Dansk version English version Facebook Twitter Youtube Instagram

[Carsten Holm Rapporterer fra Reeperbahn 2017] Kill J og Kristoffer Bang i arbejdstøjet

Carsten Holm

Kill J (Julie Aagard) og Kristoffer Bang

Den tyske branchefestival Reeperbahn Festival åbner igen gader, stræder og over 70 scener, for alverdens musikliv. Den blev skudt i gang onsdag d. 20. september, med de første af over 500 koncerter, som i løbet af dagene vil blive oplevet af 37000 publikummer. Heraf er ca. 4000 branchefolk fra nogle af de vigtigste kontorer i verden, og på rekordtid er Reeperbahn Festival blevet en af de mest betydningsfulde festivaler – også for dansk musik.

Dansk musik har altid haft en specielt plads i det bankende Hamborg-hjerte – og i år er ingen undtagelse, med 15 navne på plakaten, er dansk musik godt repræsenteret – her iblandt Reeperbahn Festival-debutanten Kill J. Hun hedder Julie Aagaard i civil, og det var også en civil hændelse der gjorde, at hun tropper op på festivalen med krykker. Det ville være oplagt at skabe en illusion om en slåskamp – men det er en sportsskade, som har fulgt hende i et par måneder. Ikke desto mindre er Kill J mødt op i Hamborg – på den store ’Spielbudenplatz’ midt i St. Pauli, for at give koncert. Et par timer forinden hendes officielle optræden, svinger hun, sammen med keyboardmanden Daniel Brandt, forbi den tyske radio N-Joy’s sendebus. Bussen har holdt dér i ti år, og er ligeså meget en fast bestanddel af festivalen som St. Pauli’s mange klubber, der bliver taget i brug i de fire dage festivalen varer.

Kill J spiller et live-sæt for den tyske radio station N-Joy live fra Reeperbahn.

Kill J optræder med to sange. Meget nedskaleret i forhold til hendes normale live setup. Siddende på en stol, og med en koncentreret Daniel Brandt på tangenter, synger hun sig sikkert igennem to sange og modtager et solidt bifald fra de 70 mennesker, der uopfordret er troppet op foran festivalens mindste scene, ved sendebussen. ’Det er vigtigt for mig, at få min musik ud til så mange som overhovedet muligt’, siger Kill J efter hendes mini-koncert. ’Det er også en kunstnerisk udfordring for mig, at spille med dette lille setup, som elektronisk artist at spille med et klaver – så det gør det ekstra sjovt’.

Formålet med en branchefestival som denne, er umiddelbart at gøre sig attraktiv for musikselskaber, bookere, agenter eller de der kan placere ens musik i eksempelvis tv-serier. Men mange af de ting, har Kill J allerede fået i stand, da hun sidste år optrådte ved verdens største branchemekka, South By South West, i Austin. Dér bed det canadiske label Nettwerk, som også har et kontor i Hamborg, på, hvilket gør en stor forskel for det hold, der til daglig arbejder med Kill J i Danmark.

En af dem er Kristoffer Bang fra musikselskabet No3 i København. Han understreger, at turen til Reeperbahn i år går ud på at udbrede Kill J’s navn til den tyske forbruger, og her spiller Nettwerk en ubestridelig rolle. “Nettwerk har sørget for at invitere folk fra deres netværk, der i kraft af at de har kontor i Hamborg, er meget stærke her. De har også sørget for, at vi laver denne session med N-Joy i dag. Denne tur er en decideret promotur, så Nettwerk inviterer rigtig mange journalister fra radioer og magasiner. Det er det, der er fokus på, på denne her tur”, fortæller Kristoffer Bang.
Det gør det til lidt af en luksus-tur i år på Reeperbahn, siger Kristoffer Bang lidt smågrinende, velvidende at han stadig skal træde til og hive nogle interesserede folk i ærmerne, når chancerne byder sig. For de fire dage i Hamborg er vigtige fire dage, som Kill J selv har hørt en del om, selvom hun er her for første gang. “Jeg har hørt mange musikere sige ’Årh hvad, skal du på Reeperbahn’, når jeg fortalt at jeg skal her til. Det var ligesom at jeg hørte folk sige ’Årh hvad, skal du på South By South West’, da jeg tog derover sidste år”, fortæller Kill J og forsætter med fagter og store smil: ’Man forestiller sig bare, at ting springer i luften og der sker alt muligt – men egentlig er det jo en branchefestival som så mange andre. Der er ting der bliver mytefiseret lidt.’

Kristoffer Bang har været her flere gange – han repræsenterede blandt andet Chinah, da de spillede på ’The Danish Night At Reeperbahn’, det officielle danske musikfremstød, sidste år. Han synes, at Reeperbahn har en åbenlys fordel i forhold til de mange andre branchefestivaler – og det er beliggenheden! “Det er rigtig rart, at der er en stor branchefestival i en overskuelig distance fra Danmark. Den er nem at komme til – fire timer i bil fra eksempelvis København i en varevogn, det er relativt nemt at få et job på festivalen, og der er rigtig mange interessante mennesker. Den er virkelig velbesøgt fra folk i hele verden.”Endelig er det tyske marked også interessant for danske bands – og det virker som om interessen er gensidig. “Man fornemmer, at der især fra tyske labels, er stor interesse for danske bands. Det tror jeg blandt andet bunder i de logistiske udfordringer som man ikke har, når man signer et dansk band, fordi vi trods alt er naboer. Det gør, at man som dansker bliver lidt mere interessant, fordi afstandene imellem landene vil lette samarbejdet rigtig meget”, slutter Kristoffer Bang.

Næste destination for Kristoffer, Kill J og resten af følget fra Nettwerk, er en noget større scene på Reeperbahn Festival. Dér sidder Kill J ikke på en stol, men en kørestol – som en tysk journalist noterede sig “Ligesom Dave Grohl, fra Foo Fighters!” Krykker eller ej, holdet er sat og der skal arbejdes!

Carsten Holm reporterer dagligt for Reeperbahn op til MXD’s årlige netværks og showcase-begivenhed “The Danish Night at Reeperbahn”. Mere end 250 internationale brancefolk møder den danske musikbranche og ser fire danske bands Lørdag d. 23 September. Læs mere her.