Sommerflirten mellem LA og DK er blevet et langdistanceforhold, der rent faktisk fungerer

Udgivet
30.08.2022

Af Viktoria Skovhus

Los Angeles og Danmark befinder sig på hver sin side af jordkloden. Men afstanden synes måske en smule mindre lige nu. I hvert fald hvis man lytter til den respons, der kommer fra både de amerikanske og danske musikbranchefolk, der deltog i indsatsen ”LA Crushing on DK”, hvis sidste aktiviteter løb af stablen her i København i april 2022. Projektet startede i 2020 og har haft til formål at styrke forholdet mellem den danske og amerikanske musikindustri – og her er netop LA en vigtig spiller.

Ian Watts var en af de amerikanske branchefolk, der var i Danmark under “LA Crushing on DK” – her er han på studiebesøg.

 

Værtsskab skulle sikre et stærkt program og et øget netværk

LA har altid været en af de store musikbyer på globalt plan. Det er her store dele af den amerikanske musikbranche holder til, og derfor tiltrækker byen artister og branchefolk fra hele verden – også fra Danmark. Lukas Graham er bare ét eksempel på et succesfuldt band udefra, der har brugt byen og dens mange muligheder til at skyde musikken ud til et internationalt publikum.

Derfor er LA også en af de byer, som danske artister og branchefolk søger til, for at få kontakt til nogle af de mange talentfulde og indflydelsesrige mennesker, der beskæftiger sig med musik på et professionelt niveau. ”LA Crushing on DK” har været en af hjørnestenene i en samlet indsats om at udbrede kendskabet til dansk musik og musikbranche til USA, og derfra øge eksporten fra Danmark til det store udland.

Men denne gang er udvekslingen mellem Danmark og LA foregået på en lidt anderledes måde end normalt. MXD har nemlig udvalgt en håndfuld danske værter, der har haft ansvaret for de amerikanske besøgendes program og som skulle sørge for, at de fik så godt og bredt et kendskab til dansk musik og kultur som overhovedet muligt. Heri lå naturligvis også et ansvar om at dele deres amerikanske netværkskontakter med den øvrige danske musikbranche, så gæsterne ville blive introduceret til så mange aktører som muligt under deres besøg.

Jesper ‘Yebo’ Reginal og Søren Mensberg spiser middag med deres gæster.

 

128 møder på tværs af dansk og amerikansk musikliv

De danske værter var valgt på baggrund af deres engagement i projekter, der kunne drage nytte af netværket med de deltagende fra LA – og de var fra vidt forskellige selskaber: Jens Karlsson fra Heartbeat Management, Jesper ’Yebo’ Reginal fra Crunchy Frog og Crunchy Tunes, Mirza Radonjica fra Prime Collective og Søren Mensberg fra Sierra 79 og Riotville Records.

”Jeg har samarbejdet med en række pladeselskaber, management, sync- og bookingagenter i LA, i forbindelse med mit arbejde med Snavs. Snavs har turneret adskillige gange i USA, hvor LA altid har været udgangspunktet. Alle disse samarbejder er stadig aktuelle, men de er lidt støvede ovenpå Covid-årene,”fortæller Søren Mensberg, der var vært for Anna Marsh fra Songtradr og Rachel Brownjohn fra Mom + Pop Records under besøget.

Der er vist ingen tvivl om, at man i langt de fleste sektorer i musikindustrien har haft brug for en genstart efter de lange perioder med nedlukning grundet pandemien. I starten af sommeren var gensynsglæden stor, da en række danske branchefolk tog turen til Berlin for at mødes med den tyske branche til arrangementet NEUSTART, og også her blev der snakket om nødvendigheden for på en måde at reetablere eksportdialogen.

Men LA’s placering på den anden side af jordkloden giver flere udfordringer, når det kommer til at indlede og vedligeholde samarbejdsrelationerne til Danmark. Derfor var de i alt 9 amerikanske branchefolk inviteret til Danmark i en hel arbejdsuge, hvor der var god tid til at komme godt omkring hvem, hvad og hvor det danske musik- og kulturliv er henne.

Det stillede store krav til Søren Mensberg som vært. For ikke nok med at han havde ansvaret for to vigtige arbejdsrelationer, han skulle også sørge for, at de blev introduceret til andre relevante danske musikaktører:

”Jeg overvejede, hvem jeg synes var relevante for mine gæster, men også industrifolk jeg bryder mig om, og som jeg mener er i gang med nogle spændende projekter. Samtidig også personer i lignende set-ups som jeg selv,” fortæller Søren.

Han tog kontakt til Stellar Management, Yachtvej, Escho, Zachs Talent, W.A.S. og ATC Management, samt til artisterne Mercedes og Barbro, da han så mulighederne i disse møder både fra det danske og det amerikanske perspektiv. Derudover arrangerede han sammen med Jesper ’Yebo’ Reginal fra Chrunchy Frog en fællesmiddag for dem selv og deres gæster, for på den måde at kunne netværke så bredt som muligt.

Også Jens Karlsson fra Heartbeat Management gjorde sig umage for at tiden blev bedst udnyttet, og han oplevede stor opbakning fra sit lokale netværk, da han skulle sammensætte programmet.

”Efter selv at have været gæst i forskellige lande på lignende ture, baserede jeg programmet efter, hvor man primært kunne finde de mest håndgribelige og mest potentielle udgangspunkter for samarbejde. Så jeg lavede showcases med bands, som var klar til at blive signet eller som potentielt kunne blive til en signing,” fortæller Jens.

”Sekundært præsenterede jeg gæsten for studier og virksomheder som kunne inspirere og muligvis danne grundlag for senere besøg fra gæstens eller gæstens virksomheds artister – altså igen noget som kunne have en direkte og skræddersyet relevans for gæsten, og som var brancherelateret.”

”Til sidst blev der tid til besøg steder og snakke med personer, som kunne inspirere gæsten – og som ikke nødvendigvis var musikbranche-relateret, men som også viste noget af Danmark, Aarhus og København,”afslutter han.

I alt blev der arrangeret ikke mindre end 128 møder på tværs af den danske og amerikanske musikbranche i løbet af de dage besøget foregik. Derudover holdt MXD en middag på Statens Museum for Kunst, hvor 10 yderligere danske aktører var inviteret til at møde gruppen af amerikanere og deres danske kollegaer. Mange nye relationer er blevet etableret, og de danske involverede og de amerikanske besøgende er enige om, at arrangementet har skabt grobund for samarbejde både nu og i fremtiden.

Før de amerikanske branchefolk besøgte Danmark, var der arrangeret virtuelle møder for at sikre, at udvekslingen var relevant. Her er det Elias Bender Rønnenfeldt, der spiller for Downtown og et par music supervisors ved Chrunchy Frogs virtuelle møde.

 

”Jeg har slet ikke set lignende her i USA”

En af de amerikanske delegerede, der var under Søren Mensbergs værtsskab, var Anna Marsh der er Senior Manager hos Song Tradr, der er en af verdens største platforme for musiklicens. Udover at møderne med de mange industrifolk, som Søren havde rakt ud til, var hun også forbi Rytmisk Musikkonservatorium, hvor hun fik mulighed for både at møde en række danske artister og se dem optræde. Anna stiftede bekendtskab med Majke Voss, Elias Rønnenfeldt (Iceage), Rebecca Molina, School of X, ML Buch og Ydegirl, og hun var i studiet med Barbro og så Scarlet Pleasures koncert til fredagsrock i Tivoli.

”Det var alt i alt en fantastisk oplevelse, og jeg er virkelig taknemlig for alle involverede, deres indsats og gæstfrihed. Jeg er blevet sat i forbindelse med en masse forskellige labels, publicister, managers og artister, og vi har snakket om, hvordan vi kan samarbejde omkring sync licenser i fremtiden. Mine nye kontakter er allerede meget nære – det var en stor fordel, at jeg blev introduceret til musikken såvel som artistens forskellige bagkataloger. Det gør det så meget nemmere at håndtere licensprocessen, når der dukker relevante projekter op,” fortæller Anna.

Netop sync er et vigtigt område, når man taler om LA’s position i det globale musikmarked. Ifølge Søren Mensberg kan man se en sammenhæng, da byen også er samlingspunkt for en lang række filmselskaber. Det mener han særligt er givtigt for de elektroniske genrer:

”Nogle af de vigtigste elektroniske festivaler foregår i Californien, og LA er hjemsted for mange artister, en række trendsættende pladeselskaber, agenturer og management. LA er jo også centrum for filmindustrien, og brugen af højenergisk elektronisk musik er vokset kraftigt i film og reklame industrien. Derfor er LA også vigtig i den sammenhæng, især for elektronisk bass musik,” fortæller Søren.

Men det var ikke meget Anna kendte til Danmark og dansk musik, inden besøget i april, og hendes forforståelse af dansk musik og den danske branche var måske præget af den lange fysiske afstand. Men hun vendte hjem med en meget større viden om, hvad den danske musikindustri kan, og hvordan de danske talenter udvikles:

”Mit kendskab til den danske musikindustri var ret begrænset. Jeg kendte kun til få større eksportsuccesser, og jeg vidste at Skandinavien generelt har nogle eksperimenterende pop-scener, der altid har appelleret til mig,”fortæller hun.

”Men efter besøget har min forståelse ændret sig fuldstændig, især efter mødet med den professionelle danske musikbranche. Jeg indså, at musikscenen er meget mere levende, end jeg havde troet. Det var også interessant at se Rytmisk Musikkonservatorium – et virkelig smukt sted, der gemmer på så meget talent. Jeg har slet ikke set lignende her i USA,” fortsætter Anna.

Live-session på RMC. Her er det Elias Bender Rønnenfeldt der spiller.

 

En dansk musikindustri, der støtter op om hinanden på tværs af selskaber

Anna Marsh fortæller også, at hun fik en god forståelse for, hvad de danske artister kan tilbyde – også på et hendes eget marked. Hun forventer, at der opstår flere muligheder for samarbejde, med de nye relationer der er skabt, udover det samarbejde med Søren Mensberg, der allerede er etableret.

”Jeg satte virkelig stor pris på, hvor velorganiseret Søren og det overordnede program føltes. Det var fantastisk at møde så mange mennesker på kort tid og stadig have tid til personlige snakke én til én. Der var mange møder i dagstimerne, og senere på dagen var der typisk en middag eller en koncert, hvilket hjalp mig til at se hvor livlig Danmark og musikscenen er,” fortæller Anna.

Hun fortæller samtidigt, at hun især nød besøget på Statens Museum for Kunst, hvor MXD havde arrangeret en middag for alle delegerede, værterne og endnu flere danske aktører.

”Det føltes som stærkt og sammentømret fællesskab. Så mange mennesker, der alle kendte hinanden, og som virkelige oprigtigt interesserede i at støtte hinandens arbejde,” fortsætter hun.

Annas interesse for det danske musikliv er vakt, men det er ikke sikkert hun var kommet af sted, hvis invitationen var kommet fra et enkelt dansk musikselskab og ikke fra MXD som en større og samlende eksportorganisation:

”Jeg ville nok have haft lyst til at deltage lige meget hvad, men MXD har sørget for en bred introduktion til musikindustrien generelt samt et virkelig velorganiseret program,” fortæller hun.

Ian Watts, der er agent hos Atomic Music Group, og som var under Jens Karlssons vinge under besøget, er enig i vigtigheden af, at invitationen kom fra en større organisation fremfor et enkelt selskab:

”Det gør helt klart en forskel, at have MXD som leder af projektet. Det tilføjer endnu et lag af professionalisme, der kan være svært at skabe af industrifolk alene. Visheden om, at der er en samlende organisation der holder styr på projektet er en kæmpe fordel,” fortæller han. 

Noget der overraskede ham, var den støtte som vækstlaget har mulighed for at hente i Danmark. Når han kigger på sit eget marked, er forskellene tydelige:

”Jeg oplevede et sundt musikfællesskab i Danmark, og fra mit synspunkt ligner det, at MXD har en stor rolle i det. Når man sammenligner med USA er selve eksistensen og driften af MXD overraskende – selvom vi har mange samlende organer herovre, så er de fleste af dem slet ikke fokuserede på up-coming artister og deres teams. Der er rigeligt af musikindustri i USA, men det er til navne på toppen og ikke rigtig for det, der stadig er under udvikling,” fortæller Ian.

Overraskelser over det danske system var ikke det eneste Ian tog med sig hjem fra besøget i Danmark. Han samarbejder nu med Jens Karlsson og Mirza Radonjica omkring Celestian Sun, Møl og BAEST, som han fik mulighed for at opleve på MONO i Aarhus. Han fortæller, at han glæder sig til at introducere begge bands for tourmarkedet i USA.

Ian har dermed fået sig to nye navne til rosteren og en nyfunden påskønnelse af det danske musikliv:

”Den her måde at besøge Danmark på gjorde, at jeg havde tid til også at hænge ud med de mennesker, der bor og arbejder i Aarhus og København, og være med på deres hjemmebane. Jeg nød det virkelig, og jeg ville elske at komme tilbage og bruge noget mere tid i Danmark. Jeg er helt sikker på, at de partnerskaber der er kommet ud af besøget, kommer til at holde på den lange bane, og at det bliver frugtbart på begge sider af Atlanten,” fortæller han.

Jens Karlsson er enig i, at denne metode fungerede rigtig godt, og at setuppet har været medvirkende til de resultater, der er blevet skabt:

”Der blev bedre tid til at snakke i dybden og finde ud af specifikke behov, interesser og udfordringer. Derudover havde jeg også en unik mulighed for at præsentere Ian for eksempelvis BAEST og finde tid til et møde, hvor man kunne have en bedre dialog om muligheder og udfordringer, når man dealer med LA. Besøget resulterede i en signing af BAEST til Atomic Music Group – så vi har løbende dialog og er godt i gang med at udvide netværket og samarbejdet i LA,” fortæller Jens.

Ian Watts på studiebesøg.

 

Energisk stemning, en masse entusiasme og et højt niveau af samarbejde

Resultaterne af besøget fra LA har hurtigt vist sig. Udover de førnævnte partnerskaber kan det danske band Siamese se frem til en tour i USA via agenten Derek Brower fra Shelter Music, Sundance Music fra Danmark er blevet tilbudt Miles Davis covers for Downtown Publishing, og Søren Mensberg diskuterer netop ny sync af hans artister med BT Sports. Også på PR fronten kom der noget ud af besøget fra LA: Journalisten Laura Studarus har søsat podcasts med Elias Rønnenfeldt, Snavs og Clarissa Connelly.

Men når man taler med de mange involverede her efter besøget, er det tydeligt, at det ikke blot er de konkrete aftaler, der gør initiativet til en succes. Der hersker bred enighed om, at de relationer der er skabt, er nogle der kommer til at holde i fremtiden, netop fordi de fik god tid til at rodfæste sig.

For Ian, der fortæller at han ikke rigtig vidste hvad han skulle forvente inden besøget, eftersom hans kendskab til danske bands var ret smalt, og han mest havde handlet med svenske, engelske og græske bands i Europa, har besøget betydet en helt ny forståelse af musikken såvel som de folk, der arbejder med den:

”Jeg fik virkelig en fornemmelse af fællesskabet omkring den danske musikscene. Det var så meget bedre, end jeg havde forventet, på den måde at både bands og managere var meget oprigtige i deres kærlighed til musikken. Det er de fleste bands jo – men der var en energisk stemning og en masse entusiasme, som jeg fandt forfriskende,” fortæller han.

”Der var også et højt niveau af samarbejde mellem de danske industrifolk. Det var så fedt at blive introduceret til så mange forskellige talenter – og jeg glæder mig til at arbejde videre med dem,” fortsætter han.

Oplevelsen af synergi mellem de forskellige danske brancheaktører skyldes formodentlig den lidt alternative måde at arrangere en professionel udveksling på. Ian peger i hvert fald på flere fordele i formatet med værtsskaber, der har givet ham en både større og bredere indsigt i såvel det danske musik- og kulturliv, da han bliver spurgt ind til, hvordan han egentlig oplevede værtsskabet:

”Det fungerede virkelig godt. Min vært Jens og jeg var rundt i både Aarhus og København sammen, hvor vi besøgte et sortiment af både professionelle industrifolk, og vi havde tid til at hænge ud med forskellige musikere. Jeg fik faktisk mulighed for at smelte lidt ind i musiklivet fremfor bare at se en hurtigt showcase koncert. Vi besøgte studier, kontorer og jeg mødte Jeppe Nissen (fra Copenhell, red.) – det var fantastisk. Og så tog Mirza mig endda med rundt på min sidste dag i København, så jeg også fik mulighed for at hænge ud med ham og de bands, han tager sig af. Alt i alt var det bare en fed oplevelse og så meget mere værdifuld end en normal showcase,” afslutter Ian.

Derek Brewer fra Shelter Music på besøg hos Danmarks Radio og Anders Bøtter.

 

Langdistanceforholdet der fungerer på trods

Det lader til, at et netværksarrangement som dette kan lade sig gøre, hvis man har en musikindustri, der kan finde ud af at samarbejde – og det har den danske vist, at den er i stand til. De udenlandske gæster fortæller alle, at de har oplevet en branche, der er god til at støtte hinanden på tværs af selskaber og bygrænser, og at det gav dem lyst til at få endnu flere danske relationer i fremtiden.

Der er skabt en række vigtige resultater, der både nu og på den lange bane, kan være med til at forme danske artisters internationale karrierer. De delegerede fortæller, at deres forståelse for dansk kultur og musikliv har rykket sig, og at de nu ser, hvor meget potentiale der faktisk er at komme efter.

Langdistanceforhold er aldrig nemme – men hvis man forstår at udnytte den tid man har sammen på bedst mulig vis, og hvis man viser sig fra sin allerbedste side, når man endelig ses, så kan det rent faktisk lade sig gøre, at skabe holdbare og nære relationer afstanden til trods.

Redigeret
30.08.2022