Flot søgning til allerførste JaJaJa Festival

Udgivet
13.11.2013
Mew - gav deres første London-koncert i fire år - men havde statdig publikumstække. (foto: Monica Santos Herberg)
Mew – gav deres første London-koncert i fire år – men havde statdig publikumstække. (foto: Monica Santos Herberg)

Fuldt hus begge dage til det fællesnordiske musik-eksportfremstød i London, der over to dage fokuserede på mad, film, design – og så musik, hvor Mew var et tilløbsstykke.

2500 inde fredag – 1500 inde dagen efter. Kom så ikke og sig, at London-publikummet og -branchen ikke er til at lokke ud af stolene til nordisk musik og kultur.

Nogenlunde sådan må konklusionen være oven på den allerførste JaJaJa Festival, som i weekenden fyldte det kendte spillested The Roundhouse i London-bydelen Campden.

Anna Hildur Hildibrandsdottir, program director hos NOMEX (de nordiske musikeksportkontorer), er stadig for tæt på begivenheden til at have et totalt overblik over hvad der gik godt og skidt, men overordnet er hun meget tilfreds med denne første festival:

– Tilskuermæssigt havde vi en glimrende fredag, og hvor det var klart, at Mew var et meget stort trækplaster – de har stadig et meget stort publikum efter deres tid herovre. Men at der kom 1500 lørdag, var også meget opmuntrende, for der havde vi ændret på The Roundhouse indretningsmæssigt for at huse de andre projekter, vi præsenterede sideløbende med koncerterne, som Label Market og Pop-Up Restaurant. Så dér kunne faktisk heller ikke være flere,  fortæller Anna Hildur.

Hun kalder det selv for ”a big achievement” for JaJaJa-holdet at fylde så stort et spillested som The Roundhouse, og mener at der er flere grunde: Dels har festivalen baseret sig på englændere samt nordiske medarbejdere  bosiddende i London og med indgående kendskab  til markedet. ”Et rigtigt godt team”.

Et langt konsekvent arbejde
–  Men det skyldes også et langt konsekvent arbejde siden vi startede med JaJaJa-klubaftenerne på The Lexington (anden populær London-klub tæt på King’s Cross, red.) i 2009. Ikke bare er vi blevet ved med at præsentere gode up-and-coming nordiske navne – vi har også holdt ved de engelske kuratorer, som vi har fået til at udvælge musikken til JaJaJa-koncerterne. Det vil sige, at folk som Huw Stevens (BBC), Simon Raymonde (pladeselskabet Bella Union), John Kennedy (Radio XFM) m. fl. følger os, kender til vores arbejde og er en slags ambassadører, siger Anna Hildur.

Anna Hildur - har boet i London i 22 år.
Anna Hildur – har boet i London i 22 år.

Stort erfaringsgrundlag
Anna Hildur har boet i London i 22 år og har både studeret, arbejdet som journalist og siden arbejdet i musikbranchen – bl. a for Iceland Music Export siden 2007, og siden januar 2012 som programme director for Nomex, så hun kender den engelske branche rigtig godt.

Hun erkender, at det engelske marked ér vanskeligt at arbejde med, fordi det er hovedbase for musikindustrien og nærmest druknes i musikere og deres bagland, der tilbyder sig. På den anden side mener hun også, at den nordiske musikscene, står sig rigtigt godt pt.:

Mums - skandinaviske smagsprøver på JaJaJa-festivalen...  (foto: Monica Santos Herberg)
Mums – skandinaviske smagsprøver på JaJaJa-festivalen… (foto: Monica Santos Herberg)

– Der er flere og flere bands fra Norden, som kommer hertil. Ligesom der er en anerkendelse af den musikalske kvalitet de nordiske bands står for – såvel som nordisk kultur i det hele taget, siger Anna Hildur og kan pege på JaJaJa Festivalens svenske Café, islandske burgerbar og andre nordisk-kulinariske indslag, kunst, design-indslag, label-markedet med nordiske pladeselskaber og dokumentarfilm-delen som meget populære indslag blandt de besøgende – ud over musikken, hvor Rangleklods og Broke deltog fra dansk side ud over Mew.

JaJaJa op på et højere niveau

Nomex’ formand Gunnar Madsen deler Anna Hildurs holdning, om at JaJaJa fik en god start som festival:  – Arrangementet var velafviklet, billetsalget godt, der var mange branche-folk – også fra andre kulturelle cirkler end musikken. Alt i alt kan man kun være glad for, at det lykkedes at løfte JaJaJa-initiativet op på et andet niveau, siger han.

Mens Nomex nu skal til at evaluere, om der skal være en ny festival næste år, og hvad der i givet fald skal være indholdet (skal det baseres på både store og små navne som i år, skal det være tvær-kulturelt osv?), så slår Anna Hildur fast at JaJaJa-klubaftnerne hver anden måned på The Lexington fortsætter med sin præsentation af nye up-and-coming nordiske navne.

Næste gang bliver 28. november med danske Nabiha sammen med Yast (Sverige) og Jaakko Eino Kalevi (Finland).

Læs Gaffas reportage fra JaJaJa Festivalen “Det hippe Norden” her.

 

Redigeret
13.11.2013