REEPERBAHN FESTIVAL 2022: Danske musikbranchefolk bruger festivalen vidt forskelligt – men ingen går tomhændet derfra

Udgivet
17.10.2022

Af Viktoria Skovhus

Danske artister og branchefolk er netop hjemvendt fra dette års Reeperbahn Festival i Hamborg. En festival der kan være en uhyre vigtig brik i det puslespil, der skal lægges, hvis en dansk artist skal lykkes med at skubbe sin musik ud til et europæisk og måske internationalt publikum. Men også en festival, der er vigtig for den danske musikbranches netværk ud til Europa og resten af verden.

Som det er sket de sidste mange år arrangerede MXD i samarbejde med Reeperbahn Festival showcase-aftenen Danish Night på spillestedet Indra. I år var arrangementet rykket fra lørdag til torsdag aften, men som vanligt var der netværksreception forud for aftenens koncerter, der bød på DAYYANI, Brimheim, First Hate og Saveus – og der var som altid både mange branchepersoner og almindelige musikelskende mennesker forbi.

Her har vi taget en snak med nogle af de musikbranchefolk, der havde bands repræsenteret på Danish Night, om hvordan de bruger en festival som Reeperbahn. Det handler både om de planer, der er lagt for deres respektive artister, men det handler også om det netværk, man kan skabe med Reeperbahn som platform – og det er der mange forskellige tilgange til.

Networking i gårdhaven på Indra

 

DAYYANI melder klar til det tyske marked

Første artist på programmet til Danish Night 2022 var DAYYANI, der særligt i år 2022 har gjort sig bemærket som en artist, man skal holde øje med herhjemme. Nu er turen kommet til det store udland, og med sig havde hun blandt andet sin agent Søren Mensberg, der har arbejdet med hende i Skandinavien siden 2020, hvor hun, efter at have været en del af bandet Ganger som korsanger, startede sin solokarriere.

”Jeg startede samarbejdet med DAYYANI under Covid-19, hvor mulighederne jo var ret begrænsede. Men da det hele så åbnede op igen omkring marts i år, er det bare gået én vej. Hun har spillet sindssygt mange koncerter herhjemme i år, og da hun virkelig er stærk live, har hun bare snowball’et sig frem, hvor den ene koncert har ført til den anden, og der er gradvist kommet flere fans til,” fortæller Søren.

”Derfor er der god grund til nu at begynde at kigge på udenlandske samarbejdspartnere. Tyskland er et rigtig godt sted at starte, da både publikum og branche godt kan lide det her lidt quirky og leftfield pop. Der er et kommercielt potentiale, men der er samtidig masser af kant og masser af detaljer, der gør musikken helt unik,” fortsætter han.

DAYYANI spillede som det åbnende act til Danish Night, men allerede om eftermiddagen havde hun en kort livesession på radiokanalen N-Joys bus Spielbudenplatz med sin guitarist. Her fik hun en smagsprøve på, hvad der er i vente, hvis man lykkes med at sparke døren ind til de tyske fans: ”Der kom to tyskere hen med et udprintet billede fra hendes koncert på Roskilde Festival, som de vil have hende til at sætte sin autograf på. Det er simpelthen klassisk Tyskland med de her autografjægere, og det er en helt anden kultur end den, vi har i Danmark,” fortæller Søren.

Men det var ikke kun hos det almindelige publikum DAYYANI satte aftryk – der var nemlig også bud om hende efter koncerten: ”Der var øjeblikkeligt interesse for hende efter koncerten på Indra. Der stod både en italiensk og en tysk agent klar til at snakke, og efter vi er kommet hjem, har vi en masse samtaler i gang. Så jeg er sikker på, at vi er kommet rigtig godt fra start med showet på Reeperbahn. Der var også en masse radio- og mediefolk inde og opleve hende, så hendes label har også en masse godt at arbejde med fremover,” afslutter Søren.

DAYYANI inden koncerten til Danish Night

 

Yachtvej – et nyt pladeselskab på jagt efter udenlandske samarbejdspartnere

DAYYANIs pladeselskab er et af de nyere af slagsen. Yachtvej startede tilbage i 2019 af bandet Ganger, da de gerne ville udgive musikken på deres egne præmisser. Efterfølgende har de udvidet butikken med blandt andet DAYYANI, GENTS og sonic girl. For et nyetableret label er showcase-festivaler som Reeperbahn rigtig vigtige. Andreas Campbell, der er Head of Productions & Operations, drog sammen med Matias Flensborg, der står for publishing og sync, af sted for både at repræsentere deres artist og deres egen forretning.

”Det var vores første internationale oplevelse som label, og det var både spændende og overvældende. Når man kigger ned ad delegatlisten, og der er mere end 700 navne, der alle sammen kan noget vidt forskelligt, kan det være lidt svært at navigere i,” fortæller Andreas Campbell.

”Vi havde heldigvis nogle helt konkrete planer i forhold til DAYYANI, hvor vi gerne vil fokusere udenlands med næste plade, og derfor har vi brug for samarbejdspartnere på både PR og label-fronten. Nogle af de folk, vi gerne ville i dialog med, var lidt svære at komme igennem til, men vi blev heldigvis introduceret til en masse til netværksdelen af Danish Night. Det var helt tydeligt for os, at MXDs udsendte gjorde det nemmere for os, at komme i snak med de rigtige,” fortsætter han.

DAYYANI

Andreas fortæller, at selvom deres fokus var, at præsentere DAYYANI for potentielle samarbejdspartnere, så var de også af sted, for at få deres eget navn ud at leve. For eksempel arbejder Yachtvej også med GENTS, hvor blot 12 % af deres samlede lyttermængde er bosat i Danmark – så her er der også stort potentiale for at arbejde udenfor landets grænser, og det kræver et bredt netværk af andre aktører, der ved, hvem Yachtvej egentlig er.

”Det lykkedes at få spredt ordet, synes jeg. Vi har fået en lidt større legeplads nu, og det er vigtigt, da vi arbejder med nichepræget musik. Noget musik har bare større potentiale i visse kredse, der ikke primært befinder sig i Danmark. Her er DAYYANI et meget godt eksempel; hun er nogenlunde etableret i Danmark, og derfor kan vi bruge dét momentum til at række ud og nå nye territorier,” afslutter Andreas.

Gårdhaven på Indra fuld af danske, tyske og internationale musikbranchefolk

 

Brimheims team fulgte op på W.A.S.-showcase i juni

Aftenens andet act var den dansk-færøske sangerinde Brimheim, der har base i København, og som tidligere i år udgav sit anmelderroste debutalbum. Live har hun også høstet virkelig god omtale, og henover sommeren har hun både spillet på SPOT og Roskilde Festival, samt turneret landet rundt med solo shows. Der er med andre ord stor interesse for hendes musik, og med et nyt album undervejs kigger hendes danske team efter et set-up, der kan hjælpe med at løfte musikken udenfor landets grænser.

”Det mest gængse for danske artister er jo at kigge enten mod Tyskland eller England – Brimheim har både spillet Reeperbahn og The Great Escape i Brighton, og vi har fået rigtig gode tilbagemeldinger på begge shows. Så lige nu er vi faktisk stadig i gang med at afsøge mulighederne for, hvilket territorie vi skal gå efter,” fortæller COO i W.A.S. Entertainment og Brimheims manager Hisham Jacob Maroun.

”Vi leder efter samarbejdspartnere på både labelsiden, publishers og internationale agenturer. Ikke nødvendigvis i den rækkefølge, men som oftest bliver agenterne mere interesserede, når der er en god markedsføringsmaskine på i form af et label. Så det bliver nok dér, vi starter. Jeg synes også, at booking agenturerne helt generelt er blevet lidt mere kræsne her på den anden side af Covid-19 nedlukningerne – de er ikke helt så chancelystne, som de var engang, og de vil hellere samarbejde, når der er et label på plads,” forklarer Hisham.

Derfor er Hisham og resten af W.A.S. Entertainment ikke fastlåste på, om de skal gå med de tyske eller engelske muligheder for samarbejde endnu. De brugte Reeperbahn Festival på at mødes med en masse forskellige folk og mærke interessen for Brimheim. Men deres arbejde for at udbrede kendskabet til den danske artist startede faktisk allerede i juni, hvor de arrangerede deres egen showcase-aften i Berlin.

Brimheims get-in til Danish Night

I samarbejde med det tyske PR agentur Better Things, som havde stået for kampagnen på Brimheims første album, arrangerede de en aften på spillestedet Privatclub i Berlin, hvor Brimheim, Rebecca Lou og Greta, der alle er i stald hos W.A.S. Entertainment, spillede. MXD havde støttet projektet, og radiokanalen Flux FM var også medafsender på arrangementet, der både bestod af en hel dag med PR aktiviteter og en dag med reception og koncerter.

”Det gik rigtig godt. Der var masser af mennesker forbi, og vi lykkedes med at få en masse medieomtale, radiotid og generelt at udbrede kendskabet hos både fans og branche til de forskellige artister. Men vi brugte også showcasen til at vise den tyske branche, hvad vi egentlig er for et selskab. Vi har vind i sejlene herhjemme, og det havde vi lyst til også at vise i Tyskland, ved at stable et event i den her skala på benene,” fortæller Hisham.

W.A.S. Entertainment oplevede, at der var flere af de relationer, de skabte i juni, de kunne arbejde videre med under årets Reeperbahn Festival. Interessen for Brimheim var vokset, og både supervisors, labels, promotere og mange flere var nu lydhøre overfor projektet.

”Der er helt klart skabt gode resultater, men det er nok ikke kun Reeperbahn Festival, der har skabt dem. Det er summen af de dialoger, vi har haft med forskellige folk undervejs i vores arbejde med Brimheim. Men Danish Night på Reeperbahn er et rigtig godt sted at skabe den slags kontakter, som man gemmer i banken, indtil de bliver relevante at grave frem. For eksempel dukkede der en amerikansk musikadvokat op, som spurgte ind til, hvad planen var på det amerikanske marked – sådan en kontakt er jo guld værd, når vi kommer dertil,” afslutter Hisham.

Foruden Reeperbahn Festival og The Great Escape optrådte Brimheim også på showcasefestivalen by:larm i Norge i september, og til november skal hun spille på Iceland Airwaves på Island.

Brimheim

 

Faroe Music Export har fokus på de europæiske branchefestivaler

En vigtig samarbejdspartner for Brimheim er Glenn Larsen, der står i spidsen for Faroe Music Export – FMX. Kontoret startede op i 2019, og det havde derfor en lidt skidt timing i forhold til Covid-19 og eksport, men nu er de for alvor i gang og arbejder aktivt for at tilrettelægge muligheder for artister, der stammer fra færøerne.

”Der er ingen tvivl om, at Brimheim som projekt virkelig har taget fart i løbet af det sidste år – hun er virkelig i søgelyset og er en rigtig god repræsentant for Færøerne. Tidligere har vi jo haft for eksempel Eivør og Teitur, der er lykkedes med at få sig en karriere udenfor både færøerne og Danmark, men der har ikke været én organisation, der har sørget for at eksponere artisterne samlet. Det har vi nu, og i den forbindelse er de europæiske showcase-festivaler naturligvis uhyre vigtige,” fortæller Glenn Larsen.

Det har været et flot år for det færøske vækstlag, særligt når man kigger på netop de europæiske showcase-festivaler. På The Great Escape i maj deltog hele fire artister, i slutningen af juni blev det offentliggjort at fem artister var programsat til Iceland Airwaves, og på Vill Vill Vest, by:larm, Reeperbahn Festival og den kommende Trondheim Calling er der som minimum to færøske artister repræsenteret.

 
Brimheim og band efter koncerten

 

First Hates nye samarbejdspartnere findes ved at trække på tidligere erfaringer

Næste navn på plakaten til Danish Night på Reeperbahn Festival var First Hate. Under Covid-19 mistede de, som mange andre artister, deres internationale booker, og derfor var de særligt på udkig efter en ny én af slagsen. Duoen arbejder i Danmark med pladeselskabet Escho med Nis Bysted i front. Her fortæller han om, hvordan det gik: 
 
”På label siden har de et godt set-up internationalt, og det er jo et godt udgangspunkt for at finde en europæisk eller global booking agent. Dem var der masser af på Reeperbahn, og vi var også i kontakt med nogle forskellige folk, der var interesserede i et samarbejde. Der var også flere festival-bookere tilstede, for eksempel fra andre store showcase-festivaler, som vi har en rigtig god dialog med på nuværende tidspunkt. Det kommer der koncerter ud af, jeg må bare ikke fortælle hvilke endnu.”
 
Nis Bysted er desuden manager for bandet Iceage, der meget vel kan siges, at være et Danmarks mest veletablerede punkrock navne internationalt, hvis man kigger på tour aktivitet, fans og mediebevågenhed. De har siden startskuddet med albummet New Brigade i 2010 opbygget sig et solidt navn i udlandet – en proces, der var anderledes, end den måde udlandets arme nu har åbnet sig overfor de mere nicheprægede danske acts:
 
”Dengang Iceage startede, var der nærmest ingen udenlandsk opmærksomhed omkring dansk musik. Men der var et undergrundsmiljø på verdensplan. Debutpladen blev licenseret til et japansk label, to amerikanske, et engelsk og to danske – og det kan jeg se her på bagkant har været rigtig godt. Det, at vi var åbne for at lade mange forskellige mennesker arbejde med pladen indenfor en kort periode, skabte et godt netværk for musikken. Vi holdt dog stadig fast i at gøre mange ting selv, og det skulle også foregå i et tempo, hvor bandet selv kunne følge med.”

First Hate inden koncerten på Indra

 
”Noget der var helt afgørende i opbygningsfasen med Iceage var, foruden den turné-støtte vi modtog fra for eksempel MXD, at alle de mennesker, der arbejdede med musikken, virkelig elskede den. Og mange af folkene arbejder vi stadig sammen med den dag i dag. For eksempel er det amerikanske PR bureau og det booking agentur, som vi brugte på første plade, også dem vi samarbejder med nu. De er vokset simultant med bandet, og samtidig er Escho jo også vokset. Jeg er virkelig glad for, vi har holdt fast i den slags relationer frem for bare at gå efter det største og mest etablerede fra starten” fortsætter Nis. 
 
Det er en af de erfaringer, Nis har taget med sig, når han er af sted med et band som First Hate: At de samarbejder der indledes, naturligvis skal have et professionelt set-up, men at de mennesker, der står bag, skal have en oprigtig kærlighed til musikken. 
 
”Det kan man mærke, når man møder dem i virkeligheden, og mærker koncerten igennem dem. Her får man også nogle samtaler, som man aldrig nogensinde ville tage over e-mail. Om hvordan folk er havnet, der hvor de er, og om hvordan de egentlig kan lide at arbejde – en masse faktorer, som er super vigtige i et samarbejde, og som gør at relationerne faktisk bliver holdbare,” afslutter Nis. 
 
Danish Night sætter netop sådan en ramme op. Her kan artisternes danske team se deres potentielle samarbejdspartnere i øjnene og mærke, om der er et fælles fodfæste omkring musikken. Til First Hates koncert på Indra var der rigtig god stemning, og foruden de interesserede branchefolk, som Nis har fortsat kontakten med, så var der en hel masse fans – blandt andet en tysk mand, der havde bandets logo tatoveret i nakken. Den helt rigtige setting til at showcase bandet i, og som tydeligvis har smittet af på de rigtige mennesker, som Nis nu fortsætter dialogen med. 

First Hate

Saveus’ team brugte lang tid på research og mødtes med få udvalgte branchefolk

Sidste band på programmet til Danish Night var Saveus, der også havde en koncert lørdag aften på Bahnhof Pauli. Saveus spillede også til Neustart-koncerten i Berlin i juni, og her fortæller manager Ole Norup fra The Bank om den fremadrettede europæisk orienterede plan for Saveus, der netop tager udgangspunkt i det tyske marked:

”Vi brugte Covid-19 til at lægge en plan for, hvordan vi skulle få Saveus i gang udenfor landets grænser – nærmere betegnet Europa. Vi begyndte med at sætte teamet, og her havde vi en rigtig god dialog med One Fiinix, der var enige med os i, at når det fungerer så godt med Saveus herhjemme, så kan vi også få det til at fungere udenfor landets grænser. Jeg skrev til John Ollier og fik sidenhen tilknyttet Sean Golding, der har base i London. Han fløj ind og så Roskilde-showet i sommers – og der blev han overbevist.”

Teamet var på plads, men Saveus skulle stadig præsenteres for en lang række festival-bookere, og det var et stort fokus på Reeperbahn, fortæller Ole. Han var derudover på udkig efter en tysk samarbejdspartner på labelsiden:

”Der er stort set ikke noget dansk band, der har opnået succes i et andet land, hvis de kun er signet i Danmark. Derfor holdt vi også en række møder med tyske labels, der signer udenlandske bands til deres eget territorie. Planen er, at det skal vokse ud fra det tyske marked.”

”Neustart var med til at få hjulene i gang igen efter Covid-19, og det gav helt klart et øget fokus at have det show med i bagagen på Reeperbahn. Koncerterne kunne noget forskelligt, da der primært var branchefolk tilstede til Danish Night og fans til lørdagens show, hvor der var masser af reaktion på de sange, der er gået godt i Tyskland. Så det var virkelig godt at have begge dele.”

Saveus inden koncertstart

Saveus kommer nu i fint selskab hos One Fiinix, der også arbejder med blandt andre Ed Sheeran. Ifølge Ole var det den eneste rigtige samarbejdspartner, der kunne forløse det internationale potentiale hos Saveus:

”Jeg analyserede markedet og besluttede mig for, at der kun var et sted, opgaven kunne lande, og så skrev jeg til John Ollier. Jeg har ikke shoppet rundt, sådan som man ellers kan gøre, hvor man afsøger mulighederne hos en masse forskellige aktører. Det var vigtigt at finde nogen, der kunne forstå det folkelige i Saveus’ musik, og som kan tage det lange seje træk, der kan placere ham som en stor europæisk artist.”

”Vi arbejder med relativt få artister i The Bank, og det afspejler også måden vi netværker på til et branchearrangement som Reeperbahn Festival. På de tre dage havde vi faktisk kun tre møder. Men det var med de helt rigtige mennesker, og vi havde ingen spildtid. Vi brugte lang tid på at undersøge de forskellige delegerede på forhånd, og vi fandt frem til dem, der havde samme mindset som os, og som vi kunne se et reelt potentiale i at mødes med,” afslutter Ole.

Saveus

 

En platform med fokus på dansk musik og plads til forskelligheder

Som man måske kan fornemme, er der mange forskellige måder at gribe en festival som Reeperbahn an på, når man deltager som dansk musikbrancheprofil. Om man skal få andre branchepersoner til at huske sit navn, om man skal finde nye legekammerater med fælles værdisæt, eller om man går benhårdt efter en specifik person, så kan både festivalen i sig selv og Danish Night være et vigtigt forum til at sætte gang i dialogen.

Strategierne er ligeså forskellige som musikken, men på Reeperbahn Festival er der skabt en platform, hvor de alle kan sameksistere. Danish Night sætter en ramme for, at dansk musik og musikbranche er i fokus, og igen i år er det lykkes de danske artister at vende hjem med nye aftaler, samarbejdspartnere og ikke mindst den vigtige opmærksomhed, der følger med at spille på festivalen.

Gårdhaven på Indra
Redigeret
17.10.2022