SxSW – dos and don’ts

Udgivet
31.10.2012
Søren Falk Madsen -  SxSW-veteran, der råder ud fra mange års erfaring fra strabadserne i Austin.
Søren Falk Madsen – SxSW-veteran, der råder ud fra mange års erfaring fra strabadserne i Austin.

Et nyt SxSW (South by SouthWest) i Austin, Texas truer (12.-17. marts 2013), og faldgruberne er store og sandsynligheden for at drukne i den enorme sammenhæng endnu større med 3-4.000 officielle og uofficielle koncerter, hvis ikke….

Søren Falk Madsen – Head of Digital and International Labels hos Playground Music Denmark – er en erfaren SxSW-deltager og har prøvet festivalens strabadser på egen hånd mange gange. Her giver han gode råd fra sig til fri afbenyttelse for nye håbefulde – og for mere rutinerede som trænger til at få SxSW-rusten banket af.

SxSW er en smeltedigel af bands, musikbranchefolk, lykkeriddere og andet godtfolk. Det er en uge badet i lys, sol, kulørte lamper, gratis drinks – og meget, rigtig meget musik. Og en uge hvor mulighederne synes endeløse. Det er de også, men kun for dem, der virkelig lægger sig i selen og gør sit hjemme- og ude-arbejde. Dem, der gør det, har muligheden for at komme hjem fra Austin med mere end bare gode oplevelser i bagagen. SxSW er nemlig for dem, der agerer professionelt, er velforberedte og har et produkt, der kan skabe efterspørgsel.

Før SxSW:

  • Læg en strategi for hvad du/I vil opnå på SxSW – og vær fleksibel. Deltagelse på SxSW er i sig selv en stor økonomisk udgift, så der skal være en realistisk plan og mål.
  • Læg en plan for hvad I vil opnå i USA generelt – lav gerne en tidslinje.
  • Tag ikke af sted uden arbejdsvisum. Det ordner sig ikke bare når du/I står i lufthavnen. Der gælder specielle regler og dem håndhæver de i USA. Og søg visum i endda rigtig god tid (se http://mxd.dk/index.php?sid=59&catid=203&view=article&id=10199 for yderligere info).
  • Tag ikke på SxSW uden at have sat jer ind i hvordan det Nordamerikanske musikmarked og musikbranche fungerer.
  • Lav en plan for hvordan I vil udrede udgifterne til visa, pr-materiale, rejser, hotel, evt. crew, etc.
  • Snak med (branche)folk, der har erfaring med SxSW.
  • Hav en pr-strategi parat. Selv om du måske er en del af et evt. MXD-tiltag, er der stadig 99,99 % af SxSW du skal have dækket ind.
  • Vær sikker på at du/I har gjort alle forsøg på at få agenter, bookere, labels, publishers, musik supervisors og alle andre med interesse i din musik, til at komme til dine/jeres showcases.
  • Hav en strategi for din/jeres tilstedeværelse på de sociale medier op til SxSW – og vedligehold den.
  • Hav en EPK eller lignende ”visitkort” liggende på jeres hjemmeside, facebook, etc.
  • Vær så samspillede som muligt/lær at spille på en papkasse – SxSW er et studie i gear, der ikke virker…
  • Hav en manager med så I som band kan koncentrere jer om at være, ja, band – hvis ingen manager, så hav på plads hvem i bandet, der tager sig af det forretningsmæssige.
  • Definer nogle klare mål med deltagelsen på SxSW: For den første deltagelse og for potentielle fremtidige deltagelser på SxSW – hav en dynamisk plan.
  • Opbyg en international fanbase fx via facebook.
  • Hav så mange møder på plads som muligt før SxSW, MEN vær også fleksibel. Muligheder åbner sig op i løbet af SxSW.
  • Klargør de oplæg/pitches du skal bruge: 1. Til møder hvor der er god tid 2. Til de hurtige møder i elevatoren, baren, etc.
  • Hav en simpel scene-produktion/plan klar – og samarbejd med de artister I evt. skal træde op med ift. at bruge fælles gear.
  • SxSW består af et officielt og et uofficielt program: Derfor er der masser af muligheder for at spille flere jobs. Lav research på hvilke firmaer/brands, der tidligere har haft/sponsoreret showcases på SxSW. Måske de skal gøre det igen?
  • Store events er ikke nødvendigvis nøglen til de rigtige folk. Vær derfor også meget opmærksom på små og mindre events.
  • Lav en tight setliste hvor I – slet og ret – spiller jeres bedste sange. Og gerne med de absolut bedste som de første: 1. En sætliste på 20 min 2. En sætliste på 30 min 3. En sætliste på 45 min. Husk at folk shopper utrolig meget på SxSW. De kommer til en koncert og er ude igen efter 1 – 5 numre medmindre de er fuldstændig overbeviste og bare vil høre mere.
  • Lad være med at glemme din mobiloplader…


Under SxSW:

  • Hav en pakke/visitkort klar, der præsenterer jer bedst muligt og bak den op af udklip/udtalelser fra nationale- såvel som internationale medier og musikbranchefolk. HUSK at folk får tonsvis af materiale under SxSW, så gør jer umage med jeres ”visitkort” og lad det stå ud fra mængden.
  • Vær ikke bange for at være impulsiv og vær opmærksom; det kan godt være I har en klar plan, men der kan pludselig dukke en uventet mulighed op.
  • Hils på folk når I får muligheden – hold jer ikke tilbage, men gør det på en sober måde.
  • Hav tid til at summe rundt og opleve SxSW: Dayparties, paneldiskussioner, etc. Det vil gøre jer klogere på det Nordamerikanske marked, branche-tendenser, etc.
  • Vær i god tid til de koncerter I skal spille. Trafikken er heftig under SxSW. Kommer I for sent er det bare ”too bad”.
  • Skal der siges noget under koncerten, så gør det med omhu.
  • Skriv altid hvem/hvad/hvornår bag på de visitkort du/I måtte få.
  • Vær til stede på de sociale medier under SxSW.
  • Datatrafik på din telefon kan være dyr i USA…
  • Lad aldrig din telefon løbe tør for strøm…
  • Og spil så det bedste set I har lært…

Tilbage fra SxSW:

  • Følg op på alle dine møder og nyskabte kontakter.
  • Gør brug af al den mediedækning du/I fik under SxSW.
  • Evaluer resultater fra SxSW:
  • Hvad er opnået/ikke opnået?
  • Hvordan efterlader det jer ift. den initiale plan?
  • Læg en plan for de næste aktiviteter.
  • Evaluer resultater med jeres eventuelle amerikanske partnere.
  • Følg op på jeres aktiviteter på de sociale medier.

 

Redigeret
31.10.2012