Dansk aften tæt på udsolgt

Udgivet
24.09.2013
Forsiden af Hamburger Abendblatt - med Linkoban på forsiden.
Forsiden af Hamburger Abendblatt – med Linkoban på forsiden.

Lørdagens Danish Night under Reeperbahn Festivalen trækker både toneangivende medier og musikbranche til – trods den hårde konkurrence.

Reeperbahn Festivalen vokser fortsat i omfang og styrke som international showcase-festival, men alligevel formår den danske musik i høj grad at gøre sig gældende. Lørdagens danske aften ”Danish Night” kan allerede nu betegnes som et tilløbsstykke, og den danske musik på festivalen i det hele taget har allerede på forhånd sikret sig stor opmærksomhed:

Sådan er forhåndskonklusionen inden årets Reeperbahn Festival, hvor de danske bands for alvor indtager scenen fredag og lørdag – med konklusion lørdag aften på klubben Indra, hvor Baby In Vain, Go Go Berlin, Linkoban og Turboweekend udgør Danish Night-programmet.

  • Linkoban på forsiden af Hamburger Abendblatts festival-tillæg for Reeperbahn Festivalen.
  • Go Go Berlin og Turboweekend i live-sessions  hos radiostationen N-Joy med (1 mio. Lyttere  gennemsnit).
  • 1-times special om Danish Night og de øvrige danske bands  i radiostationen 917XFM.
  • Nyhedsbrev og artikel i Tysklands største musikmagasin og –site, Intro.
  • Og det er kun toppen af medie-kransekagen…
  • Desuden er der allerede nu over 200 tilmeldte branchefolk til meet’n’greet-receptionen på Indra, der går forud for Danish Night – blandt dem et af Europas største koncertbureauer, tyske FKP Scorpio samt Karsten Jahnke Konzertdirektion (DE), pladeselskabet SCC (DE), bookingbureauet Friendly Fire (NL) og væsentlige showcase-festivaler som hollandske Eurosonic, Berlin Music Week og polske European Music Fair. Plus et væld af management-selskaber, pladeselskaber etc.
Go Go Berlin på SPOT Festival 2013 - nu gælder det Danish Night i Hamburg. (Foto: Thomas Nørremark)
Go Go Berlin på SPOT Festival 2013 – nu gælder det Danish Night i Hamburg. (Foto: Thomas Nørremark)

Den danske aften er blevet et mødested for den internationale musikbranche
– The Danish Night på Reeperbahn Festival har udviklet sig til at være en af dansk musikeksports vigtigste showcases. Sidste år var der fire udsolgte koncerter på Indra og 230 branchefolk til vores netværks-reception. Jeg tør godt lægge hovedet på blokken og allerede nu sige, at vi helt sikkert vil vokse. Jeg er ikke i tvivl om, at der bliver udsolgt aftenen igennem på Indra – og også at der bliver endnu flere branchefolk end sidste år, siger MXD’s projektmedarbejder Anders Meisner, og fortsætter:

– Det er ikke kun fra Tyskland, at der er interesse  – mange internationale gæster har også meldt deres ankomst til netværksreceptionen. Den danske reception er blevet en tradition for mange lørdag aften. Det arbejde, der bliver lavet i år er samtidig med til at sikre stor opmærksomhed næste år. Kontinuiteten er vigtigt, og den smitter nemlig også af på de showcases, vi arrangerer i andre lande, siger Anders Meisner.

Hans ord understreges af MXD-samarbejdspartner Christian Buhl fra mediebureauet og agenturet Factory 92 i Hamburg, der dels har noteret sig en forholdsmæssig stor medie-interesse for den danske musik, og som også fortæller, at den danske aften er en af de mest efterspurgte af sin slags på Reeperbahn Festivalen: – Det er helt sikkert et resultat af et kontinuerligt arbejde fra dansk side – den danske aften er et event man SKAL til som branche-delegeret.

Turboweekend - ved at gøre klar til den danske aften på Reeperbahn Festival.
Turboweekend – ved at gøre klar til den danske aften på Reeperbahn Festival.

Dansk musik sælger i Tyskland
Thomas Rohde, direktør for MXD, understreger det tyske markeds betydning for dansk musik:

– Tyskland er et af de vigtigste markeder for dansk musik. Hvilket bl.a. afspejles i mængden af projekter og ansøgninger fra den danske musikbranche, som vedrører Tyskland. I 2012 gik 26 procent af MXD’s samlede støtte således til koncerter og anden markedsføring i Tyskland.

– Hvis vi graver dybere ned i disse tal, så ser man tydeligt danskernes prioritering af dette marked. 56 procent af al støtte til anden markedsføring (som kan være køb af annoncer, pr-agenter, radio plugging m.m., red.) vedrørte aktiviteter i Tyskland, siger Thomas Rohde og fortsætter:

– Og interessen går også den anden vej. Vi har i løbet af de sidste 4-5 år konstateret en støt stigende interesse for dansk musik bl.a. fra de tyske musikbranchefolk. Ikke mindst fordi dansk musik har bevist sig som salgbar på deres marked. Så vi ser ganske enkelt flere tyske indkøbere blandt publikum, når der er dansk musik på plakaten. Et meget overbevisende eksempel på det, er SPOT Festival, hvor vi igen i år havde rekord-deltagelse fra den tyske musikbranche. I alt 170 af de ca. 360 internationale branchefolk var tyskere.”

Følg bloggerier fra festivalen
MXD har i øvrigt fået bloggeren/musikjournalisten Peter Elsnab til at skrive fra årets Reeperbahn Festival. Peter Elsnab skriver til daglig for Ekstra Bladet og Bloggers By Choice – følg hans bloggerier om festivalen, de danske grupper m.v. her på sitet. Her vil der også være øvrig reportage fra den danske aften.

Det danske program på Reeperbahn Festival:
Fredag 27. september:
Way Up North-festivalen og Studenturhus Aalborg præsenterer på Spielbude:
20:00 Flod
20:50 Get Your Gun
21:40 The Hedgehogs
22:30 Columbian Neckties

Desuden:
22:40 Broken Twin – Imperial Theater

Lørdag 28. september:
”Danish Night” præsenteres af MXD på Indra
20:00 Go Go Berlin
21:10 Baby In Vain
22:30 Turboweekend
00:00 Linkoban

Desuden:
16:00 Go Go Berlin – Stage West
16.45 Go Go Berlin – N-Joy Reeperbus (offentlig live-optagelse)
19:00 Turboweekend – N-Joy Reeperbus (offentlig live-optagelse)
01:20 Bottled In England – Prinzenbar
20:45 Dangers Of The Sea – Clubheim FC St. Pauli
22:50 Efterklang – Grosse Freiheit

*) MXD har i år fået et tilskud fra Statens Kunstråd til ekstra online markedsføring af eksportfremstødet på Reeperbahn Festival

Redigeret
24.09.2013