic”.

Lokale labels kan præsentere bandet på den rette måde

Iceage har siden deres debutalbum ‘New Brigade’ fra 2010 været i front for den danske punkscene, og populariteten på Eurosonic reflekterer den internationale interesse for bandet.

Iceage er et af de mest aktive danske bands internationalt gennem de sidste ti år, målt på touraktivitet, medieomtale og ikke mindst fanbasens loyalitet. Det danske punkband er blevet darlings med deres kompromisløse, fremsynede udgivelser og liveperformances fra Japan til Sydamerika over Rusland og USA.

Bandets manager Nis Bysted fra Escho fremhæver især bandets samarbejde med lokale labels og promotere i forskellige territorier som en væsentlig årsag til bandets succes.

“At udgive på de lokale labels har været en rigtig god oplevelse for os. De forskelige labels var eller blev venner med bandet og hjalp, når de besøgte landene. Live handler det for os om at få bandets musik ud til så mange forskelige mennesker som muligt, og derfor har det altid været vigtigt at spille i lande og byer, hvor miljøet omkring Iceages musik kunne blive stærkt,” fortæller Nis Bysted.

Nis Bysted har været manager for Iceage, siden bandet var meget unge og meget punkede debutanter til i dag, hvor kvartetten både er lidt ældre og lidt mere rocket. I den periode har Iceage turneret verden rundt flere gange og udgivet tre album, som oftest licenseret til forskellige labels i forskellige territorier, selvom bandet siden 2012 har været signet til det internationale label Matador.

“Jeg mener ikke, at der har været nogen ulemper ved at arbejde med flere udgivere, det har kun været positivt,” siger Nis Bysted og fremhæver især det japanske label Big Love som vigtigt for bandets udbredelse i landet: “Den første plade udkom i 7 forskellige versioner: to danske, en japansk, tre amerikanske og en engelsk, som blev distribueret i Europa. Efterfølgende albums er udkommet i en dansk Escho-version, en japansk Big Love-version og så worldwide i en Matador-version. Den japanske har altid været spændende at lave, fordi teksterne bliver oversat til japansk og fordi deres udgivelser altid har en lidt anderledes grafik. Samtidig har Big Love både en forretning i Tokyo og arrangerer koncerter, så de har altid været vildt gode til præsentere bandet på deres helt egen måde i Japan,” siger Nis Bysted.

Streaming kan forbedre nicheartisters eksportmuligheder

Siden Iceage debuterede med debutalbummet “New Brigade” i 2010, har streamingens stigende udbredelse og vinylens vækst forandret måden, musik kan komme ud til lytterne på. Iceage har altid været stærke på fysisk salg, pointerer Nis Bysted og uddyber: “Jeg har indtryk af, at mange i dag køber en plade, men lytter via streaming. Der er stadig et ønske om at eje en plade og om at støtte et band på den måde i dag.”

Samtidig med væksten indenfor vinylsalg, er det voksende streamingmarked internationalt godt nyt for et nicheband som Iceage. Stigningen i streaming gør det lettere at få musikken distribueret bredt ud og gjort tilgængelig for endnu flere potentielle fans.

Ifølge Nis Bysted er det vigtigt for nichebands at være tilstede på mange markeder samtidig, og der er streaming en fordel. “I Sydamerika og især i Asien har Iceage et stort følge, men fysisk distribution er en udfordring. Her kan streaming være en god mulighed. Det bliver spændende at se, hvordan streaming udvikler sig i de områder over de næste par år,” siger Nis Bysted. Den lettere adgang til musikken gennem streaming verden over kan gøre det muligt at turnere i andre lande end de gængse, og det er en fordel for Iceage. “Det har altid været vigtigt at spille i lande og på steder, der var spændende og anderledes. Spredning og oplevelser for bandet har været hovedmålet, når vi har kigget efter koncerter,” fortæller Nis Bysted.

Koncerten på Eurosonic skulle også gerne bringe bandet ud i nye territorier. Tilbage på Vera spiller Iceage hovedsageligt nye sange, hvor kvartetten er udvidet med violin og horn. Iceage spillede på Eurosonic for første gang i 2012, og spiller derfor deres anden koncert på Eurosonic i år, som dermed allerede er en næsten legendarisk koncert, idet festivalen sædvanligvis kun booker bands een gang i løbet af deres karriere.

“Iceage spiller på Eurosonic, fordi det er en god mulighed for at prøve den nye form af med violin og horn, og samtidig præsentere den for mennesker, der arrangerer koncerter og festivaler,” fortæller Nis Bysted om Iceages håb for koncerten på Eurosonic.

Iceage © Sara Lindbæk

Denmark Blooms at Eurosonic er arrangeret af MXD – Music Export Denmark i partnerskab med SPOT Festival.
Denmark Blooms at Eurosonic er supportet af Udenrigsministeriet, Kulturministeriet og Dansk Kunstfond.

Redigeret
30.01.2018