Dansk version English version Facebook Twitter Youtube Instagram

Ja Ja Ja i Wien med Sekuoia ramte mere end 1 million østrigere

Thomas Rohde

JaJaJa_Vienna_FlyerEfter 5 år med SPOT on Denmark i Wien (og masser af konkrete eksportresultater for dansk musik), besluttede MXD og SPOT i år at invitere sine nordiske kollegaer med indenfor i varmen.

Den 30. januar 2015 projektledte MXD således den første Ja Ja Ja klubaften i Wien med 5 bands fra Danmark, Finland, Island, Norge og Sverige.

Ligesom de danske aftener, fik den nordiske aften en massiv omtale i de østrigske medier:

ORF.at (østrigsk største webside) bragte en stor feature om nordisk musik og Ja Ja Ja.

Radio FM4 (som svarer til DR’s P3) havde Ja Ja Ja-artister i deres morgenshow. Ö1 (en anden national radiostation) bragte en feature om festivalen. Falter City Magazine (som svarer til Politikens ibyen guide) fremhævede Ja Ja Ja som ugens højdepunkt. På selve aftenen bragte ORF TV (Østrigsk nationale TV-station) et indslag om den nordiske aften.

ORF

“TV-avisen” på østrigsk nationale TV-station, ORF TV, anbefalede østrigerne at slå vejen forbi Ja Ja Ja i Wien.

De nationale aviser Kurier, Wiener Zeitung og Heute (som svarer til Berlingske Tidende, Politiken og Jyllandsposten) bragte artikler om Ja Ja Ja.

Herudover blev Ja Ja Ja fremhævet på infoscreens i Wien metro, s-tog og sporvogne. Og noget så eksotisk som den nationale TV-stations Text TV (ORF Teletext) valgte også at fremhæve Ja Ja Ja som weekendens kulturhøjdepunkt.

ORF Teletext

ORF Teletext fortæller, at den danske aften nu er blevet en nordisk affære.

Herudover var der en fyldig lokal dækning af fremstødet. Iht. de officielle medietal ramte Ja Ja Ja langt over 1 million østrigske læsere, lyttere og tv-seere.

Fra dansk side optrådte Sekuoia på Ja Ja Ja i Wien.

sekuoia

Spillestedet WUK dannede rammerne om Ja Ja Ja i Wien og var tæt pakket. Her ses Sekuoia, som repræsenterede Danmark.

Og Sekuoia’s bagland var ligeledes tilfreds med aftenen.

Martin Rintza fra Skandinavian, der er Sekuoia’s internationale booking agent, udtaler: ”Vi havde allerede promotere i Østrig (PSI2) og Slovakiet (Pendant), så vi skulle ikke ud og finde partnere på denne front. Fokus var mere på festivaler – og her har vi indtil videre fået den festival vi skulle bruge i 2015, hvor Sekuoia nu prioriteres højt på programmet. Jobbet annonceres senere på året”

Rintza var begejstret over fremmødet og aftenen: ”Sekuoia fik mange nye fans den aften. De spillede en af deres bedste koncerter nogensinde. Det var magisk. Folk var virkelig på. Derudover var det som om, at aftenen og den megen presse gav et ekko i Bratislava, hvor Sekuoia skulle spille sin første headliner dagen efter: Vi kan konstatere, at Sekuoia nu sælger flere billetter i Bratislava end mange byer i Danmark!”

Rasmus Damsholt, Sekuoia’s manager tilføjer: ”Vi brugte aften til at invitere Østrigske labels og det resulterede i, at vi fik tilbudt en distributionsaftale med et østrigsk pladeselskab, som har stærke samarbejder med de vigtigste medier i landet for denne genre, heriblandt The Gap, FM4, Austrian Music Television og Red Bull Austria. Dem forhandler vi med lige nu.”

infoscreen2

SPOT on Denmark var blevet en ”festival klassiker” i Wien. På infoscreens i metroen m.m. blev det annonceret, at SPOT on Denmark nu var blevet udvidet til en nordisk Ja Ja Ja Festival.